خارجی

بیانیه‌ی سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان

بیانیه ای در مورد سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای در مورد افغانستان صادر شده است.

به گزارش رویداد برتر، سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای درباره افغانستان در 10 نوامبر 2021 (19 نوامبر 1400) در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مقامات و مشاوران امنیت ملی شورای امنیت ملی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دیدار دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

این بیانیه به شرح زیر است:

در 10 نوامبر 2021 (19 نوامبر 1400)، سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای در مورد افغانستان در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مشاوران / دبیران امنیت ملی از جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی حضور داشتند. ازبکستان

اشتراک کنندگان تحولات افغانستان را با اشاره به وضعیت امنیتی منطقه ای و جهانی مورد بحث و بررسی قرار دادند. دو طرف به وضعیت سیاسی کنونی افغانستان، تهدیدات ناشی از تروریسم، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر و نیاز به کمک های بشردوستانه توجه ویژه داشتند.

در این جلسه مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی:

آنها با تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشور، حمایت قاطع خود را از افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات تکرار کردند.

وی نگرانی عمیق خود را از رنج مردم افغانستان از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز کرد و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کرد.

وی تاکید کرد که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی و یا تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده شود.

آنها تمام فعالیت های تروریستی را قویا محکوم کردند و تعهد قوی خود را برای مبارزه با همه اشکال و مظاهر تروریسم، از جمله تامین مالی آن، تخریب زیرساخت های تروریستی و مبارزه با افراط گرایی برای اطمینان از اینکه افغانستان هرگز به پناهگاه امن تبدیل نمی شود، تایید کردند. برای تروریسم جهانی

وی خواستار همکاری جمعی در برابر تهدید رادیکالیسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شد.

آنها بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و نماینده همه اقشار جامعه از جمله نیروهای اصلی قومی و سیاسی کشور باشد، تاکید کردند. مشارکت همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت روند آشتی ملی در کشور ضروری است.

شرکت کنندگان با یادآوری قطعنامه های سازمان ملل در مورد افغانستان خاطرنشان کردند که سازمان ملل نقش کلیدی در افغانستان دارد و حضور آن در افغانستان باید حفظ شود.

بر اهمیت تضمین عدم نقض حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت تاکید می کند.

وی از بدتر شدن وضعیت اجتماعی، اقتصادی و انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت ارائه کمک های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید کرد.

وی بار دیگر بر ضرورت کمک های بشردوستانه بدون مانع، مستقیم و مطمئن به افغانستان و توزیع بی رویه این کمک ها در داخل کشور بین تمام اقشار جامعه افغانستان تاکید کرد.

وی بر تعهد خود برای کمک به افغانستان در جلوگیری از گسترش کووید-19 تاکید کرد.

آنها بر اهمیت گفتگوی خود تأکید کردند و توافق کردند که در آینده با یکدیگر همکاری کنند.

اشتراک کنندگان از جمهوری هند برای برگزاری سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای خود در مورد افغانستان در دهلی نو تشکر کردند. شرکت کنندگان توافق کردند که دور بعدی را در سال 2022 برگزار کنند.

دهلی نو، 10 نوامبر 2021 (19 آبان 1400، دهلی نو).

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا