اقتصادی

قیمت مسکن کاهش یافته است/سایت‌ها تنش ایجاد نکنند

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: اگر بازار مسکن، مراکز آماری و برخی افراد غیرکارشناس نابسامانی ایجاد نکنند، می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن را داشت، اما نمی‌توان انتظار کاهش شدید داشت.

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با رویداد برتر، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی متوسط ​​قیمت مسکن در تهران حدود 32 میلیون تومان در هر مترمربع است، اما میانگین قیمت عرضه شده در اوت فروشی ها بیش از 50 میلیون تومان است. این بدان معناست که همه برای خانه خود قیمت تعیین می کنند و مدیران این سیستم ها هیچ کنترلی ندارند. بارها گفته‌ایم که نرخ‌های سود دلخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود، اما همچنان شاهد قیمت‌های کاذب در سامانه‌های املاک هستیم.

کاهش نیم درصدی قیمت مسکن در دو هفته گذشته

وی افزود: خوشبختانه بازار مسکن در ماه های اخیر به ثبات رسیده است. بیشتر این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم برای راه اندازی نهضت ملی مسکن و خبرهای امیدوارکننده مذاکرات هسته ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز کاهش یافته است و مطالعات در تهران حاکی از کاهش حدود نیم درصدی در دو هفته اخیر است.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، آرامش کنونی در بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود: «به طور کلی سه گروه شامل غیرکارشناسان، مراکز آماری و سامانه های خرید و فروش املاک موجب می شوند. تنش در بازار املاک و مستغلات بازار املاک و مستغلات: درخواست ما از افراد غیر متخصص این است که از انجام مصاحبه های پرتنش رسانه ای خودداری کنند، سیستم های فروش گاهی فقط به نفوذ و منافع خود فکر می کنند و وقتی قیمت های نجومی را تبلیغ می کنند برایشان مهم نیست که چه بر سر بازار می آید.

کاهش ضریب امنیت معاملات از طریق سامانه های فروش مسکن

خسروی تاکید کرد: یکی از پرطرفدارترین طرح های خرید و فروش ملک را تحریم کرده ایم. حدود 50 نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کرده اند. به عنوان مثال بیان می شود که سامانه مورد نظر با دور زدن مشاوران املاک قرارداد منعقد می کند که ضریب امنیت را بسیار کاهش می دهد. البته این صفحه تکذیب شد اما در هر صورت این شکایات برای ما ارسال شد. ما تعامل را بنا کردیم و اعلام کردیم که برای مذاکره می آیند اما نیامدند. اما آنچه مردم را با این سیستم ها آزار می دهد، اعلام قیمت های قدیمی است که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود.

وی گفت: برخی سایت ها رقابت کاذبی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند. هرکس وارد موبایلش شود و ببیند همسایه برای خانه اش متری 40 میلیون تومان تعیین کرده متری 45 میلیون تومان هم می گذارد. نفر سوم 50 میلیون تومان در کوچه فرعی می گذارد و آن روند رو به رشد ادامه دارد. این موضوع باید رسیدگی شود.

کاهش شدید قیمت مسکن بعید است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر می توان به کاهش قیمت مسکن امیدوار بود، تصریح کرد: همانطور که پس از افزایش قیمت نمی توان انتظار افزایش قیمت داشت، طبیعتاً سقوط تند و غیرمنطقی را نیز نمی توان انتظار داشت. می توان انتظار داشت. پس از تثبیت بازار مسکن، اتفاق خوبی است که این امر می تواند در آینده قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. با طرح نهضت ملی مسکن، بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا متعادل شود، قیمت ها مناسب باشد.

به طرح نهضت ملی مسکن خوشبین هستیم

خسروی با اشاره به اینکه قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با توان مردمی نامتناسب است، گفت: دولت باید منابع بیشتری را برای این طرح اختصاص دهد و بانک‌ها نیز باید به تعهد قانونی خود برای کنار گذاشتن 360 هزار میلیارد تن در سال عمل کنند. برای این پروژه اکنون گاه 40 میلیون تومان از متقاضیان مطالبه می شود. اگر مردم اینقدر پول داشتند اصلاً مجبور نبودند وارد سیستم شوند.

وی گفت: در عین حال به استقامت آقای رئیسی اعتقاد دارم و مطمئنم اگر دولت قول ساخت سالانه یک میلیون خانه را بدهد به آن پایبند خواهد بود. آشنایی من با آقای رئیسی به سال‌ها قبل برمی‌گردد و می‌دانم ایشان دغدغه‌ها و برنامه‌هایی در تمامی سطوح حوزه مسکن از کد رهگیری گرفته تا ساماندهی بازار و افزایش ساخت و ساز دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا