خارجی

حملات هدفمند دسامبر ۲۰۲۰ در افغانستان با تلفات بالا

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده توسط خبرگزاری شینوا ، در حملات هدفمند در سراسر افغانستان در دسامبر سال 2020 حداقل 60 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند.

به گزارش رویداد برتر ، 35 نفر از این 60 نفر در حملات هدفمند ماه گذشته در کابل ، قندهار ، کاپاپی ، پروان ، غزنی ، غور و ننگرهار کشته شدند.

هیچ گروه یا فردی مسئولیت حملات هدفمند در ماه دسامبر را بر عهده نگرفت. با این حال ، مقامات افغان طالبان را مسئول این حملات دانستند.

روز پنجشنبه بمبی در کابل منفجر شد و حاجی بهرام الدین ، ​​راننده دفتر دولت کاخ ریاست جمهوری افغانستان را کشت و سر وی محمد جاویدولی را زخمی کرد.

روز چهارشنبه ، یک خلبان نیروی هوایی افغانستان به نام احمد مسعود اتال توسط افراد مسلح در استان قندهار کشته شد. افراد مسلح پس از شلیک فرار کردند.

افزایش حملات هدفمند در ماه های اخیر در افغانستان باعث نگرانی مردم ، به ویژه کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی این کشور شده است.

روز دوشنبه یک معلم در استان پروان در شرق افغانستان کشته شد. در همان روز ، افراد مسلح در شرق افغانستان ، غزنی ، دو کارگر را در مرکز استان تیراندازی کردند.

دو اسلحه پس از شلیک و زخمی شدن پلیس در تلاش برای هدف قرار دادن دادستان کابل دستگیر شدند. پلیس همچنین یک موتورسیکلت و یک اسلحه را توقیف کرد.

در 24 دسامبر ، دو موتور سوار در استان كاپرس ، فرشته کوهستانی ، فعال حقوق زنان و برادر را به ضرب گلوله كشتند.

در همان روز ، ستیزه جویان محمد یوسف رشید ، مدیر اجرایی آژانس انرژی هسته ای و راننده بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان را در کابل کشتند.

در 23 دسامبر ، سرهنگ جنت گل ، استاد دانشگاه دفاع ملی ، در کابل توسط افراد مسلح کشته شد.

شهروندان و چهار کارمند زندان اصلی افغانستان ، از جمله دو زن ، در بمب گذاری در 22 دسامبر در کابل کشته و دو نفر زخمی شدند.

در همان روز ، رحمت الله نیکزاد ، روزنامه نگار مستقل ، رئیس انجمن روزنامه نگاران ولایتی ، در غزنی به ضرب گلوله کشته شد.

در 15 دسامبر ، معاون شورای ولایتی غور در اثر انفجار یک ماشین بمب گذاری درگذشت و همکار و پسرش زخمی شدند.

در همان روز ، مهابوب الله محبی معاون والی کابل و دستیار وی در اثر انفجار بمب کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

در 12 دسامبر سال 2020 ، نوید احمد ، رئیس بخش تحقیقات جنایی و جنایی در کابل جنوبی ، در یک حمله مسلحانه کشته و سه افسر پلیس زخمی شدند. در همان روز ، نیروهای پلیس عملیات ویژه دو اسلحه طالبان را که مسئول حمله بودند ، دستگیر کردند.

در 10 دسامبر ، ستیزه جویان یک روزنامه نگار ، ملاله میوند و راننده اش را در جلال آباد ، استان ننگرهار کشتند.

یک قاضی دادگاه عالی افغانستان نیز در تاریخ 4 دسامبر ترور شد.

همچنین روز سه شنبه ، مسعود اندرابی ، وزیر کشور افغانستان به پارلمان ملی افغانستان گفت که طالبان برای تحت فشار قرار دادن دولت کابل ، توجه خود را به قتل های هدفمند معطوف کرده اند.

احمد ضیا سراج ، رئیس اداره امنیت ملی ، گفت که شبه نظامیان طالبان مسئول 99 درصد از 18200 حمله کوچک در سال 2020 در افغانستان هستند.

طبق آمار رسمی ، در حملات هدفمند در ماه نوامبر در سراسر افغانستان حدود 44 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا