اقتصادی

تولید خودروسازها از فروش سبقت گرفت!

بررسی ها نشان می دهد که رشد تولید خودرو بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی در ژوئن سال جاری داشته است ، اما موجودی خودروسازان افزایش یافته و این نشان دهنده کاهش فروش محصولات در این صنعت است.

به گزارش رویداد برتر ، موسسه تحقیقات پولی و بانکی کشور در گزارشی ماهانه گزارش داد که روند صعودی رشد تولید در بخش صنعتی در سومین ماه سال جاری ادامه دارد ، به طوری که شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی در خردادماه امسال 7.6 درصد رشد کرد سال

در حالی که نرخ رشد این شاخص در ماه مه 6.8 درصد بود ، شاخص تولید ژوئن شرکت های بورسی هنوز حدود 5 درصد کمتر از شاخص پایان سال 2017 است. با این حال ، شاخص ژوئن بالاترین عدد شاخص از ماه مه 2016 است.

جزئیات از سرگیری تولید صنعتی توسط شرکت های ذکر شده

مقایسه شاخص تولید برای ژوئن 1400 و ژوئن 1397 نشان می دهد که صنعت خودرو و اجزای آن ، لوازم الکتریکی و محصولات غذایی در ژوئن 1400 نسبت به خرداد 1397 به طور قابل توجهی تولید کرده است.

بررسی رشد صنعتی همچنین نشان می دهد که افزایش تولید در صنعت خودرو بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشته است ، اگرچه عمده رشد تولید این صنعت در ماه ژوئن به موجودی تبدیل شد.

علاوه بر این ، با وجود افزایش فروش در صنایع شیمیایی ، رشد تولید صنعت منفی و نزدیک به صفر بود.

سودآوری شرکت های پذیرفته شده در این گزارش طی بیش از 1399 دوازده ماه نشان می دهد که سود اسمی این شرکت ها بیش از 133 درصد افزایش یافته است ، که بیشتر به دلیل افزایش سود در صنایع صادرات گرا (فرآورده های نفتی ، فلزات اساسی و مواد شیمیایی) است. محصولات)

البته این افزایش سود بیشتر به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات صادراتی است.

بخش دیگری از گزارش موسسه تحقیقات پولی و بانکی کشور ، تغییرات موجود در سهام شرکت های صنعتی را بررسی می کند زیرا آنها فراتر از تحلیل بهتر علت تغییرات تولید و شواهد وضعیت بازار هستند. می تواند روند تولید آینده را پیش بینی کند.

بر این اساس ، در ماه آوریل و مه ، تغییر موجودی انبارهای شرکت های صنعتی تحت تأثیر تغییر چشمگیر استراتژی فروش شرکت های خودروساز قرار گرفت و شاخص کل موجودی صنعت کاهش موجودی کالا را نشان داد.

اما در ماه ژوئن ، بر خلاف دو ماه گذشته ، موجودی های صنعتی به طور متوسط ​​افزایش یافت و در این ماه ، به استثنای صنایع شیمیایی ، شاهد رشد در سایر صنایع بودیم.

یکی از صنایعی که بیشترین تغییر موجودی کالا در آن بیشتر است صنعت خودروسازی است که از اوت 1399 تا مارس 1399 به طور متوسط ​​ماهانه 12.8٪ اضافه می کند ، اما در اردیبهشت امسال رشد فروش حدود 27٪ بیشتر از تولید آن بود که نشان دهنده کاهش موجودی انباشته شده در ماه های گذشته.

اما در ماه ژوئن ، برخلاف ماه مه ، موجودی این صنعت دوباره افزایش یافت و حدود 12.5 درصد از تولید صنعت به موجودیها اضافه شد.

انبار مواد شیمیایی خالی است

از طرف دیگر ، در صنعت محصولات شیمیایی ، که در ماههای آخر سال 1399 موجودی کالا کاهش یافت ، موجودیها در آوریل افزایش یافت (1.2 درصد از تولید آوریل) ، این نشانه ای از عدم تقاضای بازار است. در ماه مه نیز به همین ترتیب بود و افزایش تولید این صنعت در ماه مه نسبت به مدت مشابه کاهش یافت.

افزایش صنایع شیمیایی در ماه مه نشان دهنده کاهش تولید در ماه ژوئن بود که این نیز محقق شد ، اما در ماه ژوئن با وجود کاهش تولید ، فروش این صنعت نسبت به مدت مشابه قبلی بیش از 5 درصد افزایش داشت نوید افزایش مثبت تولید را می دهد.

در صنعت فلزات اساسی ، موجودی کالا مانند ماه های گذشته افزایش یافت و افزایش موجودی کالا در ماه ژوئن بیشتر از ماه های دیگر بود ، که نشان می دهد تقاضا برای محصولات این صنعت در حال ضعف است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا