خبرهای کلیکسب و کار برتر

نهال گردو

نهال گردو یک نهال خشکبار است که کاشت و پرورش آن سود تجاری فراوانی دارد. خرید انواع نهال به منظور سرمایه گذاری می باشد اما برخی از نهال ها از جمله نهال گردو سوددهی بسیار بالاتری دارند به طوری که کاشت نهال گردو می توان پرورش دلار بر روی درخت تعریف کرد. زیرا انواع نهال گردو سالیانه محصولات بسیار فراوانی تولید می نمایند که محبوبیت فراوانی در بازار دارد. از طرف دیگر این نهال ها عمر مفید طولانی در حدود 100 الی 150 سال دارند. شما با کاشت این نهال تا سال های طولانی می توانید سود فراوانی از این نهال ها دریافت نمایید. به همین دلیل کاشت این نهال در میان باغدران محبوب است.

گردو به دلیل طعم عالی و خواص بی شماری که دارد، بازار فروش خیلی خوبی دارد. به دلیل قیمت بالای محصول نهال گردو در بازار سوددهی بسیار خوبی برای باغداران خواهد داشت. از دیگر مزیت های مهم گردو این است که در صورتی که دیرتر از درخت چیده شود مشکلی پیش نمی آید. زیرا بیشتر محصولات نهال ها در صورتی که در زمان مشخص چیده نشوند، از بین رفته و یا آسیب می بینند. اما گردو از این جهت مقاومت خوبی دارد.

انواع گردو

گردو انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها ویژگی های مختلفی دارند. نهالستان آکین نهال در باغ مادر خود انواع نهال گردو از جمله گردو کاغذی، گردو خوشه ای، گردو فرانکت، گردو چندلر، گردو دماوند، گردو تویسرکان، گردو اسرائیلی، گردو پکان امریکایی، گردو مراغه، گردو ژنوتیپ و گردو فرنور را تولید می کند و به باغداران عزیز ارائه می نماید.

همانطور که می دانید این نهال ها در طعم، اندازه، کاغذی یا غیرکاغذی بودن و حجم مغز و … تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. انواع مختلف نهال گردو نیازهای مختلفی نیز دارند. در واقع هر یک از آن ها برای رشد به شرایط اقلیمی متفاوتی نیاز دارند. همچنین این نهال ها نیاز به مراقبت و رسیدگی های خاص دارند. شما می توانید با مراجعه به سایت اکین نهال با مشخصات هر یک از انواع گردو به طور کامل آشنا شوید.

در کاشت نهال گردو به چه نکاتی توجه نماییم؟

زمان مناسب برای کاشت نهال گردو هنگامی است که نهال در خواب زمستانی می باشد. بنابراین اگر تصمیم به کاشت این نهال دارید می توانید در فصل پاییز و زمستان آن را بکارید. این نهال  از انوع نهال های نور پسند است و نیاز دارد که روزانه 6 الی 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

نهال های گردو اغلب رشد عرضی بسیار بالایی دارند و دارای شاخ و برگ بسیار گسترده می باشند. برای اینکه شاخ و برگ درختان مزاحم هم نشوند و همچنین در برداشت محصول و سمپاشی درختان به مشکل بر نخورید باید نهال ها در فاصله مناسب کاشته شوند. فاصله مناسب بین نهال های گردو 6 * 6 و یا 7 * 7 متر است.

 برای اینکه نهال گردو به صورت مناسب رشد کند و محصول دهی فراوان و با کیفیت داشته باشد، باید به صورت منظم آبیاری گردد. کم آبی نهال موجب افت کیفیت محصول و همچنین کاهش میزان محصول نهال ها می شود. گونه های مختلف گردو معمولا نیاز آبی متفاوتی دارند. اما به طور کلی می توان گفت در روش کرتی یا غرقابی نهال ها باید هفته ای یکبار آبیاری شوند. اما در روش آبیاری قطره ای نیاز داریم هر 4 روز یکبار نهال ها را آبیاری کنیم.

شرایط اقلیمی

بعضی از انواع نهال گردو نیازسرمایی بیشتری دارند، اگر در مناطق گرمسیر که دارای زمستان های معتدل هستند کاشته شوند، نیاز سرمایی نهال تامین نمی شود. در صورتی که نیاز سرمایی نهال تامین نگردد، شکوفه دهی و در نتیجه محصول دهی وجود نخواهد داشت.

بنابراین در هنگام کاشت نهال گردو باید به نیاز سرمایی نهال ها توجه نمایید. نهال هایی که نیاز سرمایی بالاتری دارند، اغلب دیرگل می باشند. دیرگل بودن این نهال موجب می شود که بتوانند در مناطق سردسیر به راحتی کاشته شوند و پرورش یابند. زیرا شکوفه های این نهال از سرمای بهاره در امان می ماند. گردوی فرنور و چندلر نمونه ای از گردوهای مناسب مناطق سردسیر است.

اما ارقام دیگری از نهال گردو نیاز سرمایی کمتری دارند و اغلب زودگل هستند. این ارقام در صورتی که در مناطق سردسیر کاشته شوند ممکن است در اولین سرمای بهاره بیشتر شکوفه های خود را از دست بدهند. همچنین در مناطق سردسیرامکان یخ زدگی این نهال ها نیز وجود دارد. نهال های زودگل مناسب کاشت در مناطق معتدل و گرمسیر می باشند و در این مناطق بهترین عملکرد را از خود خواهند داشت.  گردوی پکان بهترین نوع گردو برای کاشت در مناطق گرمسیر است.

ارتفاع محل کاشت

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در کاشت نهال گردو، ارتفاع محل کاشت می باشد. ارتفاع منطقه کاشت از سطح دریا در عملکرد برخی از درختان از جمله نهال گردو بسیار تاثیر گذار است. بنابراین قبل از خرید نهال باید توجه داشته باشید با توجه به ارتفاع منطقه کاشت، بهترین نوع نهال را انتخاب نمایید. برای مثال اگر محل احداث باغ شما دارای ارتفاع 50 الی 200 متر است می توانید از گردو پکان استفاده کنید.

در صورتی که نهال گردو را در منطقه ای با ارتفاع 600 الی 1000 متر بالاتر از سطح دریا می کارید، نهال گردو ژنوتیپ گزینه مناسب است. در ارتفاع 1000 الی 2300 متر بالاتر از سطح دریا که مناطق سرد و کوهستانی نیز به شمار می روند، گردوی چندلر و فرنور بهترین عملکرد را دارند.

خرید نهال گردو از نهالستان اکین نهال

همانطور که ذکر شد کاشت نهال گردو بسیار مقرون به صرفه است. اما باید توجه داشته باشیم که شرط موفقیت در این راه خرید نهال سالم و مرغوب است. نمی توان از یک نهال بیمار، بی کفیت و یا نهالی که پیوند مناسب ندارد توقع محصولات مرغوب و عالی داشت. بنابراین خرید نهال بسیار مهم است که باید بر اساس تجربه و تخصص باشد.

یک راه حل برای اطمینان از کیفیت نهال گردو، خرید نهال از نهالستان معتبر همچون نهالستان اکین نهال می باشد. این نهالستان که زیر نظر جهاد کشاورزی قرار دارد. برای نهال های خود شناسنامه سلامت ارائه می دهد که تمامی مشخصات نهال به طور کامل در ان ذکر شده است. همچنین کلینیک تخصصی نهالستان سلامت نهال ها را به صورت پیوسته بررسی می نماید. با این وجود نهالستان برای اطمینان بیشتر مشتریان گرامی ضمانت مرجوعی نیز برای محصولات خود در نظر گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا