هنر و فرهنگ

اول بازیگر می شوند و بعد برای تلویزیون دردسر می سازند

«با حذف تله سین، تلویزیون مانند قطع عضو است. طبیعی است که بازگشت تله تئاتر برای این رسانه رستگاری است، زیرا تلویزیون یکی از ارکان خود را از دست داده و هر چه این ساختار از بین برود، وضعیت بدتر می شود. نسل جدید باید این ارکان را بشناسد و تله تئاتر را بشناسد».

رضا حامدی خواه کارگردان و تهیه کننده فیلم های تلویزیونی و سریال های نمایشی دهه 70 و 80 سقوط، رزهای یک خانه، انگشتری عقیق، مهتاب و قطار جنوب 21 بود. یک داستان موفقیت او در گفتگو با رویداد برتر، از حذف ساختار تله‌سین در بیش از یک دهه صحبت کرد.

وی تصریح کرد: تله تئاتر اصولاً هزینه بر است، اما منجر به کشف استعدادها می شود. بیشتر هنرمندان مطرحی چون محمد رحمانیان، مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده و حمید امیلمه از عرصه هنرهای نمایشی به تلویزیون آمدند و در آینده کارگردانان مطرحی شدند. تئاتر از راه دور و برنامه های تلویزیونی نیز توسط کارگردانان برجسته کشور حمایت می شود.
وی یادآور شد: در عرصه بازیگری نیز وضعیت به همین منوال است. داوود رشیدی، سعید پورصمیمی، سعید نیک پور، مهدی سلطانی، مهران احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان اولین کار خود را در تله تئاتر شروع کردند اما تلویزیون مدتی این فرصت را از آنها سلب کرد.

وی ادامه داد: همانطور که برای مدیریت، کار تلویزیونی برای بازیگران، طراحان صحنه، نویسندگان و… بزرگترین نویسندگان مجموعه ما افرادی هستند که در ادبیات نمایشی فعال هستند یا تحت تأثیر آن قرار دارند.

در این زمینه بخوانید:

محمد رحمانیان: تلویزیون مدام به خودش آسیب می زند

آیا مطلع هستی؟ ما 10 سال است که تلسین نداریم!

وی سپس بر لزوم جداسازی تله تئاتر از صحنه تئاتر تاکید کرد و اظهار داشت: کسانی هستند که فکر می کنند با ضبط تئاتر صحنه، جای تله تئاتر را پر کرده اند. اما همچنین. ضبط صحنه ای که با اصول کیفی مطابقت داشته باشد نیز جذابیت خاص خود را دارد، اما نه به این معنا که جای تله تئاتر را بگیرد یا تلویزیون فکر کند به تئاتر کمک کرده است.

حامدی خواه گفت: گاهی تله تئاتر معنا ندارد. تله تئاتر شامل مجموعه های نمایشی نیز می شود. مجموعه‌های «مثل آباد»، «سلطان و شعبان»، محمد رحمانیان، حمید امیلمه، خود بنده و حسن فتحی از مجموعه‌های معرف محسوب می‌شوند. اهالی تئاتر در این کارها شرکت می کنند. این ساختار در حوزه طنز هم وجود دارد. در زمینه نمایش عروسکی تلویزیونی نیز می توان به سریال «خانه مادربزرگ» اشاره کرد.

رضا حامدی خواه درباره انواع اجراها چنین گفت: اصولاً وقتی جنبه مهمی از تئاتر از بین می رود، آن کار دیگر تئاتر نیست. تئاتر سه ضلع دارد. متن یا فکر، اجرا و مخاطب زنده. وقتی مخاطب زنده اسیر می شود دیگر تئاتری وجود ندارد اما ضبط تئاتر انواع مختلفی دارد. خیلی از سریال های ما نمایشی هستند به این معنا که از حوزه نمایشی بهره می برند. مثلاً سینمای اصغر فرهادی بر پایه درام است و برخاسته از تئاتر است. از طرفی سینمای عباس کیارستمی مبتنی بر گرافیک و هنرهای تجسمی است و او از نقاشی، شعر و عکاسی به سینما آمده است.
وی با بیان اینکه ضبط صحنه تئاتر به عنوان پیوندی بین سینما، تئاتر و تلویزیون دیده می شود، با تشریح این اظهار نظر، گفت: این پیوند بازار کار را برای اهالی تئاتر فراهم می کند اما برخی از دوستان تئاتری می خواهند تئاترهای خود را مجبور به این کار کنند. ممکن نیست. برای تبدیل شدن یک اثر نمایشی به یک اثر پرمخاطب تلویزیونی، حضور هنرمندانی مانند حسن فتحی، محمد رحمانیان، بیژن صمصامی و… لازم است.

اگر بازیگر درست تربیت شود تلویزیون کمتر دچار حاشیه می شود

حامدی خواه با اشاره به اینکه تلویزیون خود را از ساختار تله تئاتر و برنامه محروم کرده است، روشنگری کرد: مدیران ما پخش تله تئاتر را متوقف کرده اند، در عوض به دنبال بازیگران کوچه و خیابان هستند چرا که چاره دیگری ندارند. افرادی که حتی حالت صورت درستی ندارند، نمی توانند درست راه بروند و جلوی دوربین ثابت نیستند، بازیگر می شوند و بعد با یکسری عوارض برای تلویزیون دردسر درست می کنند. اگر بازیگر درست تربیت شود تلویزیون کمتر آسیب می بیند. اکثر این افراد ریشه، ادبیات و فرهنگ را نمی شناسند.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: روزنامه های زرد ما نیز هر روز دچار این نوع اخبار می شوند. خبرگزاری های معتبر ما گاهی از کسانی یاد می کنند که هنوز مدیون بیان و جسم و حس خود به عنوان بازیگر هستند.

لغو تله سینما بیش از همه به خود تلویزیون آسیب می زند

وی در ادامه سخنان خود بار دیگر به خروج تله تئاتر از تلویزیون اشاره کرد و گفت: تله تئاتر در گذشته بستری برای کشف، آموزش، پرورش و معرفی استعدادها به تلویزیون و سینما بود اما اکنون از آن محروم شده است. بیش از 10 سال پیش که این حمایت از ساختار تلویزیون خارج شد.

وی افزود: رهبران ما تله تئاتر را نمی شناسند و فکر می کنند ساخت تله تئاتر پرهزینه و بیهوده است. بدون برنامه بلندمدت، مدیران نیازی به کارکنان احساس نمی کنند. در این شرایط هرکسی وارد این ساختار می شود. به عنوان مثال، در حال حاضر همه فکر می کنند که صدای خوبی دارند و رمان می خوانند، اما شاید فقط سه نفر در آنجا باشند که صدای مناسبی برای این کار داشته باشند. در این زمینه هم همینطور است.

حامدی خواه معتقد است حذف تله سین به خود تلویزیون لطمه می زند و درباره همین موضوع اظهار داشت: تلویزیون هیچ پشتوانه ای ندارد. چندی پیش برنامه ای در تلویزیون داشتم، اما الان احساس می کنم دارم با افرادی صحبت می کنم که قبلاً در سازمان های دیگر کار می کردند و به همین دلیل است که حرف های یکدیگر را نمی فهمیم. ما و رهبران قبلی بدون در نظر گرفتن جناح و مقوله حرف یکدیگر را می فهمیدیم، اما الان حداقل ها را رعایت نمی کنند و تفاهم مشترکی وجود ندارد، در نتیجه گفت وگوی منتهی به کار شکل نمی گیرد.

پس از 25 سال تجربه در تله سین، نیاز به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دارم

وی با بیان اینکه اکثریت مردم در وضعیت مناسبی برای کار در تلویزیون نیستند، گفت: تلویزیون به حیات خود ادامه می دهد و کار زیادی در پیش است. کسانی که قبلاً در این زمینه فعالیت می کردند به مشاغل دیگری مشغول هستند و اغلب کسانی هستند که در بسیاری از رشته ها در صدا و سیما تحصیل کرده اند، بنابراین نمی توانند کار کنند، به همین دلیل به حذف روی می آورند.

وی افزود: جالب اینجاست که بعد از 25 سال تجربه تله تئاتر، باید روی املاک و پتروشیمی سرمایه گذاری کرد، در عوض تصمیم گیری برای تولید برنامه های تلویزیونی باید توسط افرادی که متالورژی بلد هستند، اتخاذ شود.

این کارگردان و تهیه کننده یادآور شد: سال گذشته برای کمک به تصویربرداری یک سریال نمایشی به استودیو دعوت شدم و در آنجا متوجه شدم میلیاردها تومان هدر رفته و در نهایت یک سریال 90 قسمتی تولید شد که میلیاردها هزینه داشت. تومان. ایجاد شده. . با وضعیت اقتصادی کشور ما جای این اما و اگرها نیست و بهتر است افراد کم تجربه در این زمینه مشورت کنند.

وی به وضعیت شاغلان در حوزه تله تئاتر اشاره کرد و گفت: این افراد در حال حاضر در خانه نشسته اند یا در قید حیات نیستند یا مهاجرت کرده اند و یا هیچ علاقه ای به کار ندارند. دو سال پیش به همین دلیل رئیس گروه تلویزیون جشنواره فجر شدم تا همین حرف ها را به دیگران بزنم و بازار کار جدیدی ایجاد کنم اما موفق نشدم.

هر تلفن همراه یک رسانه است

این کارگردان با اشاره به اینکه هر تلفن همراه یک رسانه محسوب می شود، پیشنهاد کرد: می توان برای گوشی های تلفن همراه، پلتفرم ها و رسانه های دیگر که برخی مجازی هستند، عملکرد ایجاد کرد. در حال حاضر کمدین جوانی که از این طریق در ارومیه فالوورهای زیادی دارد از تلویزیون قدرت بیشتری دارد یا جوانی که دو میلیون دنبال کننده واقعی در شبکه های اجتماعی سبزوار دارد. می توان این افراد را تربیت کرد و از این استعدادها استفاده کرد، اما انگار تلویزیون این را نمی فهمد و نیازی به آن احساس نمی کند.

آنچه در بالا خواندید حاصل گفت و گو با رضا حمیدی خواه خبرنگار و کارگردان رویداد برتر درباره تاثیرات حذف ساختار تله سین در تلویزیون طی یک دهه گذشته است. موضوعی که پیش از این در گزارش های رویداد برتر و گفتگو با مردم و هنرمندان مطرح شده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در هفته های اخیر معاونت سیما از راه اندازی مرکز جدیدی به نام «سیمرغ» خبر داده است که وظیفه آن افزایش ظرفیت تولید این رسانه برای نمایشی و جنسیتی مغفول مانده است. ژانرهای نمایشی، از جمله تله تئاتر؛ وعده ای که باید دید چه زمانی عملیاتی می شود و اجرای آن به اطلاع عموم می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا