هنر و فرهنگ

نویسنده ای که به خاطر محدودیت ها نقاش شد

رنگ های روشن و شاد اولین ویژگی بارز نقاشی های اتل عدنان، نقاش برجسته آمریکایی- لبنانی است.

به گزارش رویداد برتر و به نقل از سایت رسمی موزه ون گوگ، «اتل عدنان» رنگ های نقاشی های خود را به صورت غریزی انتخاب کرد و رنگ ها را مستقیماً از لوله رنگ به بوم منتقل کرد. «عدنان» از این رنگ های روشن برای نشان دادن قدرت طبیعت استفاده کرد چرا که این هنرمند ارتباط قوی با طبیعت داشت.

اما معنای رنگ برای «عدنان» بیشتر از اینها بود. او همیشه بین زبان ها و فرهنگ های مختلف زندگی کرده است. فرانسوی، انگلیسی، یونانی و ترکی می دانست. چون در پاریس، بیروت و کالیفرنیا تجربه داشت.

هنر خانه «عدنان» بود. زبانی که فراتر از مرزها و فرهنگ هاست. به گفته این هنرمند: رنگ ها می گویند که انسان چه می خواهد بگوید، اما آن را در سکوت انجام می دهد.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

بدون عنوان، اتل عدنان، 2010

«عدنان» قبل از اینکه به عنوان هنرمند شناخته شود، در زمینه شعر و نویسندگی فعالیت می کرد. زبان همیشه نقش مهمی در زندگی عدنان داشته است. قبل از اینکه عدنان به خاطر هنرهای تجسمی اش شناخته شود، نویسنده و شاعری تحسین شده بود.

عدنان شروع به نوشتن به زبان فرانسوی کرد، اما به تدریج زمینه استعماری آن را شناخت. او در بیروت بزرگ شد. در آن زمان، لبنان تحت الحمایه فرانسه بود. همه در مدرسه زبان فرانسه می خواندند. زبان عربی که زبان بسیاری از مردم بود تبدیل به زبان دوم شد.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

بدون عنوان، اتل عدنان، 2015

در چنین شرایطی هنر به عدنان اجازه داد تا آزادانه‌تر بیان کند.

«عدنان» از طرفداران پر و پا قرص «ون گوگ» بود. اگر به آثار عدنان و ون گوگ در کنار هم نگاه کنید، احتمالاً به سرعت متوجه شباهت هایی خواهید شد: رنگ های روشن و قدرتمند، درختان، خورشید و منظره.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

“طبیعت”، اتل عدنان، 2014

هر دو هنرمند مجذوب طبیعت و رنگ ها بودند. «ون گوگ» در جایی نوشته است: «نمی‌دانم متوجه می‌شوی یا نه، اما می‌توان شعری درباره ترکیب رنگ‌ها نوشت».

کار هر دو هنرمند قطعا شاعرانه است. هر دو نویسنده با استعدادی بودند. «عدنان» با شور و شوق شعر، مقاله و داستان نوشت و «ون گوگ» نیز صدها نامه قابل توجه از خود به جای گذاشت. «عدنان» در توصیف «ون گوگ» گفت: ون گوگ به نوعی روی بوم ها می نوشت، منظره را می نوشت.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

«کوه تامالپایس» نوشته اتل عدنان، 1985

در بیشتر آثار عدنان، خورشید و کوه دیده می شود. «عدنان» گفت که کوه تملپایس بهترین دوست اوست. این کوه در کالیفرنیا قرار دارد و این هنرمند نیز سال ها در این مکان زندگی می کرد. او می توانست این کوه را از پنجره اش ببیند.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

اتل عدنان در مقابل کوه تامالپایس

او مجذوب این بود که چگونه ظاهر این کوه همیشه با نور، فصل و آب و هوا در حال تغییر است. و این خصلت در آثار او دیده می شود، هیچ یک از تصویرهای کوه ها شبیه هم نیستند.

خورشید عنصر دیگری است که مدام در آثار او دیده می شود. خورشید اغلب به صورت مربع یا دایره قرمز به تصویر کشیده می شود. «عدنان» نقطه شروع نقاشی را خورشید دانسته است. عنصری که سایر عناصر ترسیمی پیرامون آن ترسیم شده اند.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

بدون عنوان، اتل عدنان، 2010

هنر «عدنان» فقط نقاشی و طراحی نیست. عشق عدنان به تصاویر و زبان در کتاب های کوچکی که از صفحات تا شده ساخته شده اند جمع آوری شده است. او در این نوع کتاب اغلب از متون ادبی و شعری عربی مورد علاقه خود استفاده می کرد.

نویسنده ای که به دلیل محدودیت ها نقاش شد

اتل عدنان در نوامبر 2021 در سن 96 سالگی درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا