اقتصادی

ناکامی ژاپن در رساندن نرخ تورم به صفر

بار دیگر ، بانک ژاپن نتوانست روند نزولی تورم را معکوس کند.

میانگین نرخ تورم ژاپن در 12 ماه منتهی به دسامبر 0.3 درصد نسبت به ماه قبل به منفی 1.2 کاهش یافت و این یکی از پایین ترین نرخ تورم این کشور است.

از بین بخشهای مختلف ، آب و برق بیشترین تأثیر را در تورم داشتند ، با تورم منفی 6.1 درصد ، و پس از آن فرهنگ و آموزش با تورم منفی 4.0 درصد و حمل و نقل با تورم منفی 1 درصد قرار گرفتند. . از طرف دیگر ، بیشترین تورم مربوط به غذا بود ، با منفی 0.8٪ و پس از آن مراقبت های پزشکی با منفی 0.4٪.

به دلیل تورم کم و کمبود نیروی کار ، بانک ژاپن در تعیین مسیر آینده سیاست های پولی خود با معضل دشواری روبرو است. سیاست انبساطی بانک ژاپن در حال حاضر بزرگترین بسته محرک در جهان است و برخی از اقتصاددانان از این سیاست انتقاد کرده و خواستار تغییر روند فعلی هستند.

علاوه بر این ، هسته تورم ، که تغییرات ناشی از نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد ، در 12 ماه منتهی به دسامبر به 0.3٪ رسید که 0.2٪ نسبت به ماه قبل افزایش دارد ، که پایین ترین سطح ثبت شده است. طی پنج ماه گذشته اینگونه بوده است. متوسط ​​نرخ تورم در ژاپن بین سالهای 1958 تا 2020 2.83 درصد ، بالاترین تورم ثبت شده در فوریه 1974 24.9 درصد و کمترین آن در اکتبر 2009 ، منهای 2.5 درصد بود.

به صورت ماهانه ، نرخ تورم دسامبر 0.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به منفی 0.4 درصد رسید.

بانک ژاپن هدف تورم 2٪ را تعیین کرده است که در سه سال گذشته این هدف را برآورده نکرده است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا