خبرهای کلیکسب و کار برتر

خودکفایی 95 درصدی ایران در سدسازی

تهران (ایران) – رئیس سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، محمدرضا رضازاده، گفت: کشور در حال حاضر بیش از 95 درصد در سدسازی خودکفا است.

رضازاده روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: اکنون بیش از 95 درصد در طراحی و ساخت سدها در ایران خودکفا هستیم و تنها بخشی از قطعات و تجهیزات نیروگاه های آبی را وارد می کنیم.

به گفته این مقام مسئول، ساخت سد به اندازه سایر دانش های راهبردی مانند انرژی هسته ای، نانو، سلول های بنیادی و تجهیزات نظامی اهمیت دارد.

رضازاده با اشاره به مشکلات کنونی کم آبی کشور گفت: در حوزه آب کشور باید به سمت استفاده از سبد منابع متنوع مانند استفاده از فاضلاب، شیرین سازی آب دریا، استفاده از آب های عمیق و … حرکت کرد. ”

به عنوان مثال کشورهای ساحلی خلیج فارس در حال حاضر روزانه حدود 27 میلیون مترمکعب از آب دریا را نمک زدایی و مصرف می کنند و برنامه دارند این رقم را تا 32 میلیون مترمکعب افزایش دهند، اما کشور ما با داشتن سواحل وسیع در خلیج فارس. و دریای عمان تنها حدود 600000 متر مکعب آب را نمک زدایی می کند.

وی در خصوص علت پایان یافتن سدسازی در کشورهای پیشرفته و ادامه آن در ایران، گفت: آنها 70 تا 80 سال زودتر از ما سدسازی را آغاز کردند و در همه موقعیت های جغرافیایی مناسب سدسازی کردند، اما با وجود تعداد زیاد سدها در ایران. کشورمان، ما هنوز نیاز به ساخت سد در برخی مناطق داریم.»

وی افزود: از سال 1900 تا 1909، 545 سد در جهان افتتاح شد که این رقم در دهه 70 به 7511 سد رسید.

به گفته این مقام مسئول، حدود 32 درصد از سدهای جهان در آمریکای شمالی، 30 درصد در آسیا، 19 درصد در اروپا، پنج درصد در آفریقا، سه درصد در آمریکای جنوبی و دو درصد در استرالیا قرار دارند.

بر اساس اطلاعات وزارت نیرو، مجموع مخازن سدهای ایران در حال حاضر 50.5 میلیارد متر مکعب است.

از مجموع 183 سد در حال بهره برداری در سراسر ایران، 52 سد مربوط به حوضه آبریز دریای خزر، 12 سد در حوضه ارومیه، 68 سد در حوزه خلیج فارس و خلیج عمان، 34 سد در حوزه آبریز دریای خزر است. فلات مرکزی 11 سد در حوضه آبریز سرخس و 6 سد دیگر در سراسر حوضه مرزی شرقی (هامون) قرار دارند.

 

منبع : https://bit.ly/3ADkDdK

دکمه بازگشت به بالا