اقتصادی

بی توجهی به لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت که تاکنون توجه چندانی به چالش های لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات نشده است. وی گفت: “برخی از شبکه های ملی اطلاعات زیرساخت هایی مانند سیم و کابل را تصور می کنند که به گفته آنها هنوز کار نکرده اند ، اما شبکه ملی اطلاعات است.” آنچه هنوز محقق نشده است ، پشتیبانی و توسعه محتوای خصوصی است.

علی محمدی در گفت وگو با رویداد برتر ، گفت: مسئله ایجاد و توسعه زیرساخت ها در فضای مجازی مهم است. وی گفت: “آنچه وزارت ارتباطات در چهار سال گذشته نتوانسته است به طور جدی انجام دهد مسئله اینترنت است. توسعه”. البته ، زمینه ای برای توسعه اینترنت سیمی وجود دارد و این بدان معنا نیست که شما تمایلی برای توسعه آن ندارید. مانع اصلی انحصار شرکت مخابرات ایران در شبکه فیبر درون شهر و استان بود که مانع توسعه اینترنت شد.

وی ادامه داد: در مواردی که FCP ها و اپراتورها به فیبر درون محدوده احتیاج داشتند ، مجموعه ارتباطات از راه دور اقدام به خرابکاری یا افزایش قیمت کرد و کمک های لازم را انجام نداد. بخشی از اموال عمومی ، از جمله خط لوله و شبکه سیم مسی که به اشتباه در خصوصی سازی ارتباطات از راه دور به این شرکت اختصاص یافت ، کانالهایی است که در شهرها در زیر زمین حفر شده و الیاف مخابراتی از آن عبور کرده اند. ارتباطات از راه دور و موضوع خود را رد می کند. دولت بعدی باید اقدامات لازم را برای لغو و بازیابی انحصار ارتباطات از راه دور انجام دهد.

به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ، توسعه ارتباطات کند است

این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: گزینه های محدودی وجود دارد که برای انتقال بسترهای فیبر نوری آنها باید در دسترس همه اپراتورها باشد. اینها اموال عمومی هستند ، اما به اشتباه به مخابرات داده شده اند و باید توسط دولت بعدی بازگردانده شوند. در این حالت ، FCP ها ممکن است بتوانند خدمات FTTH و VDSL را ارائه دهند. در بیشتر شهرها شرکت ها با همکاری ارتباطات از راه دور قادر به انجام این کار نبوده اند. خود مخابرات شروع به انجام این کار کرد ، اما به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی ، روند کار به نرمی پیش رفت.

محمدی با اشاره به چالش های دولت بعدی در لایه زیرساخت ها ، اظهار داشت: دیگر موضوع دیگر سرمایه گذاری در اپراتورهای خط ثابت و FCP ها برای بهبود اینترنت است. خارج از انحصار موجود ، اپراتورهای خط ثابت ثابت ، برخلاف اپراتورهای تلفن همراه ، به مدل درآمد خود از مخابرات بستگی داشتند و قادر به ارائه خدمات خوب ، سرمایه گذاری و توسعه خدمات خود نبودند. همه کشورهای منطقه دارای خدمات FTTH هستند و از اینترنت همراه بسیار کمتری استفاده می کنند. اگر این اتفاق در ایران بیفتد ، فشار بر روی شبکه تلفن همراه کاهش می یابد و کیفیت اینترنت تلفن همراه افزایش می یابد.

وی با اشاره به چالش های لایه سرویس در زمینه ارتباطات فناوری اطلاعات گفت: در لایه سرویس برخلاف این ادعا که ما موتور جستجوگر و پیام رسان بومی نداریم ، سرویس عمومی نداریم ، بسیاری داریم خدماتی که به خوبی کار می کنند. از جمله تجارت الکترونیکی و فروشگاه های آنلاین ، که فرهنگ خرید آنلاین در بین مردم رایج است ، تحویل اینترنت ، روترهای اینترنتی و خدمات خصوصی آنلاین و همچنین بسترهای دیگر برای افراد در سطح خدمات. طی سالهای گذشته تلاش شده است تا مشکلات این خدمات برطرف شود.

حمایت از مشاغل به معنای پرداخت نقدی نیست

به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات ، برخی پشتیبانی را فقط به صورت نقدی می بینند ، اما این امر چندان جذاب نیست و می افزاید: “اگر بخواهیم از مشاغل مالی حمایت کنیم ، این بدان معناست که بازار مداخله از بین رفته است ، اما وزارت ارتباطات تسهیل روابط تجاری با نهاد نظارتی ، پیشرفت هایی با نهاد مقررات زدایی تحت وزارت اقتصاد حاصل شده است و این کار باید با قوت بیشتری انجام شود.

محمدی ادامه داد: یکی از مباحث مطرح شده در رابطه با بحث حمایت این است که شرکت ها به بورس و عمومی می روند که در این صورت امکان جذب سرمایه برای آنها و تعیین ارزش اقتصادی آنها وجود دارد. این فهرست باعث شفافیت بخش CT می شود گویی که اپراتورها صورتهای مالی شفافی دارند ، اما این امر در مورد بخش IT وجود نداشته است و ارزش اقتصادی مشاغل سطح خدمات مشخص نیست. رگولاتورها و گروه های مالی بانکی کشور بورس سهام را محدود می کنند ، که اگر دولت این روند را تسهیل کند ، هم سرمایه تجاری جذب می کند و هم مردم را شفاف تر و در دسترس اطلاعات خود قرار می دهد.

وی با تاکید بر چالش های مهم لایه محتوا ، گفت: “تاکنون توجه چندانی به این بخش نشده است و دولت بعدی نیاز به صرف انرژی دارد. هر زمان گفته می شد فضای مجازی مشکلی دارد ، این عقیده است که شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است. ایده آنها از یک شبکه ملی اطلاعات زیرساخت هایی مانند سیم و کابل است ، در حالی که زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تقریباً کامل است و بخشی از شبکه ملی اطلاعات که هنوز محقق نشده است ، پشتیبانی و توسعه محتوای خصوصی است.

VODs تحت محدودیت های دقیق و غیرشفاف است

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در این مدت ، VODs رشد چشمگیری داشته و مردم از دریافت این خدمات خوشحال هستند ، هرچند از آنها پشتیبانی نمی کنند. هر روز کنترل های عجیبی وجود دارد و محدودیت های سخت و مات وجود دارد که در تلویزیون ها اعمال نمی شود ، در حالی که اگر انتقال سریال فعال باشد ، نباید متوقف شود.

محمدی بر لزوم نظارت تأكید كرد ، اما كنترل باید شفاف باشد ، پارامترها تعیین شده و كمك به توسعه محتوای بخش خصوصی شود. یکی از چالش های مهم وزارت ارتباطات بحث در مورد محتوایی است که برای کودکان مناسب باشد ، موضوعی که با آن مخالفت نمی شود و همه معتقدند که این اتفاق باید بیفتد ، اما هیچ کس مسئول آن نیست. این امر مستلزم ایجاد انیمیشن های خوب در سری های مختلف است ، همانطور که شتاب دهنده ها در مشاغل توسعه یافته اند ، لازم است در تولید محتوا نیز ایجاد شوند.

وی ادامه داد: مجموعه های مختلف لایه مدل استارتاپ نیاز به سرمایه گذاری در شرکت ها و کسانی دارد که انیمیشن می سازند ، داستان می نویسند و محتوای دیجیتالی ایجاد می کنند تا این محتوا برای کودکان و نوجوانان کشور رشد کند. این امر به انتشار محتوای مناسب در فضای مجازی چه در شبکه های محلی و چه بین المللی کمک می کند و محتوای مناسب مخاطبان شما را به خود جلب می کند. این مهمترین کاری است که دولت بعدی در بخش IT انجام خواهد داد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا