خبرهای کلی

اطلاع‌رسانی دیرهنگام درباره اختلال اینستاگرام

وی ادامه داد: بررسی عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در زمان قطعی اینترنت نشان می دهد که معمولا در لحظه بروز اختلال اطلاع رسانی به موقع صورت نمی گیرد و این مشکل شبهات، شایعات و گمانه زنی های مختلفی را به وجود آورده است.

به گزارش رویداد برتر همشهری وی نوشت: پس از چند روز اختلال در اینستاگرام، صبح دیروز بالاخره شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای سه جمله ای اعلام کرد که به اختلال در این پلتفرم پرکاربرد در ایران پایان می دهد. در بیانیه شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است: «دیروز ( دوشنبه) برای ساعاتی برخی از راه‌های ارتباطی شمال کشور از کشورهای همسایه مختل شد که امنیت تردد برخی سکوهای خارجی را با مشکل مواجه کرد که با تعویض ظرفیت‌های مازاد در ساعات پایانی شب گذشته این مشکل برطرف شد. گزارش، این اختلال بیشتر ارتباطات سیمی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

در این اطلاعیه اشاره شده است که قطعی اخیر «در روز دوشنبه، برای چند ساعت و در تلفن ثابت» و تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنت تلفن همراه و تلفن ثابت، از روز یکشنبه از قطعی اینستاگرام برای بیش از چند ساعت خبر می‌دهند. . این موضوع که شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاع رسانی به موقع انجام نمی دهد همچنان پابرجاست. با بررسی عملکرد این شرکت در زمان قطع اینترنت، به نظر می رسد که معمولا در زمان بروز اختلالات اطلاع رسانی به موقع صورت نمی گیرد و همین موضوع شبهات، شایعات و گمانه زنی های مختلفی را به وجود آورده است. با نگاهی به بازخورد کاربران در زمان قطع، افکار کاربران به موضوعاتی مانند فیلترینگ بی صدا، اجرای پشت صحنه طرح های امنیتی و موارد مشابه می رود.

اختلالات پی در پی

مشکل قطعی و قطعی اینترنت یک مشکل عجیب و غیرعادی نیست. کاربران در سراسر جهان گاهی اوقات این مشکل را تجربه می کنند، اما آنچه غیرعادی است، قطع و مدت زمان قطعی است. به عبارت دیگر، پیش‌بینی مسیرهای جایگزین و تسریع در رفع اختلالات و قطعی‌ها یک بحث مدیریتی است.

به عنوان مثال، حدود دو هفته پیش آتش سوزی در حوضچه ای در مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت باعث سوختن فیبر حوضچه شد و کاربران با اختلالات گسترده و درازمدت مواجه شدند. حدود یک هفته قبل از آن، قطعی برق باعث اختلال در اینترنت در همان مرکز شد. اما پس از آتش سوزی در دریاچه، دبیر شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات را موظف کرد تا عوامل بروز این حادثه را شناسایی و به دستگاه قضایی ارائه کند.

اینستاگرام در صدر 1400 اختلال قرار دارد

شرکت ابراروان در گزارش اخیر خود به قطعی ها و قطعی های سال گذشته پرداخته و اعلام کرده است که «براساس اطلاعات سامانه راداری ابراروان چهار ساعت و 48 دقیقه قطعی، 8 ساعت و 34 دقیقه قطعی پراکنده و دو ساعت و 20 دقیقه قطعی بوده است. قطعی همزمان در مراکز داده داخلی در ساعت 1400 و بیش از 4096 ساعت اختلال جزئی رخ داد.

در واقع «171 روز و سه ساعت و 42 دقیقه معادل 47 درصد از سال 1400 در ارتباطات اینترنتی مراکز داده داخلی قطع شد» به این معنی که اینترنت برای نیمی از سال گذشته قطع شده است.

این شرکت همچنین گزارش داد که 89 درصد از قطعی های اینترنت مرکز داده مربوط به وب سایت های بین المللی و 67 درصد قطعی ها مربوط به اتصالات اینترنتی اینستاگرام است. همچنین سه وب سایتی که در سال 1400 بیشترین قطعی را داشتند، همگی خارجی بودند.

این در حالی است که سال گذشته «ارتباط دیتاسنترهای کشور به مدت 288 دقیقه معادل چهار ساعت و 48 دقیقه به طور کامل قطع شد».

گزارش اردیبهشت 1401 رادار نشان می‌دهد که وب‌سایت‌های خارجی تحت نظارت رادار 25 برابر بیشتر از دیتاسنترهای خارجی دچار اختلالات ارتباط اینترنتی در مراکز داده ایرانی شده‌اند. بر این اساس می توان گفت که قطعی اینترنت در مراکز داده ایرانی (بر اساس وب سایت های جهانی) 25 برابر میانگین قطعی اینترنت در مراکز داده بین المللی بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا