اقتصادی

معمای خودروهای ناقص خودروسازها – رویداد برتر

چند روزی است که موضوع «انباشت خودروهای خودروسازان» بالا گرفته و سخنگوی قوه قضائیه در روزهای اخیر که رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز هست، تاکید کرده است که «هزار خودرو در کف تعداد زیادی پارکینگ.” می پرسند چرا از یک طرف ماشین و از طرف دیگر مردم منتظر ماشین هستند؟

به گزارش رویداد برتر، روزنامه خراسان نوشت: وی در بخشی دیگر از اظهارنظر خود درباره خودروهای معیوب گفت: باید تا پایان مهرماه تعداد خودروهای معیوب کاهش می یافت، اما متاسفانه در این مدت نه تنها این تعهد انجام نشد. برآورده شده و از تعداد وسایل نقلیه آنها کاسته نشده است، اما تعداد آنها افزایش یافته است.”

اما به راستی دلیل این خودرو ناقص چیست؟ معایب اکثر این خودروها چیست؟ آیا خودروسازان از ساخت خودروهای معیوب سود می برند؟ در این گزارش سعی شده است علاوه بر ارائه آخرین آمار خودروهای سرپوشیده ناقص در انبارها به سوالاتی که پرسیده ایم پاسخ دهیم.

سابقه خودروهای معیوب

سال هاست که موضوع خودروهای معیوب در پارکینگ های خودروسازان رو به افزایش بوده است. حدود یک دهه پیش، زمانی که تصاویر خودروهای سرپوشیده در پارکینگ ها منتشر شد، برخی رسانه ها مدعی شدند که خودروسازان برای گرانی خودرو، محصولات خود را در پارکینگ انبار می کنند. در سال 1994 اما تاریخچه خودروها در پارکینگ ها کمی متفاوت بود. در آن سال مردم برای جلوگیری از خرید خودرو دست به کلاهبرداری زدند تا جایی که تعداد خودروهای تحت پوشش خودروسازان به 80000 خودرو رسید. البته خودروسازان گفته‌اند که مردم تمایل به نگهداری خودروها را بی‌اثر نمی‌خرند. از سال 1997، از زمان از سرگیری تحریم‌های سرکوبگرانه توسط ایالات متحده، تاریخ انباشت خودروهای خودروسازان دوباره احیا شده است. در حالی که خودروسازان همواره کمبود قطعات را بهانه ای برای پارک خودروهای خود در پارکینگ ها عنوان می کردند، برخی از کارشناسان خودرو دلایل دیگری را بیان می کنند. این در حالی است که اوج تولید خودروهای معیوب در سال 1377 بوده است به طوری که تخمین زده می شود 200 هزار انبار محصولات معیوب در پارکینگ خودروسازان وجود داشته باشد.

خودروسازان وعده کاهش تعداد خودروهای معیوب را داده اند

شهریور ماه امسال اعلام شد که 140 هزار خودروی معیوب در پارکینگ های ایران، خودرو و سایپا ذخیره می شود که کاهشی برای متعادل کردن قیمت خودرو با آنچه به بازار عرضه می شود. در آن جلسه مقرر شد 90 هزار دستگاه خودروی معیوب ایران خودرو به 60 هزار دستگاه و 50 هزار دستگاه خودروی معیوب سایپا به 10 هزار دستگاه افزایش یابد، اما در اوایل آذرماه سازمان بازرسی اعلام کرد که این خودرو ناکام مانده است. به گفته رئیس بازرسی صمت، هیچ یک از دو خودروساز بزرگ کشور به تعهدات خود عمل نکرده اند و در حال حاضر حدود 31 هزار خودروی معیوب در دسترس هستند.

هفته گذشته ذبیح الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اطلاع رسانی خودروسازان، با بیان اینکه کل کشور باید مورد بازرسی قرار گیرد، گفت: اگر خودروسازان پاسخ قانع کننده ای ندهند، پرونده آنها به دادگاه می رود. دادگاه.”

تعداد خودروهای معیوب در حال حاضر

بررسی آمار منتشر شده در سایت کدال نشان می دهد که خودروسازان در دو ماه آبان و آذر امسال در مجموع بیش از 167 هزار و 300 دستگاه از محصولات خود را تولید کرده اند. حدود 19 درصد از این تعداد تکمیل شده است. به عبارت دیگر، حدود 31000 خودروی معیوب و غیرقابل فروش از تمامی محصولات تولید شده در آبان و آذر ساخته شده است. اکنون طبق آمارهای قبلی حدود 147 هزار خودروی معیوب در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ کشور وجود داشته و اکنون تعداد خودروهای تحت پوشش به دلیل نقص در پارکینگ خودروسازان به 178 هزار خودرو رسیده است.

آمار جدید شامل سهم دو خودروساز بزرگ کشور نمی‌شود، اما اگر ایران خودرو و سایپا سهام قبلی خود را حفظ می‌کردند، اکنون حدود 114 هزار خودروی معیوب در پارکینگ ایران پارک می‌شدند. حدود 64000 دارایی نیز برآورد شد.

مشکل خودروهای معیوب چیست؟

گفته می شود بیشترین کمبود خودروهای تحت پوشش مربوط به قطعه ECU است. پیش از افزایش تعداد خودروهای معیوب تولید شده در آبان و آذرماه امسال، اعلام شده بود که از مجموع 95 هزار خودروی معیوب پارک شده در پارکینگ ایران، 91 هزار خودروی معیوب یا حدود 96 درصد از محصولات آنها قابل عرضه به بازار نیستند. . به دلیل نبود ECU این گفته در مورد سایپا نیز تقریباً به همین صورت است و گفته می شود بیش از 38 هزار دستگاه از 45 هزار خودروی معیوب این خودروساز یعنی حدود 85 درصد خودروهای انباری این شرکت به دلیل کمبود ECU به بازار عرضه نشدند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان در این زمینه گفت: تزریق 14 هزار میلیارد تومانی می تواند به 140 هزار خودروی معیوب پایان دهد و تا پایان سال از تولید خودروهای معیوب جلوگیری کند. چنین عددی به معنای نیاز به 100 میلیون برنزه برای عرضه یک خودرو به بازار است که در مقایسه با کمبود قطعات خودرو بسیار جدی است.

دلایل ساخت خودروی معیوب

اما برخلاف قول خودروسازان مبنی بر اینکه افزایش 10 تا 18 درصدی قیمت باید باعث افزایش تولید و کاهش تعداد دستگاه های معیوب شود، می بینیم که هر چقدر هم که خودرو گران شده است. به حقیقت پیوستن. رئیس کل سازمان محاسبات کشور گفت: ما وجود تحریم را قبول داریم اما اینطور نیست که اگر مدیری با روحیه جهادی رفتار کند نتواند تحریم وارد کند. – شرکت های خصوصی این کار را می کنند. این در حالی است که برخی کارشناسان و مسئولان نیز صنعت خودرو را عامل انحصار می دانند.

اما برخی مدعی بدترین فرضیه هستند و معتقدند تاخیر در تکمیل خودروهای تحت پوشش به دلیل تبانی با بازار آزاد و مافیای نمایندگی برای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است! البته برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از جمله حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن معتقدند که خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو تلاش می کنند و راهکارهای مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که یکی از آنها خودداری از افزایش قیمت خودرو است. عرضه.

ماشین ناقص برای فروش در حراج؟

با این حال، برخی مدعی هستند خودروسازان در تولید خودروهایی که در حراجی با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب حراج اسفند 90 فروخته می شوند، ناقص هستند. سایت ایرانخودرو نشان می دهد که این مزایده ها همچنان ادامه دارد. در این مزایده ها که بر اساس نظر کارشناس پزشکی قانونی قیمت گذاری می شود، خودرو به ارائه دهنده بالاترین قیمت فروخته می شود. به دلیل تفاوت ده ها میلیونی، اکثر خودروهایی که از کارخانه به بازار می آیند، معمولاً خودروهای معیوب خودشان، بیش از قیمت کارخانه در حراجی ها به فروش می رسند. به همین دلیل برخی معتقدند این مزیت باعث شده خودروسازان خودروهای معیوب را به جای عرضه در بازار با قیمت مصوب به حراج بگذارند.

اخرین حرف

اما با توجه به وعده های خودروسازان مبنی بر افزایش تولید و کاهش خودروهای معیوب، باید دید مسئولانی که در حال حاضر متولی تنظیم بازار و خودروسازی در دپارتمان صمت هستند، چه واکنشی نشان خواهند داد و به پایکوبی خود ادامه خواهند داد. به خودروسازان آیا شما اینطور فکر می کنید؟ البته گفته می شود وزیر با ارسال نامه رسمی و جدول زمانی تکمیل خودروهای معیوب را تعیین کرده است، اما اکنون که این وزارتخانه به تنظیم بازار خودرو می پردازد، باید از التهاب بازار مربوطه جلوگیری شود. با مداخله جدی با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که انحصار بازار خودرو وجود داشته باشد، خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت و احترام به مصرف کنندگان نخواهند بود و همچنان به قرعه کشی برای خرید خودرو ادامه می دهند و خودروسازان عقب خواهند افتاد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا