جامعه

خرید سربازی ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی!/ آیا ستادکل به تبعیض بین مشمولان رأی مثبت می‌دهد؟

به گزارش شفاف به نقل از فارس به نقل از «سربازی». این امر در مورد همه پسران و خانواده‌های پسر ایرانی صدق می‌کند، زیرا طبق قانون، پسران موظفند وضعیت خدمت سربازی خود را پس از 18 سالگی مشخص کنند. ادامه تحصیل یا ثبت نام در سربازی در غیر این صورت مفقودالاثر و محروم از تحصیل، خروج از کشور، عدم دریافت تسهیلات، عدم کار در کشور و… محسوب می شوند.

موضوع غیبت و محرومیت موضوع جدیدی نیست، اما آنچه بار دیگر واژه سربازی و وضعیت غایب را بر سر زبان ها انداخت، طرح «خرید خدمت» کمیته تلفیق بودجه برای غایبان اخیر مقیم خارج از کشور است. تصمیم دیروز برای بازداشت شدگان؛ اما سوال اینجاست که آیا این طرح تکمیل خواهد شد؟

** اما در مورد خرید خدمت سربازی چطور / دوباره چطور شد؟

طرحی برای خرید خدمات برای غایبان برای اولین بار در دسامبر 1977 ارائه شد. 3 سال پیش؛ این طرح که شامل غایبانی بود که هم در خارج از کشور و هم در خانه زندگی می کردند، تخمین زده شد که برای ساکنان غیبت نظامی هزینه داشته باشد و افراد ثروتمندتر بتوانند خدمت سربازی را خریداری کنند. و ارتش ترک نکرد و کسانی که نتوانستند جریمه را بپردازند مجبور شدند به سربازی بروند.

اجرای این طرح همچنان مورد انتقاد و اعتراض ذینفعان قرار گرفت زیرا بسیاری آن را مغایر با عدالت اجتماعی و تداوم تبعیض علیه جوانان در خانواده های فقیر و مرفه می دانستند.

پس از اجرای این طرح و توقف آن پس از سه سال، مجدداً بحث تدارکات نظامی در دولت یازدهم مطرح شد که در نهایت برای غیبت‌شدگان بیش از 8 سال که از سال 95 نیز انجام شده است، صورت گرفت. 1997.

از سال 97 به گفته مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه ناجا، طرح خرید خدمت سربازی لغو و اجرایی نشد، هرچند هر از چند گاهی شایعاتی مبنی بر فروش سربازی به گوش می رسد.

این بار اما موضوع خرید خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

** اخذ غیبت نظامی در خارج از کشور به مبلغ 15000 یورو

سی ام ماه جاری، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتجلدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از طرح خرید خدمت سربازی خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیته خرید را تصویب کردند. بر اساس این آیین نامه، افرادی که قبل از ثبت نام در خارج از کشور بوده اند و چندین سال در خدمت سربازی بوده اند، می توانند برای جلوگیری از بروز مشکل در سفر به کشور، خدمت سربازی خود را به مبلغ 15000 یورو خریداری کنند.

در همین رابطه رحیم زارع سخنگوی کمیته تلفیق لایحه بودجه سال 1401 در رابطه با نظر نهایی کمیته تدارکات ارتش گفت: دولت طرحی برای خرید مهمات ارائه نکرده است. خرید خدمت سربازی در خارج از کشور توسط یکی از اعضای کمیته مشترک با بیش از دو سوم پیشنهاد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نظر ارتش در این مورد لحاظ نشد، تاکید شد که این مصوبه باید مطابق اصل 110 قانون اساسی باشد. این تصمیم نهایی نیست و باید به صورت عمومی و توسط هیئت امنا مورد بررسی قرار گیرد.

** اعلام سهم کمیته تلفیق مالی با خرید سرباز / دریافت کارت امداد و پرداخت 250 تا 600 میلیون تومان

اگرچه این کشاورز هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل مبالغ بالا به خرید خدمت سربازی برای غایبان از کشور رای نخواهد داد، سخنگوی کمیته مشترک دیروز گفت که کمیته مشترک با خرید خدمت سربازی برای سربازان مفقود موافقت کرده است. : قانون اساسی رعایت اصل 110 و توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولان غایب بالای 5 سال به ویژه متاهلین بالای 35 سال که برای آنها ضریب سربازی قائل است. سرویس دهی به دلیل نیروی فیزیکی امکان پذیر نیست. ، امکان پذیر خواهد بود و بر این اساس افراد در زمان صلح با پرداخت مبالغ تعیین شده کارت معافیت دریافت می کنند.

زارع افزود: بر اساس این آیین نامه دیپلم مشترک و دارای مدرک تحصیلی پایین تر می توانند برای افراد دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دارای مدرک پزشکی عمومی، دکتری و بالاتر 250 میلیون تومان حقوق پرداخت کنند. در هر زمینه ای می توان نظامی به مبلغ 600 میلیون تومان به حساب خزانه داری کل کشور خرید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه شماره 1401 مجلس شورای ملی با بیان اینکه مشمولان متاهل به ازای هر فرزند حداکثر تا سقف 60 درصد 20 درصد و متاهلین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از تخفیف 20 درصدی برخوردار می شوند. 50 درصد تخفیف دریافت کنید

** و نظر ستاد کل هونود چیست؟ آیا امکان خرید سرویس وجود دارد؟

درست است که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با خرید خدمت مشمولان غایب در داخل و خارج از کشور موافقت کرده است، اما تصویب نهایی این طرح بر اساس بررسی عمومی و تصویب نیروهای مسلح است. نیروها

اگرچه پیگیری های مسئولان ستادکل در ارتش حاکی از آن است که عدالت اجتماعی و رفع تبعیض نسبت به جوانان یکی از دلایل اصلی مخالفت ستادکل با طرح خرید سربازی از سال 97 بوده است، اما باید منتظر ماند. و ببینید کمبود کجاست. آیا افراد متمول و خوش اندام مانند دو دوره قبل خدمت سربازی و جریمه را به صورت واقعی پرداخت می کنند و بار سربازی بر دوش خانواده های کم درآمد می افتد؟ یا نه؛ هدف Stadekel حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور برای همه جوانان است و فقیر و غنی را به رسمیت نمی شناسد.

دکمه بازگشت به بالا