رویدادها

۱۵ باند کلاهبرداری رایانه‌ای دراینستاگرام و تلگرام متلاشی شد

رئیس پلیس فتا کشور گفت: طی دو هفته گذشته 15 باند کلاهبرداری رایانه ای مبتنی بر اینستاگرام، تلگرام و سایت های تبلیغاتی خارج از کشور متلاشی شده است.

به گزارش رویداد برتر، سردار وحید مجید وی در تشریح این خبر گفت: طی دو هفته گذشته با 15 باند در زمینه کلاهبرداری رایانه ای همانند اقدامات فنی، ویژه و عملیاتی کارشناسان پلیس فتا طبق پرونده ها برخورد شده است. در ارتباط با شبکه ها شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام و تلگرام شناسایی و منحل شده اند.

وی ادامه داد: در این رابطه با به دست آوردن مدارک دیجیتال و مدارک موجود 35 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران افزود: ارزش پرونده‌های باندهای متلاشی شده مرتکب جرایم مختلف در شبکه‌های اجتماعی خارجی و سایت‌های تبلیغاتی ۸۴ میلیارد ریال برآورد شده است. “

مجید خاطرنشان کرد: احتمال سوء استفاده از مجرمان و بهره برداران در اینستاگرام و تلگرام، جعل درگاه های بانکی، فروش کالاهای غیرمجاز، فروش و تحویل ندادن کالا، فروش کالا و حمل کالای بی کیفیت بسیار زیاد است. یکی از جرایم انجام شده است.

رئیس کلانتری فتا کشور از شهروندان خواست هنگام مراجعه به سایت‌های واسطه تحت تأثیر تبلیغات کلاهبرداری کاربران قرار نگیرند و از صحت آگهی موجود در سایت اطمینان حاصل کنند و سپس به خرید خود ادامه دهند. هیچ مبلغی را به عنوان ودیعه یا هزینه نگهداری محصول پرداخت نکنید و تا زمانی که محصول درخواستی خود را دریافت نکرده اید از پرداخت هزینه کالا خودداری کنید.

مجید به عموم مردم توصیه کرده است که هنگام خرید و امتحان آنلاین، با استفاده از روش‌هایی مانند افرادی که خارج از دامنه وب‌سایت فروشگاه یا جستجو در انجمن‌ها هستند، از فروشگاه‌هایی که می‌شناسید یا دارای علامت اعتماد الکترونیکی وزارت بازرگانی هستند، به صورت آنلاین خرید کنند. جایی که اعضا در مورد تجربه خرید آنلاین خود برای اطلاع سایر اعضا می نویسند.

وی افزود: سیستم‌های پرداخت الکترونیکی بانک‌ها از روش‌های رمزنگاری امن استفاده می‌کنند و هنگام پرداخت دقت کنید که عبارت https: // و دامنه shaparak.ir/ در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی بانک درج شود. صفحه پرداخت .

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مجرمان از مهندسی اجتماعی برای ترغیب کاربران به آنچه می‌خواهند استفاده می‌کنند، اما به مردم توصیه کرد مراقب تبلیغات وسوسه‌انگیز باشند و بدانند ارزانی بی‌معقول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، مجید اظهار داشت: سایت پلیس فتا www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش های مردمی است، کاربران می توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را در این صفحه دریافت کنند و شماره تماس 24 096380 است. وی آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان در حوزه فضای مجازی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا