هنر و فرهنگ

هویت تبلیغات دفاع مقدس با حاج صادق شناخته می‌شود

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: حاج صادق آهنگران از هویت دفاع مقدس جدا نیست. هویت تبلیغات دفاع مقدس را حاج صادق می داند. حاج صادق آهنگران به تنهایی یک مبلغ م effectiveثر بود.

به گزارش رویداد برتر ، به نقل از سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار علی محمد نائینی مسئول تبلیغات در پایگاه و جنگ نجف ، معاون تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیا and و رئیس پایگاه نجف تحت دفاع مقدس و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. مدیر فعلی مرکز تحقیقات. کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران ، “با صدای کاروان” هفته گذشته منتشر شد ، ضمن قدردانی از تلاش و توجه سردار آهنگران برای ضبط داستان شفاهی خود در این مرکز ، گفت: حاج صادق پدیده ای بی نظیر در دوران دفاع مقدس است. من مسئول تبلیغات جنگ بودم. کم و بیش از موفقیت حاج صادق آهنگران شنیده ام. من او را بهتر شناختم که در خدمت امام خمینی (ره) به عشایر خوزستان پیوست و در آنجا نوحه خوانی کرد. از آن به بعد ، نقش او در جنگ و همچنین تأثیر ستایش و آواز او افزایش یافت و به قول معروف درخشید.

وی افزود: “پس از سفر به اهواز ، حاج صادق را به جبهه غرب دعوت كردم.” اولین تجربه غربی وی اجرای نمایش در پادگان ابوذر در سرپل ذهاب بود. وظیفه پادگان سرپل ذهاب در غرب ابوذر ، مانند پادگان دوكوهه جنوبی ، اعزام نیرو به جبهه های غرب است.

سردار نائینی با بیان اینکه بعد از عملیات رمضان ، دوستی و رابطه کاری من با حاج صادق آهنگران گسترش یافت ، اظهار داشت: پس از عملیات رمضان ، پایگاه نجف غربی در شهریور 1361 با کمک فرماندهی کل سپاه تأسیس شد. اولین تجربه عملیاتی پایگاه نجف ، عملیات موفقیت آمیز مسلم بن عقیل بود. پس از پیروزی عملیات ، حال و هوای حماسی و معنوی خوبی شکل گرفت. در شب عملیات مسلم بن عقیل ، آیت الله اشرفی اصفهانی ، آیت الله حائری شیرازی ، آیت الله شهید محلاتی ، قدوسی شهید ، مرحوم آیت الله روح الله خاتمی و حجت الاسلام محسن قرائتی در این اردوگاه حضور داشتند. استاندار کرمانشاه و برخی مقامات دیگر نیز در این مراسم حضور داشتند. حاج صادق بخشی از زیارت عاشورا را در آن شب خواند. قسمت دیگر را آیت الله اشرفی اصفهانی قرائت کرد که احساس خاصی پیدا کرد. چند روز کامل قبل از عملیات حاج صادق بود و ما با هم به همه گردان ها و واحدها رفتیم. آقای حائری شیرازی با ما بود. ابتدا آقای حائری شیرازی شعری از اشعار جهاد را خواند و توضیح مختصری درباره آن داد ، سپس حاج صادق ناله و سخنرانی عزاداری کرد.

درمان عملیات روانی با شعرهای حماسی

وی با اشاره به اینکه جنگ مقابله با اراده ها است ، گفت: “اگر بنیان های روانشناختی و اجتماعی تجزیه در جبهه مخالف قرار گیرد ، یک طرف پیروز جنگ می شود. اگر به ملتی حمله شود ، اگر آن ملت یک ملت قدرتمند باشد ، هیچ گونه خطر سقوط معنوی وجود ندارد. انگیزه برای جنگ در نیروهای مسلح نیز بسیار مهم است. دو قسمت برای توانایی جنگ وجود دارد: بخش فیزیکی و غیر فیزیکی. قسمت فیزیکی دارای یک نیروی جنگی مشخص است. اما آنچه که معادله را بر هم می زند و قادر به غلبه بر ضعف قسمت فیزیکی است ، غیر فیزیکی است بعضی اوقات توانایی های جسمی می تواند خوب باشد ، اما اراده ، عزم و انگیزه ای وجود ندارد که منجر به شکست شود.

معاون تبلیغات قرارگاه قندام الانبیا تحت حمایت مقدس با تأکید بر نقش فعالیت های فرهنگی و معنوی در ارتقا روحیه و انگیزه رزمندگان و مقابله با عملیات روانی دشمن در آن زمان ، اظهار داشت: روح ملت ادعایی که از جنگ حمایت می کند همان روحیه جنگ است. میدان نبرد با دشمن مهم است. در واحد تبلیغات جنگ ، ما از هر دو مراقبت می کردیم. به عبارت دیگر ، حفظ و ترویج روح حماسی مردم برای ما مهم بود و ما می خواستیم مردم با انگیزه ای قوی از جنگ در دفاع مقدس حمایت کنند و روحیه رزمندگان در جبهه برای ما مهم بود. علاوه بر این ، ما به عملیات روانی دشمن نیز توجه داشتیم. نیروهای شاغل در واحد تبلیغات متفکرترین و تحصیل کرده ترین نیروهای فرهنگی در جبهه بودند. آنها نیروهایی از نظر فکری بودند و در راس این نیروها امام خمینی قرار داشت که نقش عمده ای در تبلیغات جنگ داشت.

امام؛ مخترع جنگ روانی علیه دشمن

وی با اشاره به اینکه امام از همان روزهای اول جنگ عملیات روانی علیه دشمن را آغاز کرده و به ماهیت جنگ ایمان می آورند ، گفت: حاج صادق آهنگران نیز به برکت امام (ره) ارتباطی بین فرهنگ عاشورا و جبهه های جنگ برقرار کرد. او با مبارزه روانی دشمن روبرو شد و با شعرهای حماسی خود نیروها را تشویق کرد.

جبهه دفاع و جنگ پایگاه نجف تحت دفاع مقدس اظهار داشت که فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس آن را از جنگهای دیگر متمایز می کند: فرهنگ و ادبیات ایجاد شده در دفاع مقدس ، تمام تولیدات هنری و ادبی و همه پیامهای فرهنگی ما را لمس کرد. فرهنگ حراست مقدس آمیزه ای از حماسه و عرفان بود و هیجان و جنبش را در همه کارهای ما بر اساس نگرش عاشورا برانگیخت. این فرهنگ در دوران دفاع مقدس رایج شد ، این هنر امام خمینی بود که انقلاب را به عاشورا و دفاع مقدس را به انقلاب گره زد و رابطه ای ایجاد کرد که بعداً به فرهنگ تبدیل شد.

سردار نایینی یکی از دلایل محبوبیت ، گسترش و دوام شکایت های حاج صادق آهنگران را تأثیر امام در برقراری ارتباط بین فرهنگ غنی عاشورا و محافظت مقدس دانست و اظهار داشت: اولین عامل تأثیرگذاری در محبوبیت حاج صادق نهادینه شدن فرهنگ عاشورا بود. . در واقع ، او عصاره فرهنگ است. دومین عامل محبوبیت و شهرت حاج صادق ، سبک ویژه ستایش وی بود. شعرهای آیینی و حماسی آمیخته با عارفی که او می گفت تا آن زمان معمول نبود. سومین عامل محبوبیت وی شخصیت وی بود که به آن می پردازم. عامل چهارم فضای جبهه ها ، استقبال از اشعار و شکایات وی توسط بسیجیان و رزمندگان بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: “به نظر من این پدیده ای منحصر به فرد و منحصر به فرد در عصر دفاع مقدس بود و فرهنگ دفاع مقدس بدون آن قابل مطالعه نیست.” در واقع ، حاج صادق از هویت حفاظت مقدس جدایی ناپذیر است. هویت تبلیغات دفاع مقدس برای حاج صادق شناخته شده است و ما نمی توانیم بدون نام بردن از فرهنگ دفاع مقدس صحبت کنیم. فقط صادق آهنگران تبلیغ م effectiveثری داشت. حضور وی محدود به جبهه ها برای بسیج رزمندگان نبود و ردپای او در دوران دفاع مقدس در همه جا دیده می شد. وی در تشییع پیکر شهدا و فرماندهان ویژه در جذب و اعزام نیروها ، آماده سازی نیروها برای عملیات حضور داشت و گلایه های حماسی وی در پرورش روحیه حماسی کشور و روحیه رزمی نیروها در جبهه تأثیر بسزایی داشت. در جایی که روحیه نیروها ضعیف می شد ، حاج صادق شخصی بود که روحیه را بازسازی می کرد.

حاج صادق از حضور در صف اول نمی ترسید

درباره ویژگی های شخصیتی و عملکرد حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس ، رئیس پایگاه نجف گفت: “در طول جنگ ، دشمن انواع شایعات را در مورد افراد موثر پخش کرد.” از طرف دیگر شایعاتی در مورد خسارات بزرگ و شکست های مکرر وجود داشت که همگی با هدف تضعیف روحیه مبارزان ما بود. یکی از این شایعات این بود که حاج صادق به همراه تعداد زیادی از مبارزان اسیر شده اند. البته حاج صادق از صف مقدم بودن ترسی نداشت. او در ماه های اول جنگ یک رزمنده بود و در صحنه درگیری حضور داشت. به محض اعلام نام رمز عملیات ، با ناراحتی همراه رزمندگان به این عملیات رفت. ما اغلب با هم در امتداد خط راه می رفتیم. او شهادت فوق العاده ای داشت. خلاصه اینکه رسانه های عراقی به دروغ این شایعه را منتشر کردند. قرار است برای مقابله با این شایعه و رسوایی دشمن ، حاج صادق برای نماز جمعه به تهران بیاید و برنامه را اجرا کند.

سردار نائینی با اشاره به اینکه امروز جنگ دیگر سرد نیست و امروز جنگ یک جنگ اقتصادی و فرهنگی است ، خاطرنشان کرد: درک علم جنگ و عملیات روانی بسیار پیچیده است. در جنگ نظامی ، مسائل قابل درک است ، اما در جنگ نرم درک آنها آسان نیست. جنگ جدیدی که اکنون ما در حال انجام آن هستیم ، یک جنگ اقتصادی و فرهنگی است. ما در این جنگ موفق بوده ایم ، اما باید خیلی بیشتر کار کنیم. توطئه ها ، سوice نیت ها و اقدامات دشمن چه در دهه اول انقلاب و چه در دهه های پس از آن برای سرنگونی یک سیستم کافی بود.

وی افزود: موفقیت های ما تاکنون در برابر دشمنان نظام ناچیز نبوده اما هنوز با اهداف و آرزوهای خود فاصله داریم. علاوه بر این ، در این دوره ، شاعران و شیفتگان این دوره که مطابق با مقتضیات عصر مانند حاج صادق آموزش دیده اند ، وظیفه مقابله با جنگ روانی دشمن را دارند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا