خبرهای کلی

تربیت مبلغ برای جوامع مختلف وظیفه حوزه علمیه است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر سمینارها در این سمینار در هامبورگ با طلاب دیدار و به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت الله اعرافی در این مراسم با اشاره به جایگاه اخلاق و تهذیب نفس در حوزه های علمیه گفت: در حوزه، سنت های اخلاقی نانوشته معنایی بسیار بیشتر از سنت های مکتوب دارد.

وی افزود: به فرموده آیت الله اراکی به نقل از آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، ما باید دروازه بان و پاسدار قلب خود باشیم.

مدیر سمینارها ادامه داد: در سمینار چیزی به سطح و جایگاه دانش نمی رسد. امپراتوری همیشه در گریز، فرود و سختی بوده است، اما گوهری در امپراتوری وجود دارد که در هیچ کجای دنیا نیست.

وی با تاکید بر لزوم قدردانی از برکات حضور در این سمینار، گفت: اولین شرط این امر مبارزه با شیطان و رشد معنوی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه حوزه دارای امتیازات فراوانی است، خاطرنشان کرد: البته می توان در نقد و بررسی نقاط ضعف صحبت کرد، اما در تاریخ حوزه، امتیازات بیش از هزار سال است که همه انسان ها باید در برابر آن تعظیم کنند. .

وی افزود: میدان پدیده ای زنده، تاریخی، منسجم و ناگسستنی است و گسستی در تاریخ آن وجود ندارد. حوزه علمیه در طول تاریخ در مکان‌های مختلف بوده، قرن‌ها در نجف بوده و اکنون در بیشتر نقاط قم قرار دارد. زمانی بغداد بسیار قوی بود و زمانی ری یا حله.

میدان همیشه محل علم، تولید فکر و اندیشه است

آیت الله اعرافی با اشاره به دیگر ویژگی های حوزه علمیه ادامه داد: حوزه همواره (علی رغم همه وسعت ها و گسترش ها) محل تولید علم و اندیشه و اندیشه است. سمینارها و مدارس دینی ما در طول تاریخ پاسدار همه علوم و علوم بوده اند. ابن سینا نیز در منطقه تعریف شده است.

مدیر سمینارها گفت: ما به پیشرفت علمی غرب احترام می گذاریم اما موضوع کتاب جواهر الکلام با هر نظام حقوقی قابل رقابت است. نتایج شیخ انصاری هم همین است.

وی با اشاره به قدرت علمی اصول فقه شیعه، گفت: مبانی ما مساوی با هرمنوتیک و مسائلی است که غرب واقعاً روی آن کار کرده است. ممکن است دو یا سه جلد از کتاب «اصول الکفایة الأخرة الاصفهان» در فلسفه های تحلیلی آمده باشد.

مدیر سمینارها خاطرنشان کرد: نمی گویم فلسفه مشائی یا فلسفه اشراق یا حتی حکمت متعالیه با عظمتش درست است؛ بلکه می گویم فلسفه اشراق و حکمت متعالیه با عظمتش درست است. اما نکته اینجاست که حوزه شیعه، حوزه علمیه عقل و سازنده مهم مکاتب فکری است.

آیت الله اعرافی افزود: در غرب که در گذشته فلسفه یونان را تشکیل می داد و اکنون کانت و دکارت را پرورش می دهد، کسانی مانند آیت الله جوادی عاملی که در غرب متولد شده و نماینده تفکر روشنفکری اسلامی در اینجا هستند، اما متأسفانه در حال حاضر وجود ندارند. ، مورد نیاز است. .

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تربیت مبلغ برای جوامع مختلف لازم است و وظیفه سمینارها است. در این حوزه باید قله هایی در سطح فقه و فلسفه و تفسیر یافت که با زبان و فرهنگ و ادبیات خاص خود می تواند پیشه های متفکران غربی را به چالش بکشد.

بالاتر از قوام و ارزش روحانیت شیعه هر دانش و عظمت فکری و معرفتی ایشان

وی قوام و ارزش روحانیت شیعه را بیش از هر چیز علم و عظمت فکری وی دانست و گفت: هرکس این توانایی را می بیند باید برای قله شدن تلاش کند.

مدیر سمینارها گفت: ما معتقدیم علم و دانش ذکر شده در قرآن و سنت که توسط بزرگان دین ما استخراج شده و میراث عظیم معارف اسلامی و شیعی برای هر کسی که زندگی کرده باشد قابل خواندن است. . و در قلب غرب.»

وی با اشاره به ارزش گفت‌وگو با اندیشه اسلامی برای جهان غرب، افزود: گفت‌وگو با این اندیشه که از مطالعه سمینارهای ما پدید آمد و بزرگ‌ترین متفکران بشر روی آن کار کردند، فراتر از همه بحث‌های سیاسی نیازمند رشد و توسعه است. اگر تمدنی زخم هایش را التیام نبخشد سقوط می کند.

آیت الله اعرافی خطاب به مدیر حوزه علمیه هامبورگ گفت: آقای خوشنویس دو وظیفه دارد. یکی تربیت مبلغان، مبلغان، ائمه جماعات و افراد گفتمان ساز و دوم تعریف استراتژی برای دهه های آینده برای تربیت همفکران در کانون.

امام در بعد علمی به اندازه 10 متفکر بزرگ است

فرمود: دعای من به اندازه 10 متفکر بزرگ در بعد علمی است; اگر بخواهد در این سطح و در ارتباط با غرب نقش داشته باشد، باید علوم بیاموزد.

مدیر سمینارها تصریح کرد: سنت های سمینار باید حفظ شود و علاوه بر آن کارشناسان و صاحب نظران سمینارها برای عصر حاضر پرورش یابند. علامه طباطبایی و شهید مطهری غربی باید امروز در جمع شما باشند و شک نکنید که این شدنی است.

وی با تاکید بر ارزش میراث و سنن حوزه گفت: بازسازی روشنفکری و اندیشه ها و روش ها در جای خود، اما سنت پایدار اجتهاد کلامی و تفکر کلامی، فکری، فلسفی، حدیثی و تفسیری به آنها رسیده است. . از صمیم قلب و با تلاش مستمر.» و این وظیفه این حوزه است که زیربنای آن را بگذارد.

مدیر سمینارها گفت: امیدواریم روزی یک علامه طباطبایی داشته باشیم که در فرهنگ غرب رشد کرده و بتواند محقق اندیشه اسلامی در غرب باشد.

او در پایان گفت: ما به خواهرانی در این سطح نیاز داریم. متأسفانه ما قرن ها دیر به خواهران خود آموزش می دهیم و خوشبختانه این بنا با پیروزی انقلاب اسلامی در کوم ساخته شده است. با این حال، این تاخیر هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام خوشنویس مدیر سمینار هامبورگ ضمن خیرمقدم به حاضرین به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی سمینار هامبورگ با سخنرانی دو طلبه پرداخت.

در ادامه رئیس حوزه علمیه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام و المسلمین مفتح در سخنانی حوزه علمیه هامبورگ را مصداق آیه شریفه «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها» خواند و گفت: این حوزه که فعالیتش خداوند بر اساس تقوا و معنویت، درخت پرباری باشد که ثمره علم و معنویت را در سراسر اروپا پخش کند.

دکمه بازگشت به بالا