خارجی

سازمان ملل: روسیه فورا و بدون قید و شرط از کریمه اوکراین خارج شود

روز سه شنبه (8 دسامبر) ، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که از روسیه خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط از شبه جزیره کریمه در اسرع وقت شد.

به گزارش رویداد برتر ، در قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روسیه خواسته شده است به اشغال موقت این قسمت از اوکراین که در سال 2014 ضمیمه آن شده است پایان دهد.

در بیانیه سازمان ملل متحد آمده است: “از فدراسیون روسیه به عنوان یک قدرت اشغالگر ، فراخوانده می شود که نیروهای خود را به طور کامل و بدون قید و شرط از کریمه خارج کند و این منطقه را به طور موقت اشغال کند. “پایان سرزمین اوکراین.”

این قطعنامه لازم الاجرا نیست ، اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا حداقل توسط 40 کشور از جمله ایالات متحده ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، کانادا ، استرالیا ، کشورهای بالتیک و ترکیه پیشنهاد شده است.

این قطعنامه همچنین روسیه را به انتقال تجهیزات و سیستم های پیشرفته نظامی ، به ویژه نصب هواپیماهای جنگنده با قابلیت حمل موشک و بمب های اتمی در خاک اوکراین ، به عنوان عاملی در افزایش بی ثباتی در کریمه متهم کرد.

سفیر سازمان ملل در اوکراین در بیانیه ای گفت که روسیه با اشغال کریمه قوانین و قوانین بین المللی را نقض کرده و “این صلح و امنیت را در خارج از منطقه دریای سیاه تهدید می کند”.

نماینده روسیه در سازمان ملل قطعنامه را “سیاسی” خواند و گفت مردم کریمه قبلاً درباره همه پرسی درباره آینده آن تصمیم گرفته اند.

تنش ها بین کیف و مسکو پس از اشغال کریمه در سال 2014 و الحاق بعدی آن به روسیه شدت گرفت.

پس از الحاق کریمه به روسیه ، بسیاری از استانهای شرقی اوکراین ، لوگانسک و دونتسک نیز تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت مسکو قرار گرفتند.

کیف همیشه اظهار داشته است که هرگز اشغال کریمه و دونباس را نمی پذیرد و برای بازپس گیری مناطق اشغالی شرق اوکراین به کار خود ادامه می دهد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا