خارجی

در نشست وزیران خارجه گروه هفت در لندن چه گذشت؟

نشست سه روزه وزرای خارجه G7 در لندن از 4 مه آغاز شد و ساعاتی قبل به پایان رسید.

در این جلسه بحران تاج ، کمک غرب برای واکسیناسیون در کشورهای فقیر و تشکیل ائتلافی به نام تهدید چین و روسیه مورد بحث قرار گرفت. در روز اول این نشست ، مشاوره هایی برای حمایت از تحصیل و اشتغال زنان و دختران در کشورهای فقیر برگزار شد.

این جلسه ، که مقامات انگلیسی با افتخار اولین جلسه شخصی گروه هفت را از زمان شیوع کرونا می نامیدند ، با آزمایش مثبت دو عضو هیئت هند مختل شد. در حالی که انگلیس تنها مرگ خود را قبل از انتخابات 6 مه اعلام کرد ، گزارش شده است که دو عضو هیئت هند به تاج آلوده شده اند.

به دنبال این خبر ، همه اعضای هیئت هند وارد قرنطینه شدند و از دیدار مستقیم با سایر اعضای منع شدند. با این حال ، تصاویر منتشر شده در یک دیدار شخصی بین وزیر امور خارجه هند ، بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وزیر کشور انگلیس ، پریتی پاتل ، باعث نگرانی شد.

به گفته گاردین ، ​​تمام اعضای گروه شرکت کننده هندی نتایج منفی آزمایش را در منبع خود داشتند ، اما دو نفر در انگلیس مثبت بودند. وزیر کشور انگلیس پاتل عکسی از نحوه تبادل سند با وزیر خارجه هند منتشر کرده است. پتل که در یک خانواده هندو بزرگ شده است ، روابط نزدیک با دولت فعلی هند ، افراط گرای هندو حاکم BJP و نخست وزیر نارندرا مودی دارد. اگرچه هند عضوی از گروه هفت نبود ، اما او به لندن دعوت شد.

انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که این نشست تحت اقدامات دقیق بهداشتی و با رعایت کامل پروتکل های کرونا برگزار خواهد شد. اکنون ، علی رغم رسوایی ، ممکن است آمریکایی ها در ارسال رئیس جمهور مسن خود به اجلاس ژوئن تردید داشته باشند.

نتیجه جلسات

در اولین روز جلسه ، اعضا اعلام کردند که 15 میلیارد دلار برای کمک به آموزش و به کارگیری زنان و دختران در کشورهای فقیر در سال آینده اختصاص خواهد یافت. هدف اعلام شده افزایش تعداد دانشجویان دختر در سراسر جهان توسط 4026 تا سال 2026 است. هفته گذشته ، دولت انگلیس اعلام کرد که بودجه صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) را قطع می کند. در همین راستا ، اعضای گروه هفت عزم خود را برای جلوگیری و از بین بردن خشونت های جنسیتی و پایان دادن به آزارهای جنسیتی اعلام کرده اند.

در روز دوم جلسه ، آنها برای اجلاسی که در 4 و 5 ژوئن در کورن وال انگلیس برگزار می شود ، آماده شدند. در این روز ، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس با وزیران خارجه شرکت کننده در مورد موضوعات ژئوپلیتیکی تبادل نظر کرد که به گفته وی تهدیدی برای دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی ها است. از روابط با روسیه ، چین ، ایران ، بحران میانمار ، اتیوپی و جنگ داخلی سوریه نام برد.

وزیر امور خارجه انگلیس سعی کرد با استفاده از این نشست برنامه راهبردی انگلیس را در نزدیکی جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام اجرا کند. بنابراین علاوه بر رئیس آسه آن ، برخی از کشورهای منطقه نیز به این نشست دعوت شده اند. با پیوستن به اقیانوس آرام ، انگلیس در تلاش است تا حدی انزوای خروج از اتحادیه اروپا را بازگرداند.

همانطور که مورد بحث قرار گرفت ، وضعیت سوریه و لیبی نیز گزارش شد. وضعیت فعلی در اتیوپی ، سومالی و کشورهای ساحلی آفریقا و همچنین در بالکان غربی در نظر گرفته شده است. وزرای خارجه شرکت کننده همچنین درباره مقدمات نظامی روسیه در مرز اوکراین ، وضعیت ناراضی زندانیان روسی الکسی ناوالنی و اوضاع در بلاروس گفتگو کردند.

واکسیناسیون کشورهای فقیر همانطور که قول داده شده باقی مانده است

اعضای G7 علاوه بر نیازشان به کشورهای میانه و فقیر ، در مورد واکسیناسیون نیز بحث کردند. کشورهای غربی به زودی حدود 50 درصد از جمعیت بزرگسال خود را واکسینه می کنند. این میزان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا یک درصد است.

با این حال ، به گفته گاردین ، ​​سفیر انگلیس تأکید کرد که مذاکرات در مورد واکسیناسیون کشورهای فقیر تعهدی نیست و اجباری نیست. انگلیس پیش از این 570 میلیون دوز واکسن کرونا خریداری کرده بود.

به نظر می رسد نگاه ایالات متحده به صدور حق ثبت اختراع برای واکسن تاج نیز در حال تغییر است. این تغییر پس از اعلام Pfizer اعلام شد که انتظار دارد 26 میلیارد دلار فروش واکسن کرونا در سال جاری میلادی داشته باشد. پیش از این اخباری از داخل ایالات متحده منتشر شد مبنی بر اینکه ایالات متحده می خواهد فرمول واکسن کرونا را به بشریت ارائه دهد.

در حالی که انگلیس 570 میلیون دوز واکسن را سفارش داده است ، تولید کننده اصلی واکسن Astraznica ، شرکت هندی سرم ، می تواند حدود 20 میلیون دوز از تولید خود را در هند توزیع کند.

برخی دیپلمات ها می ترسند که گسترش سریع واکسن در قاره آفریقا توسط چین ، همراه با جمع آوری واکسن در غرب ، باعث خراب شدن چهره “دموکراسی های غربی” شود. در همین راستا ، وزیر امور خارجه آلمان روسیه و چین را به “ریا” در “هایکو ماس” در دیپلماسی واکسیناسیون متهم کرد. وی گفت: غرب باید برنامه واکسیناسیون جهانی را به همه ارائه دهد.

چین و روسیه

گروه هفت وزیر خارجه بیشتر وقت خود را در روز سه شنبه صرف آنچه “بنیان همکاری قوی دموکراتیک” با چین و روسیه خوانده بود ، کرد. وزیر امور خارجه گفت: هرچه اقتصاد جهان بیشتر علیه چین متحد شود ، زودتر بیدار می شود.

در مورد روسیه ، بزرگترین مشکل به اصطلاح تبلیغات روسی است. وزیر امور خارجه انگلیس کشورهای عضو را به هماهنگی در برابر تبلیغات روسیه و انتشار اطلاعات گمراه کننده دعوت کرد.

در پاسخ ، دومنیک راب ، وزیر امور خارجه روسیه گفت: وقت آن است که کشورهایی را ببینیم که با تبلیغات استخوانی گسترش یافته اند و این برای توجیه مداخله نظامی و سرنگونی دولت ها استفاده شده است.

چین غرب را به ارعاب متهم می کند و می گوید سیاستمداران غربی هنوز ذهنیت پسااستعماری دارند و معتقدند می توانند دوباره نقش پلیس جهان را بازی کنند.

انگلیس روسیه را بزرگترین تهدید برای امنیت خود دانست و از چین به عنوان “چالش امنیتی بلند مدت” یاد می شود.

به گزارش رویترز ، در این نشست وزیر امور خارجه انگلیس به طور غیر مستقیم چین را مسئول مسئول اپیدمی عروق بیماری کرونا و مرگ 3.2 میلیون نفر در سراسر جهان دانست.

گروه هفت تحت فشار ویژه سازمان بهداشت جهانی است تا از واکسن های انباشته خود برای کمک به کشورهای فقیر استفاده کند. مقامات انگلیسی می گویند که آنها موظف به این کار نیستند.

در تاریخ 5 مه ، آخرین روز جلسه ، آنها در مورد راه های بازگشایی سفرهای بین المللی گفتگو کردند. در این نشست ، انگلیس خواستار یک سیستم اطلاعات سفر یکپارچه و هماهنگ شد.

با معرفی سیستم “خطر خطر” ، این کشور سفرهای بین المللی را که اکنون غیرقانونی است ، از 17 مه آزاد می کند. در این روش ، مقاصد بین المللی به سه رنگ سبز ، زرد و قرمز تقسیم می شوند و شرایط خاصی برای سفر به هر یک از آنها اعمال می شود.

انگلیس همچنین می خواهد یک سند سفر دیجیتال برای حمل و نقل بین المللی ایجاد کند. در انگلیس ، با این حال ، اجرای “گذرنامه سلامتی” همچنان مقاوم است. انگلیس می خواهد با ایجاد گذرنامه بهداشتی بین المللی که سابقه پزشکی فرد را ثبت می کند ، در تعیین استاندارد نقش اساسی داشته باشد.

در آخرین روز جلسه ، در حالی که داستان آلوده شدن هیئت هندی به ویروس کرونا تحت الشعاع این نشست قرار گرفت ، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در جلسه در خانه لنکستر لندن شرکت کرد. وی در بیانیه روز جمعه این ادعاها را انكار كرد كه “ادعاهای مشابه و بی اساس بیش از یك بار علیه هند انجام شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا