خبرهای کلی

«فرونشست»نصف جهان راتهدید می‌کند/همبستگی ترک ها باآب‌های زیرزمینی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – یزدان روحانی: اصفهان مانند بسیاری از نقاط ایران دارای مشکلات و معضلات زیست محیطی فراوانی است. از آلودگی هوا و گرد و غبار گرفته تا خشکی. از جمله مشکلات بسیار پررنگتر و خطرناکتر از سایر مشکلات این شهر و استان است، مشکلی که حتی در نقشه های هوایی گوگل نیز قابل مشاهده است. موضوع رانش زمین در دشت های اطراف اصفهان است که هم اکنون آرام آرام در شهر و آثار تاریخی خود را نشان می دهد.

تاریخ ایران اسلامی با اصفهان گره خورده است، جایی که مسجد جامع این شهر نمایانگر هنر اسلامی در دوره های مختلف تاریخی از قرون اولیه اسلام تا حفاظت مقدس است و میدان نقش جهان اوج هنر شیعی را در جهان برجسته می کند. بنا و بافت تاریخی اصفهان گنجینه ارزشمندی است که آثار آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اما این میراث کهن در عصر حاضر مانند دشت ها و مراکز مسکونی اطراف اصفهان با مشکل جدی مواجه شده و به نظر می رسد زمین به جنگ آن رفته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان زمین شناسی کشور در سال 1397، میزان رانش زمین در اطراف پلکان تاریخی اصفهان بین 10 تا 20 سانتی متر بوده که هشداری جدی می دهد. از سوی دیگر هر روز ترک های جدیدی در میدان نقش جهان و ساختمان های اطراف (مانند مسجد حکیم) ظاهر می شوند.

اما در بحث های کارشناسی درباره فروکش شدن یا نبودن شکاف ها اختلاف نظر وجود دارد. حتی رضا اسلامی، مدیر کل زمین شناسی اصفهان هم دست دارد از جانب او گفت: «بعضی می‌گویند که این ترک‌ها فرو رفتن پله‌های چوبی، پل سیوکس و خواجو نیست، بلکه بهترین راه برای اندازه‌گیری GPS 2 با ابزار دقیق است. فرکانس در همین راستا، نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی در سال 1393 مبنی بر پیشنهاد بررسی و همکاری ارسال شد، اما از آن زمان تاکنون این کار معلق مانده است.

وی تاکید کرد: اگر این رصد با ابزار دقیق انجام و اندازه‌گیری می‌شد، هیچ‌کس نمی‌توانست تاثیر آن را بر روی پله‌های تاریخی کمرنگ و پنهان کند.

THE

تشکیل کارگروه تخصصی غرق شدن میراث فرهنگی

با این حال، به نظر می رسد مسئولان اداره کل حفاظت میراث فرهنگی اصفهان نیز نسبت به غرق شدن آثار تاریخی حساس بوده اند و برخی از مسئولان اداره کل می گویند شکاف های میدان نقش جهان ناشی از این غرق شدن است.

ساختمان های فهرست شده آسیب دیده اند و ما منکر تاثیر غرق شدن بر بناهای تاریخی نیستیم. اگرچه بخشی از خسارات موجود ناشی از رانش زمین نیست، اما قطعاً آثار تاریخی در آینده نزدیک تحت تأثیر رانش زمین قرار خواهند گرفت. بررسی اثرات فرو رفتن بناهای تاریخی مستلزم بررسی و آسیب شناسی بیشتر است

در همین رابطه علی فصیحی، کارشناس ارشد اداره کل حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان که وظیفه تشکیل کارگروه ویژه غرق شدن بناهای تاریخی را برعهده داشت، به خبرنگار آنلاین گفت: با توجه به اینکه موضوع غرق شدن یک موضوع است. موضوع ویژه، تاثیر فرود بر آثار تاریخی اصفهان.

وی ادامه داد: کارگروه تخصصی بحران غرق شدن آثار هم اکنون کار خود را آغاز کرده است که در فاز اول آثار تاریخی اصفهان و در مرحله بعدی آثار تاریخی استان اصفهان بررسی می شود. اولین جلسات کارگروه تشکیل شد و از مسئولان و متولیان بناهای تاریخی خواسته شد آخرین وضعیت ساختمان های تحت مدیریت خود را ارائه کنند. گزارش های این کارگروه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

فصیحی افزود: تحقیقات کارگروه هنوز به پایان نرسیده اما آثار تاریخی آسیب دیده اند و منکر تاثیر غرق شدن بر بناهای تاریخی نیستیم. اگرچه بخشی از خسارات موجود ناشی از رانش زمین نیست، اما قطعاً آثار تاریخی در آینده نزدیک تحت تأثیر رانش زمین قرار خواهند گرفت. بررسی اثرات فرو رفتن بناهای تاریخی مستلزم بررسی و آسیب شناسی بیشتر است.

وی بر لزوم حرکت به سمت حل مشکل غرق شدن بناهای تاریخی تاکید کرد و کارگروه تخصصی تشکیل شد تا با مطالعه موردی سایر کشورها به این راهکارها دست یابد. لزومه کار ویژه به دور از فضای احساسی است و باید در جهت تصمیم گیری باشد گیر و مطالعه مشکلات از حواشی موجود فاصله گرفته است تا راه حل ها کارآمدتر شود.

THE

آثار تاریخی اصفهان نشان دهنده آبروی جمهوری اسلامی است

بحران رانش زمین اصفهان تعدادی از ابزارها و مسئولان شهری را بر آن داشته تا دست به کار شده و حداقل درباره این بحران صحبت کنند. یکی از ارکان مهم کشاورزی در هر شهری، مدیریت شهری و بدنه شورای شهر و شهرداری است. در اصفهان شورا و شهرداری در صدد بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از رانش زمین و خسارت در اصفهان از جمله بافت های تاریخی هستند.

مجید نادرالاصلیرئیس کمیته آب شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با آنلاین درباره بحران غرق شدن آب گفت: کم آبی در اصفهان تنها به زاینده رود محدود نمی شود و امروز مشکلات و مشکلات دیگری مانند خشکسالی وجود دارد. سفره های زیرزمینی و کاهش شدید آب های زیرزمینی. از بین رفتن زاینده رود مشکلات زیست محیطی زیادی را برای این شهرستان به همراه داشته است.

وی فرونشست به دلیل کمبود زاینده رود را یکی از مشکلات اصلی دانست و توضیح داد: کارشناسان می گویند وقتی آب به سفره های زیرزمینی نمی رسد و تصور دیگری وجود دارد مشکل فرونشست به وجود می آید. کارشناسان معتقدند میانگین نزول یک سانتی متر در سال است اما امروزه همه نقاط اصفهان بیش از 5 سانتی متر در سال نزول دارند.

یکی از اعضای شورای شهر اصفهان افزود: ترک های بزرگی در برخی ساختمان های اصفهان به صورت ترک های ناشی از زلزله ایجاد شده و وضعیت نگران کننده است. این مشکلات کالبدی به بافت تاریخی اصفهان نیز رسیده است و در برخی آثار تاریخی، شکاف ها و رانش زمین قابل مشاهده است و راه حل آن جاری شدن آب در اصفهان است.

نادرالاصلی وی گفت: «بافت و آثار تاریخی را نمی توان با مرمت از غرق شدن نجات داد زیرا زمین کار خودش را می کند. بناهای اصفهان نشان دهنده آبروی جمهوری اسلامی در جهان است و وضعیت آنها باید در سطح ملی دیده شود. اگر خاطرات دنیا در اصفهان خدشه دار شود عواقبی برای کشور خواهد داشت و به نظر می رسد راه حل نهایی جریان آب در زاینده رود باشد.

THE

درد درمان نشده

پدیده فرونشست زمین در اصفهان پدیده ای جدید و جدید است و برخی کارشناسان معتقدند این پدیده را نمی توان فرونشست تلقی کرد. اظهارات این کارشناسان ترسناک تر است نظرات برخی بحران اصلی اصفهان را فرونشست و کم آبی می دانند زیرا این گروه معتقدند اصفهان دردی دارد که درمانی برای آن وجود ندارد.

بافت ها و بناهای تاریخی را نمی توان با بازسازی از فرونشست نجات داد زیرا زمین کار خود را می کند

محمدحسین رامشت، مدرس گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان، یکی از کارشناسانی است که نظر کمی متفاوت دارد. وی در خصوص پدیده فرونشست به خبرنگار آنلاین گفت: در حال حاضر مشکل چاله و فرونشست یک الگوریتم طبیعی است که باعث حرکت دشت ها به سمت پایین و ارتفاعات به سمت بالا می شود. تکتونیک جنبا می گویند همیشه وجود داشته است. امروزه تکنیک های جدید منجر به اطلاعات بیشتر و بهتر شده است و اعتقاد بر این است که این پدیده ها به زمان ما محدود می شود، در حالی که تاریخچه این پدیده به حفاری چاه ها و قنات های قدیمی بازمی گردد.

وی ادامه داد: حفره های ناشی از این پدیدهتکتونیک جنباایجاد می شود، شکل و فرم خاصی دارد و در مناطقی ایجاد می شود که جنس مواد زمین روشن است. این اشکال با اشکال شکستگی و فرونشست متفاوت است و به نظر می رسد اصفهان درگیر این مشکل است. بنابراین، به نظر می رسد که سوراخ های ایجاد شده به دلیل انحلال و نه فرونشست هستند.

این متخصص است ژئومورفولوژی وی افزود: اکثر کارشناسان آب و زمین شناسی در مطالعات علمی خود از تکنیک همبستگی استفاده می کنند، یعنی اگر مثلاً روند کاهش و فرونشست آب های زیرزمینی در یک دوره 20 ساله محاسبه شود و این اعداد با هم سازگار و همبسته باشند. ، ارتباط فراهم شده است. از این رو شاید بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی برگزاری جلسات در اصفهان را پدیده فرونشست می دانند.

رامشت با تاکید بر اینکه “هیچ راه حلی برای پدیده زلزله زده اصفهان وجود ندارد و راه مقابله با آن وجود ندارد”، تاکید کرد: اگر این پدیده به شهر اصفهان و بافت تاریخی آن برسد، تقریبا می توان گفت که هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. . آن وجود ندارد. تفاوت اصلی این است تکتونیک فرونشست به این صورت است که فرونشست در مرکز دشت رخ می دهد، اما اولین پدیده در حاشیه دشت و نزدیک ارتفاعات رخ می دهد. این پدیده زمانی که تمام سازه ها در وسط دشت به هم می رسند مشاهده نمی شود، بلکه در لبه های دشت که سوراخ هایی به دلیل اختلاف سطح ظاهر می شود، ظاهر می شود.

THE

با ما، هم فرونشست و هم فرچاله

با این حال، کارشناسان مختلفی وجود دارند که بر داده های ساده تکیه می کنند برخوار و مهیار کار می کرد، گمان می رود که اصفهان در حال غرق شدن بود و همراه با آن فرچاله مشارکت کردن. بحرانی که هم اکنون در مراکز دشت بسیار حاد است، آرام آرام به سمت مرکز تاریخی شهر پیش می رود.

مریخ نادی، دکتری مهندسی عمران زئوتکنیک و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و واحد نجف آباد به خبرنگار آنلاین گفت: جلساتی که در اثر طیف وسیعی از عوامل ایجاد می شود را غرق می گویند. آبخوان سطح بالا در اصفهان برخوار مساحت آن 1606 کیلومتر مربع است و این کاسه از سنگ ساخته شده است شیل و این سنگ نمی نشیند. عمیق ترین قسمت این کاسه دشت است برخوار، در منطقه حبیب آباد قرار دارد که ضخامت خاک این منطقه حدود 300 متر است. بنابراین کاسه ای در این منطقه وجود دارد که به کوه ها متصل است.

وی ادامه داد: فرونشست دشت ناشی از کاهش سطح آب زیرزمینی است که 311 میلی متر مکعب از این سفره زیرزمینی برداشت می شود و این آب زیرزمینی از زاینده رود تغذیه نمی شود. هر یک متر آب از این سفره، یعنی یک سانتی متر فرونشست زمین. در حال حاضر در حبیب آباد شاهد یک نشست دو و نیم متری هستیم، اما از سوی دیگر از اصفهان که سطحی سنگی است به سمت جنوب حرکت می کنیم، جلسه ای را شاهد نیستیم. سطوح مختلف برخورد در نقاط مختلف شهر وجود دارد.

فرونشست و فرچاله هر دو در اصفهان حضور دارند و مشاهده می شوند. وجود یک پدیده فرچاله فقدان پدیده فرونشست و چه مهیار صاف و برخوار نزولی بود

این استاد دانشگاه با اشاره به خطر غرق شدن این بنای تاریخی خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته دانشگاه با برگزاری جلسات امروز میانگین سطح آب های زیرزمینی خود را 40 متر کاهش داده و جلسه 12 سانتی متری در منطقه حبیب آباد برگزار شده است. در ماه های اخیر اگر این سفره زیرزمینی خالی باشد، در حبیب آباد فروکش بیش از دو متر و در نواحی مرکزی شهر از جمله میدان نقش جهان فروکشی حدود 50 سانتی متری پیش بینی می کنیم. این تعداد بسیار بیشتر از ظرفیت تحمل ساختمان هاست.

نادی وی افزود: تمامی آثار تاریخی اصفهان در منطقه سیل زده و مستعد فرونشست شدید قرار داشتند. جمع آوری بیشتر این سفره ها تنها منجر به آسیب به بناهای مسکونی و تاریخی اصفهان و حومه می شود.

او درباره اینکه آیا اتفاقی که در اصفهان افتاده بود متوقف شده است یا خیر صحبت کرد فرچاله، توضیح: فرونشست و فرچاله هر دو در اصفهان حضور دارند و مشاهده می شوند. وجود یک پدیده فرچاله فقدان پدیده فرونشست و چه مهیار صاف و برخوار نزولی بود.

فرونشست، فرچاله و هر پدیده دیگری بحران اصلی اصفهان است که دیر یا زود به هسته مرکزی شهر و دیگر شهرهای اصفهان خواهد رسید. شناسایی و رصد دقیق و فوری این پدیده از طریق تشکیل کارگروه ها و تخصیص بودجه مهمترین نیاز و خواسته به نظر می رسد. پس از بررسی دقیق این پدیده شاید راه حل هایی برای مقابله با آن پیدا شود وگرنه دیر یا زود بمب ساعتی فعال شده در اصفهان شهر و تمام آثار و بافت های تاریخی آن را خواهد بلعید.

دکمه بازگشت به بالا