خبرهای کلی

برگزاری آئین سنتی «ورف چال» پای دماوند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

گروه استانی خبرگزاری آنلاین – مهدی غلامی: آخرین تکه های برف باقی مانده از زمستان در دامنه قله دماوند و تلاش ایل و ریش سفیدان روستای آب اسک لاریجان، به اصطلاح آیینی ورف نوید یک سوراخ را می دهد. این مراسم سنتی و باستانی است که بیش از 600 سال است که نسل‌ها برگزار می‌شود و اکنون پیروان این آیین کهن مشتاقانه دنبال آن هستند.

آیین سنتی «ورف چال »امسال پس از دو سال وقفه به دلیل بیماری حاد قلبی، با حضور اقشار مختلف مردم در روز جمعه در دامنه های قله دماوند آمل اسک وش لاریجانی در قسمت کوهستانی شهر نگهداری می شد. در این آیین سنتی و معنوی کهن، علاوه بر اهالی روستاهای لاریجان، گروه های مختلفی از اقوام ایرانی از سراسر کشور برای دیدن این آیین سنتی به منطقه سفر کردند.

ورف واژه چال مازندران است و به معنای استفاده روستاییان از چاه است اسک هر سال در یکی از روزهای اردیبهشت ماه، آنها را کنده و پر از برف می کنند. وعده های مردم منطقه لاریجان و آمل در روزهای پایانی اردیبهشت در دامنه دماوند منطقه اسک وش است. بر اساس به سمت چپ بکشید از کدام بر اساس آیین باستانی در این روز زن حق ورود به محل برگزاری مراسم را ندارد و از سوی دیگر هیچکس حق ورود به روستا را ندارد. اسک او نخواهد بود.

اسکی و آقایان لاریجانی از پیر و جوان و پیر و جوان با تهیه تمامی تجهیزات لازم برای شرکت در یک سفر جاده ای اسک وش بودن. نان کوهی ولتتخم مرغ رنگی گرباززیلو و البته یک چمدان نیم روز تلاش مصمم و مصمم برگزارکنندگان مراسم برف گودال است که با هم و با هم جمع آوری مردم محلی شاد این آیین را جشن می گیرند.

– صدای تاول. در قلب دماوند/ برف چاله امروز اسکی خوشحال / درشونی ورف چال، برف دوکنیم چال »

تاریخ دین ورف دوره چال تا آل شناور به طبرستان و علامه محمدبن برمی گردد جریر طبری در این از جانب وی نوشت: این مراسم در اردیبهشت ماه هر سال با نظم خاصی با حفظ آداب و رسوم ملی و مذهبی، اقامه دین و رفع نیازهای دینی با اتکال به دعای ائمه اطهار (ع) برگزار می شود. نشانه تقدس . وسفیدی دست خوش شانسی که از دامنه ها برف می چیند ورفِ چالِ اَسکِ وَش عمل می کنند.

THE

مسئول مرد در قلب دماوند

خوش آمدی از کدام تشریفات و مراسم سنتی که در آن فقط مردان حضور دارند پرشور و ساخته شده است براعلام دست مهاجمان حدود 2000 نفر از آمل و یک مهمانی از سراسر کشور در منطقه اسک وش حضور داشتند. در این دین، روستاییان اسک بومی های وب بخش آمل لاریجان بر اساس رسماً با حذف تکه های برف باقی مانده در منطقه به اصطلاح گربازگودال بزرگی حفر کردند که بزرگان محل می گفتند پیر مرشد سیدحسن ولی با هم کنده بودند و گروه برف را حمل کنید و تا آن زمان در یک گودال 12 متری و عرض 5 متر بریزید کامل کامل ادامه دارد

هدف از این اقدام و ایمان مردم است اسک آمل، استفاده از آب این گودال برای رهگذران، مسافران و حتی حیوانات است در منطقه ولت

سفره بزرگ در دماوند

بعد از مراسم وپرشدن گودال برفی، دست اندرکاران مراسم دور سفره بزرگ لبه و دور گودال ورف چال از غذاهای اهل سنت و تنقلاتی که با خود می آورند می خورد. نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل مازندران و نهاد رهبری و برخی شخصیت های فرهنگی و هنری در این مراسم حاضر بود.

جمع آوری شاد برای یک سنت

مجتبی لطیفی از آملی های فعلی است در این وی در این مراسم که با حضور چند تن از دوستان برگزار شد به خبرنگار آنلاین گفت: تقریبا هر سال در مراسم مثانه شرکت می کنم، مراسم بسیار خوبی است که توسط مردم روستای آب برگزار می شود. اسک و به تعداد زیاد برگزار می شوند.

وی افزود: برگزاری این مراسم با حضور بانوان و آقایان در نوع خود جالب توجه است و مهمتر از آن مقامی ماندگار و قدیمی در شهرستان آمل است که در حال حاضر در همه جای دنیا دیده می شود. کشور.”

یکی دیگر از شهروندان آملی با بیان اینکه بیش از 60 سال است در برنامه های مثانه حضور دارم، گفت: این مراسم از سنت ها و از مسئولان قدیمی و بزرگ منطقه لاریجان جناب آقای سید حسن ولی است و بنا بر این بنا ساخته شده است. به سنت. حفاری در منطقه.” اسک وش مردم روستای آب با درایت و هوشمندی آن زمان برای استفاده رهگذران و حتی حیوانات در فصل گرما برف انباشته می کنند. اسک این مراسم هر ساله جشن گرفته و برگزار می شود.

THE

احمد حسین زاده افزود: این مراسم در گذشته با شکوه و قداست خاصی برگزار می شد، اما در دهه های اخیر با اضافه شدن چند نفری که خواستار حفظ آن به سبک مدرن بودند، فاصله ای با موضوع اصلی ایجاد کرده است. . “

یک روز برای پادشاهی زنان روستا اسک

آن روز مردان محله اسک وش در حال حاضر حفظ آداب و رسوم سنتی ورف چال، داستان برای زنان روستا فرق می کند. طبق آداب و رسوم قدیمی ورف در چلت آمل فقط در حضور مردان در دامنه کوه نگهداری می شوند و به امور روستا رسیدگی می کنند و طول می کشد این مسئولیت زنان است.

زنان اسک وش در این در غیاب شوهرانشان حکومت می کردند و در تاریخ سنت 600 ساله خود این موضوع را «زن سلطنتی» می نامیدند. ورف یک سوراخ ثبت شده است.

امروز گردهمایی برای مردان بیاور و برف را در چاهی که در دامنه کوه دماوند کنده اند دفن کنید تا برگردید زنان اسک وش آنها غریبه نیستند آه تو نه آنها را به روستا راه دادند و نه اسکی باز را امروز در خانه رها کردند.

گودال به یک رکورد معنوی تبدیل شده است

بخشدار لاریجان شهرستان آمل در این خصوص گفت: مراسم آیینی سنتی وَرفِ چال پس حدود دو خوشبختانه با توجه به موقعیت سراسری کرونا امسال نیز با استقبال بسیار خوب مردم منطقه و مهمانان از نقاط مختلف کشور مواجه شد.

یونس حیدری افزود: خوشبختانه پیگیری در شهرستان و استان یک آیین سنتی است. ورف لار بیژن لاریجان به عنوان آیینی کهن در فهرست میراث فکری کشور قرار گرفت.

وی افزود: البته تاکنون به دنبال این بوده اند که در فهرست آینه های جهان باستان قرار گیرند. جمعیت مازندران دارای آداب و رسوم سنتی بسیاری است که بسیاری از آنها در گذر زمان به فراموشی سپرده شده اند.

دکمه بازگشت به بالا