خبرهای کلی

خرید و فروش غیرقانونی سمندر لرستانی در آستانه سال نو – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

علی سالاروند در حاشیه همایش توانمندسازی جوامع محلی در «گوشه چپ» شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: این همایش با کمک جوامع محلی برای حفاظت بهتر از گونه های سمندر برگزار شد.

وی قاچاق و فروش غیرمجاز سمندر در لرستان را اصلی ترین تهدید برای این گونه دانست و افزود: متاسفانه گونه سمندر در لرستان به دلایل مختلف از جمله تخریب زیستگاه و قاچاق توسط بهره برداران در معرض خطر انقراض و بحران قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست لرستان بر مشارکت جوامع محلی در حفاظت از گونه سمندر لرستانی تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از انقراض این گونه کمیاب باید فرهنگ سازی برای حفاظت از جوامع محلی انجام شود. .

خرید و فروش غیرقانونی سمندر لرستان در عید نوروز

خطر قاچاق سمندر لرستان

سالاروند بر لزوم حفاظت موثر از سمندر لرستانی به عنوان یک گونه بومی و در حال انقراض تاکید کرد و افزود: برای این منظور تلاش کرده ایم تا جوامع محلی را از ارزش ها و کارکردهای سمندر لرستانی برای حفاظت از این گونه آگاه کنیم.

وی یادآور شد: سمندر لرستانی یکی از معدود گونه های دوزیست در ایران است که به دلیل زیبایی خاص و منحصر به فرد خود در معرض تهدید قاچاق قرار گرفته است که این امر نیازمند برنامه ریزی جامع و دقیق برای مقابله با قاچاقچیان این گونه است و به ویژه در روزهای پایانی پیش بینی می شود. در سال، آنها چنین حمایت و حمایت جامعی را دریافت می کنند.

خرید و فروش غیرقانونی سمندر لرستان در عید نوروز

خرید و فروش «سین» سفره عید هشتم

بر اساس این گزارش، داستان سمندر لرستانی حکایت زیبایی بی نظیری است که زرق و برق رنگ او را قبلاً آزار داده است، از این رو هر ساله در آستانه عید نوروز این گونه بی نظیر را به سفره مردم «هش سین» قاچاق می کند. به اوج خود می رسد.

سمندر کوهی لرستان در سال های اخیر متحمل خطرات زیادی شده است، به همین دلیل در میان بقایای جنگل بلوط حاوی آب سرد، با لکه ها یا رگه های زرد و نارنجی برجسته در زمینه قهوه ای و لکه ها یا رگه های زرد یا قرمز نارنجی در زیر بدن خود زندگی می کند.

نام چنین ترکیبی از دو واژه سام (آتش) و اندر (بین) است و از این رو در برخی کتابهای قدیمی فرزند آتش نامیده شده است. در واقع جامعه محلی سمندرها را مظهر پاکی، شجاعت و مردانه کمر می بینند و با احترام خاصی احاطه شده اند.

خرید و فروش غیرقانونی سمندر در لرستان در شب عید نوروز

اولین عاملی که باعث شد سمندر در لرستان روند انقراض را آغاز کند، قاچاق آن به دست تاجران حیات وحش بود.

ظاهر محیط و برخورد جدی با قاچاقچیان از چنین خطرات بی نظیری برای او کاسته است، اما در نوروز زمزمه این گونه قاچاق ها همچنان به عنوان هشتمین «گناه» سفره عید به گوش می رسد.

دکمه بازگشت به بالا