اقتصادی

مراقب سفره کارگران و بازنشستگان باشیم

یک کارشناس کار که راه مهار تورم را کنترل نکردن دستمزد ها می داند ، می گوید: “اگر ما دستمزد را راهی برای کاهش تورم بدانیم ، هرگز اتفاق نخواهد افتاد.”

حمید نجف در گفت وگو با رویداد برتر ، بر لزوم تقویت میز کار تاکید کرد و گفت: این درست نیست که کنترل تورم را به دستمزد وصل کنیم و تصور کنیم اگر سطح دستمزد را به یک میزان نگه داریم ، به نوعی با افزایش تورم مقابله خواهیم کرد. در سال‌های اخیر در برخی از دولت‌ها دیدگاهی دیده‌ایم و این باعث شده است که تورم نسبت به دستمزد آنقدر افزایش یابد که تعداد نیازمندان و همچنین طبقات کارگری و بازنشستگی رو به کاهش است.

وی ادامه داد: در چند دوره ، دستمزد و دستمزد کمتر از تورم بود و گاهی افزایش دستمزد بین 10 تا 15 درصد بود که در سال بعد تورم 70 درصد بود ؛ بنابراین ، ما انتظار داریم که مقامات به تجربیات ناموفق گذشته توجه کنند و با کسری بودجه و نقدینگی به شیوه های مختلف برخورد کنند.

وی گفت: “کارگران بارها اعلام کرده اند که نمی خواهند دستمزدها را افزایش دهند تا زمانی که قیمت ها تثبیت نشوند و تورم مهار نشود.” خیر ، اما از ابتدای سال ، قیمت بسیاری از کالاها چندین بار تغییر کرده است و هر بار که دستمزد درصد کمی افزایش یافته است ، تورم در سال بعد افزایش یافته است. این به یک مشکل تبدیل شده است ، در حالی که در این شرایط ما نیاز داریم مراقبت از کارگران و بازنشستگان

نجف ادامه داد: در حالی که امسال سقف افزایش اجاره بها 25 درصد اعلام شده بود اما مشاهده کردیم که اکثر اجاره نامه ها رعایت نشده و حتی 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اگر کارگری با پرداخت 5 میلیون گوجه فرنگی دو میلیون تومان اجاره می داد، الان باید چهار میلیون تومان اجاره بدهد، این وضعیت چه می شود؟ نتیجه حاشیه نشینی در اطراف شهرها است و با افزایش حاشیه نشینی ، ناهنجاری های اجتماعی مانند سرقت ، اعتیاد و شیوع رایج می شود.

اما وی به افزایش تدریجی حقوق کارکنان اشاره کرد و گفت: افزایش تدریجی دستمزد فاصله طبقاتی را برطرف می کند و کسانی که حداقل دستمزد و کمترین حقوق را دارند حقوق بالاتری دریافت می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دیدگاه این است که دستمزدها باید به عنوان یک ابزار کنترل کننده برای کاهش تورم تلقی شوند ، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ما نباید به گونه ای عمل کنیم که حداقل بخش بزرگی از یک جامعه حقوق بگیر را از دست بدهیم ، قدرت خرید آن را از دست بدهیم و معیشت آنها را به خطر بیندازیم. در عین حال تاکید می کنیم به جای چاپ اسکناس های بدون پشتوانه تورمی، راهکارهای دیگری برای جبران کسری بودجه و انباشت نقدینگی استفاده شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا