خبرهای کلی

آذربایجان و بازی با آتش

پس از جنگ بین آذربایجان و ارمنستان و پیروزی نسبی باکو در جنگ قره باغ ، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نوعی غرور کاذب را تجربه کرد و سعی کرد از جو بین زبان های آذربایجانی و ترکی در قفقاز ، آسیای مرکزی و دریای خزر.
اظهارات اخیر الهام علی اف در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه و اتهامات غیر منطقی علیه ایران ثابت کرد که رئیس جمهور آذربایجان هرگز تاریخ و جغرافیای آذربایجان را مطالعه نکرده است و باید احساس کند که آذربایجان زمانی به خاطر آذربایجان بخشی از ایران بوده است. از ایران بزرگ
از سوی دیگر ، حمایت رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، در کنار سیاست های تهاجمی ایلهام علی اف ، ثابت کرد که ترکیه و حزب عدالت و توسعه در تلاشند تا رویای ایجاد امپراتوری جدید عثمانی را بازسازی کنند ، بنابراین ترکیه و آذربایجان در حال تخریب مرز هستند ایران و جمهوری اسلامی ایران در تلاشند رژیم صهیونیستی را به روی منطقه باز کنند. از سوی دیگر ، این رژیم نامشروع در تلاش است تا با ایران مقابله کرده و ایران را منزوی کند تا امنیت و کمربند نظامی در اطراف ایران ایجاد شود تا ناامنی در داخل ایران ایجاد شود.

حضور وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بحرین و مانورهای نظامی مشترک ترکیه ، آذربایجان و اسرائیل در حقیقت بخشی از استراتژی های شوم اسرائیل برای حضور فیزیکی در اطراف ایران از اربیل در منطقه کردستان تا جنوب خلیج فارس است. قفقاز. این کشور با یک بحران امنیتی و نظامی روبرو است و در تلاش برای افزایش ناامنی در ایران به مرزهای ایران نزدیک می شود. به همین دلیل ، ایران اقدامات دیپلماتیک برای مهار صلح آمیز رژیم صهیونیستی و آذربایجان انجام می دهد که موضوع بیانیه های اخیر علی اف و تحرکات مشترک ترکیه است ، اما صبر و خویشتن داری ایران در نهایت در مرز است و ایران سازوکارهای لازم را در برابر ترکیه دارد. و آذربایجان

اکثریت مردم آذربایجان با سیاست علی اف در قبال ایران مخالف هستند و ایران از نظر اعتقادی و قومی نفوذ عظیمی در بین مردم جمهوری آذربایجان دارد و رژیم الهام علی اف را سرنگون می کند.
از سوی دیگر ، آسیب پذیری ترکیه بسیار جدی است. حضور 15 میلیون شیعه و علوی و همچنین 20 میلیون کرد که تقریباً نیمی از جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند ، گرایش شدیدی به ایران دارند و ایران را در زمان برگزاری ، به تأثیرگذارترین کشور در جامعه ترکیه و بنابراین جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. رژیم مشترک ترکیه-آذربایجان-صهیونیست علیه ایران چرخیده است و اگر شرایط اجازه دهد ، ایران البته یک کارت برنده دیگر ارائه می دهد و از حرکات الهام گرفته از علی اف با حمایت ایالات متحده ، اسرائیل و ترکیه جلوگیری می کند.

* تحلیلگر امور بین الملل
منتشر شده در روزنامه آرمان در شنبه 19 آنلاین

دکمه بازگشت به بالا