اقتصادی

محدودیت‌ گوگل پلی برای ایرانی‌ها حل شد

چندی پیش، کاربران ایرانی گزارش دادند که دسترسی محدودی به گوگل پلی دارند و قادر به دانلود اپلیکیشن نیستند. در پیگیری ها مشخص شد که این مشکل برای کاربران ایرانی برطرف شده و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

به گزارش رویداد برتر، در روزهای اخیر تعدادی از کاربران ایرانی گزارش داده اند که قادر به دانلود و نصب اپلیکیشن های ضروری از گوگل پلی نیستند و این سوال مطرح شده است که آیا گوگل پلی قصد دارد محدودیت های جدیدی را اعمال کند؟

برخی شواهد حاکی از آن است که Google Play روش شناسایی کشور کاربر را از IP به فعالیت‌های مرتبط با حساب کاربری تغییر داده است و بسیاری از کاربران ایرانی، کوبایی و روسی قادر به نصب برنامه‌ها از Google Play نیستند.

پیش از این نصب تعداد بسیار کمی از اپلیکیشن ها در ایران محدود شده بود که با پاکسازی کش گوگل پلی و تغییر آدرس آی پی حل می شد، اما با محدودیت جدید، اگر کشور کاربر از طریق حساب کاربری شناسایی شود، این مشکل برطرف نمی شد. اجازه نصب هر اپلیکیشنی (حتی اپلیکیشن های ایرانی) و کاربر را می دهد، اما با پیگیری ها مشخص شد که مشکل دسترسی و استفاده کاربران ایرانی از گوگل پلی در حال حاضر برطرف شده است.

در همین راستا، میلاد نوری – کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات – به رویداد برتر توضیح داد: پیش از این، چنین محدودیت هایی مدلی تلقی می شد که خود اپلیکیشن ها تعیین می کردند که کدام کشورها نمی توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، فیس بوک در پنل Google Play مشخص کرده است که در چند کشور نمی توانید از آن استفاده کنید.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ایران قبلا در این لیست ها نبود، بسیاری از اپلیکیشن ها ایران را انتخاب نمی کردند، اما اخیرا گوگل پلی کشور کاربر را از روی حساب کاربری شناسایی کرده و اگر تشخیص دهد کاربر از ایران، کوبا، روسیه و کره شمالی است. ، دسترسی به برنامه ها محدود بود. این امر باعث می شود که کاربر برای دسترسی به برخی از برنامه های کاربردی مورد نیاز خود به بازارهای غیرقابل اعتماد مراجعه کند و این امر باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای کاربر می شود.

بر این اساس بسیاری از محدودیت های گوگل در مقیاس بزرگ است و برای همه کشورها اعمال می شود و نمی خواهند کاربر نهایی را جریمه کنند، اما وقتی سیستم تحریم کلی خود را تغییر می دهند، عوارض آن چیزی شبیه به مشکل گوگل پلی را ایجاد می کند. به گفته این کارشناس، نکته مهم این است که تحریم در زمان اعمال، نمی دانیم کدام دسته از محدودیت ها هستند. در نهایت کاربران اغلب با خود گوگل و یا با ایرانیان شناخته شده در گوگل مکاتبه می کنند و پس از بررسی قابل حل بودن و نبودن آن در تحریم های گوگل، آن را حل می کنند.

بر اساس این گزارش، طی چند روز گذشته و پس از بروز مشکل در گوگل پلی برای کاربران ایرانی، با ردیابی کاربران از طریق گوگل، این مشکل برای کاربران ایرانی برطرف شده است. نکته اصلی این است که ممنوعیت و عدم دسترسی عمومی در حال حاضر برطرف شده است، اما اگر خود برنامه تصمیم گرفته باشد دسترسی کاربران ایرانی را محدود کند، گوگل پلی باز هم ارور می دهد. و در بسیاری از موارد به جای دکمه نصب پیغام قرمز رنگ با محتوای زیر وجود دارد:این برنامه در منطقه شما در دسترس نیست. ما نشان دادیم که این مشکل با اقداماتی مانند پاک کردن کش سرویس Google Play قابل حل است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا