خبرهای کلی

روند صعودی پرخاشگری با افزایش دمای هوا

چهار شخصیت مختلف آب و هوا؛ گرما چه آسیبی به روحیه افراد می زند؟

به گزارش رویداد برتر و به نقل از اینجا اخبار آنلاین«به گفته محققان، آب و هوا تأثیرات متفاوتی بر خلق و خوی افراد دارد که طبیعتاً بیشتر منفی است تا مثبت. روزهای گرم تابستان که دمای هوا بسیار بالاست، احساسات آزاردهنده ای مانند تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی یا حتی خودکشی را در افراد ایجاد می کند.

این وضعیت نه تنها در هنگام گرم شدن هوا، بلکه در هنگام بارندگی شدید نیز صادق است. مردم هنگام بارندگی خسته و بی حوصله می شوند، به خصوص در مناطقی که بارش باران پیش بینی نمی شود. نارضایتی از زندگی در هوای گرم و باران افزایش می یابد.

افکار خودکشی در فصول گرم سال

اگرچه فصول گرم مانند بهار و تابستان برای بسیاری از افراد امیدوارکننده است، اما برای افرادی که از افسردگی رنج می برند، آزاردهنده است. مطالعات نشان داده است که با افزایش روزها و گرمتر شدن دمای هوا در بهار و تابستان، افراد افسرده که در خارج از منزل کار می کنند بیشتر از ماه های سرد سال به خودکشی فکر می کنند. این افکار معمولا در روزهای بسیار گرم تابستان به اوج خود می رسند.

به گفته محققان، میزان خودکشی به عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی زیادی مرتبط است، اما هوای گرم نیز می تواند در خودکشی موثر باشد. البته در گذشته محققان این مشکل را به تغییرات مواد شیمیایی مغز ناشی از گرما نسبت می دادند، اما مطالعات بیشتر نشان می دهد که دمای بالا باعث تحریک پذیری، پرخاشگری و رفتارهای ناگهانی می شود.

بررسی‌های بیشتر نشان داد زمانی که دمای هوا در این منطقه علی‌رغم سال‌های گذشته بیش از حد افزایش می‌یابد، افراد آسیب‌پذیر به راحتی نمی‌توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و این بر روحیه آنها تأثیر منفی می‌گذارد که گاهی منجر به خودکشی می‌شود.

وضعیت شناختی افراد در گرما

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که گرمای بیش از حد باعث اختلال در عملکرد شناختی افراد می شود. در این آزمایش، محققان دانشگاه هاروارد وضعیت شناختی، تمرکز، پردازش اطلاعات، زمان واکنش و وضعیت حافظه 44 دانشجوی داوطلب را بررسی کردند. نتایج آزمایش نشان داد که دانشجویانی که در خوابگاه‌هایی با تهویه مطبوع مناسب زندگی می‌کردند، در آزمون‌های آزمایشی محققان بسیار بهتر عمل کردند. در حالی که دانشجویان در خوابگاه های بدون تهویه مناسب در امتحانات نمرات خوبی کسب نکردند.

در مطالعه ای دیگر، همین محققان به وظایف شناختی پیچیده دانش آموزان، مانند حافظه کاری آنها نگاه کردند. حافظه کاری بخشی از حافظه بلند مدت است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به کارهای روزانه را می دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که حافظه کاری افرادی که از استرس گرمایی رنج می برند به طور قابل توجهی بدتر شده است.

اختلال خواب در گرما

خواب کافی و کافی مهمترین وظیفه سلامت انسان است. کم خوابی تاثیر منفی بر خلق و خو، افسردگی و حالات شناختی افراد دارد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می یابد، فرد به آرامی به خواب می رود. با این حال، دمای بالا و گرما از فرآیند خنک شدن طبیعی بدن جلوگیری می کند و باعث بی خوابی می شود. این وضعیت با افزایش رطوبت هوا بدتر می شود.

افزایش خشونت در گرما

شواهد علمی نشان داده است که بین دمای بالا و پرخاشگری همبستگی مثبت وجود دارد. البته این سوال در زبان محاوره ما هم مطرح شده است که می گوییم خونمان به جوش آمده است. محققان هنگام بررسی ارتباط بین پرخاشگری و درجه حرارت بالا دریافتند که با افزایش دما، پرخاشگری و خشونت افراد به ترتیب 14 و 4 درصد افزایش می یابد. همچنین در روزهای بسیار گرم و خسته کننده خشونت خانگی افزایش می یابد و معمولا زنان و کودکان تحت تاثیر این نوع خشونت قرار می گیرند.

بیماران مبتلا به درجه حرارت بالا و بیماری های سیستم عصبی

بیماران مبتلا به اختلالات روانی شدید یا خلقی، اختلالات مصرف مواد یا اختلالات شناختی نسبت به سایرین نسبت به گرمای شدید حساس تر هستند و توانایی شکننده خود را برای فکر کردن و عمل مناسب و مراقبت صحیح از خود از دست می دهند. این افراد بسیار بیشتر از گرمازدگی و سایر عوارض ناشی از گرما رنج می برند.

با این حال، فقر، مسکن نامناسب و عدم دسترسی به محیطی خنک این آسیب ها را تشدید می کند.

چهار شخصیت آب و هوا

در مطالعه‌ای که بر روی 415 نوجوان انجام شد، محققان هلندی دریافتند که نیمی از آنها تحت تأثیر آب و هوا قرار نگرفته‌اند. در حالی که روحیه نیمه دیگر نوجوانان تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است. این محققان با بررسی بیشتر ویژگی های شخصیتی این نوجوانان چهار نوع شخصیت آب و هوایی را کشف کردند. البته شاید نتوان این چهار نوع شخصیت را به همه مردم دنیا تعمیم داد، اما این شخصیت ها به طور بالقوه وجود دارند و با توجه به آن ها تا حدودی می توان رفتار افراد در برابر تغییرات اقلیمی را پیش بینی کرد. این شخصیت ها عبارتند از:

1. عاشق تابستان (17%)

هنگامی که خورشید می تابد و دما گرم است، این افراد در مواجهه با سختی ها شادتر، کمتر عصبانی یا شجاع تر هستند. اما روزهای بارانی آنها را بسیار گیج و حتی مضطرب و عصبانی می کند.

2. از تابستان متنفرم (27%)

این افراد برعکس گروه قبلی هستند و زمانی که خورشید در اوج آسمان قرار می گیرد و همه چیز را داغ کرده است، ناراحت و تحریک پذیر می شوند. اما وقتی هوا بارانی است، خوشحال می شوند و چیزی به آنها آسیب نمی رساند.

3. من از باران متنفرم (9%)

این افراد به هیچ وجه تحمل روزهای بارانی را ندارند و در این روزها معمولاً عصبانی، ناراحت و گیج هستند. برعکس وقتی هوا آفتابی است حالشان خوب است.

4. تحت تاثیر آب و هوا (47%)

حدود نیمی از نوجوانان مورد بررسی گفتند که تغییرات آب و هوایی بر آنها تأثیری ندارد.

اقدامات موثر در برابر گرما

شما می توانید به روش های زیر از خود در برابر گرمای شدید محافظت کنید:

– نوشیدن مقدار زیادی آب؛ حتی اگر احساس تشنگی نکنید! (البته اگر به دلایل سلامتی نمی توانید مایعات زیادی بنوشید، از پزشک خود بپرسید که در هوای گرم چقدر آب می توانید بنوشید).

– خود را با یک حوله خیس خنک کنید. پاهای خود را در آب سرد قرار دهید و یک حمام خنک (نه سرد) بگیرید.

– تا حد امکان در مکانی خنک و دارای تهویه مطبوع بمانید و از رفتن به فضاهای باز خودداری کنید.

– در طول روز پرده های جلوی پنجره ها را بکشید تا نور خورشید خانه یا محل کار شما را گرم نکند.

– زمانی که آفتاب نمی تابد و نسیم خنکی می وزد، پنجره ها را باز کنید تا داخل ساختمان خنک شود.

– لباس های سبک و گشاد از الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان بپوشید.

– کمتر از حد معمول غذا بخورید و البته غذاهای مناسب فصل تابستان را انتخاب کنید.

– از کارهای سنگین مانند ورزش های سنگین، کارهای ساختمانی زیر آفتاب و باغبانی خودداری کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا