اقتصادی

تورم را دریابیم، قیمت مسکن کنترل می‌شود

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مهمترین راهکار برای ثبات بازار مسکن کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت و ساز است.

مهدی روانشادنیا در گفت وگو با رویداد برتر، اظهار کرد: مردم معمولا تغییرات در بازار ارز را نشانه تورم آتی می دانند و در چنین مواقعی کالاهایی را خریداری می کنند که بتواند سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کند. بر این اساس نوسان قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد، موجب تغییر انتظارات تورمی شد که منجر به حرکت سرمایه در جهت بازار مسکن شد و در آبان ماه نمایان شد.

وی با اشاره به افزایش 6.8 درصدی قیمت مسکن در تهران طی یک ماه گذشته، افزود: واضح است که تا زمانی که نرخ ارز و تورم رو به افزایش باشد، افزایش قیمت در بازارهای موازی مانند طلا و طلا ادامه خواهد داشت. بازارهای مسکن».

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: موضوع دیگر افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی است. هزینه های ساخت و ساز مسکن در کشور به قدری افزایش یافته که در برخی مناطق کشور نرخ ساخت و ساز در حال حاضر از قیمت زمین بیشتر شده است. در حالی که قبلاً قیمت تمام شده با قیمت زمین تعیین می شد.

روانشادنیا گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های صنعت ساختمان، با رکود عجیبی در صنعت ساختمان مواجه شدیم. سالانه به 800 هزار تا 1 میلیون آپارتمان در کشور نیاز داریم. در حالی که تولید فعلی کمتر از نصف این عدد است. البته مجوزهایی که در درجه اول مربوط به طرح نهضت ملی مسکن است نیز امسال صادر شد، اما این پروژه نیز در برخی قسمت ها متوقف شد. در واقع مجوز صادر می شود اما اتمام کار کافی نیست.

وی با بیان اینکه آپارتمان های نوساز به تدریج در بازار مسکن نایاب می شوند، تصریح کرد: در شرایط تورمی فعلی گاهی شاهد توقف فروش برخی از فروشندگان هستیم. این کمبود عرضه نیز عاملی برای افزایش قیمت ها شده است.

روانشادنیا درباره وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گفت: در سال گذشته توجه به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود اما خروجی قابل توجهی مشاهده نشد. این ناامیدی منجر به تورم بیشتر شد. متقاضیان پروژه تصمیم گرفته اند به بازار بازگردند و با هر ظرفیتی خرید کنند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به 8 هزار معامله در تهران در آبان ماه 1401 گفت: اگر این عدد را با داده های دو سال گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می شود که تعداد معاملات آنچنان کم نبوده و رقم طبیعی را نشان می دهد. در عرض چند ماه 2500 معامله انجام دادیم که رقم 8000 عدد قابل توجهی است که نشان دهنده رها شدن بخشی از وجوه این شرکت به بازار املاک است.

وی مهمترین راهکارهای تثبیت بازار مسکن را مهار تورم عمومی و افزایش صنعت ساختمان دانست و گفت: علاوه بر حوزه مسکن، تورم و افزایش قیمت ارز باید مهار شود. در فضای داخلی آپارتمان ها راهی جز تولید وجود ندارد. این تولید باید متناسب با تقاضا باشد که در حال حاضر سهم قابل توجهی از تقاضای واحدهای کوچک است.

قیمت کنتور خانه در تهران 46 میلیون و 700 هزار تومان است

از این رو گزارش، نوامبر 1401 میانگین قیمت یک متر آپارتمان در تهران 46 میلیون و 700 هزار تومان که نسبت به ماه قبل به ترتیب 6.8 و 45.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در آبان ماه 8 هزار فقره بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل و قبل از آن به ترتیب 47.8 درصد و 9.6 درصد افزایش نشان می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا