خارجی

سفیر روسیه: طالبان آماده حل و فصل سیاسی در افغانستان است/ صحبت از فروپاشی دولت غنی زود است

ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان گفت ، جنبش طالبان قادر نخواهد بود مراکز بزرگ اداری را در افغانستان حفظ کند.

به گزارش اسپوتنیک ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان ، “بسیاری از استان ها و مناطق (افغانستان) به این دلیل است که نیروهای آمریکایی از آنها خارج شده اند.” آنها بدون هیچ گونه عملیات جنگی به دست طالبان افتادند. این روند برای مدتی دیگر ادامه خواهد یافت ، اما البته این یک عامل منفی در منافع دولت کابل است.

وی گفت: “توازن سیاسی و نظامی در حال تغییر است ، این به معنای سرنگونی دولت نیست.” طالبان هنوز قادر به تصرف مراکز بزرگ اداری نیستند. با این حال ، من احتمال نمی دهم که آنها به زودی مدیریت دو یا سه مرکز اداری را بر عهده بگیرند. اما آنها قدرت کافی برای اشغال و حفظ استانهای اصلی کشور را برای مدت طولانی ندارند.

از سوی دیگر ، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان اظهار داشت که جنبش طالبان هیچ علاقه ای به کشورهای همسایه افغانستان ندارد و هیچ عبور غیرقانونی از مرز افغانستان به تاجیکستان یا ازبکستان وجود نداشته است.

وی می گوید طالبان برای راه حل سیاسی در افغانستان آماده هستند. بسیاری از رهبران طالبان از جنگ خسته شده اند. من احساس می کنم که نه تنها در کلمات ، بلکه در اهداف بیان شده به اشکال مختلف ، می بینم که آنها آماده توافق سیاسی هستند ، اما از نظر آنها ، سازش سیاسی باید با وقار ارائه شود.

کابلوف گفت: “خیلی زود است که در مورد سقوط دولت رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی صحبت کنیم.”

کابلوف در جلسه باشگاه مناظره والدین گفت: “طالبان با امور داخلی سر و کار دارند ، آنها فقط مناطق نیروهای دولتی را کنترل می کنند و علاقه ای به کشورهای همسایه ندارند.”

به گفته این دیپلمات روسی ، شبه نظامیان طالبان تلاشی برای تاجیکستان یا ازبکستان انجام نداده اند.

کابلوف گفت: “ما دلیلی نداریم که در دستور کار داخلی آنها شک کنیم.”

وی گفت: “روسیه معتقد است كه هر یك از متحدان و شریك آمریكایی ها كه در این عملیات نافرجام در افغانستان شركت كرده اند ، مسئولیت مساوی دارند.” ما در اینجا در مورد مسئولیت مالی و اقتصادی صحبت می کنیم. همه آنها باید به افغانستان در بازسازی اجتماعی و اقتصادی کمک کنند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا