خبرهای کلی

۱۸۰ هزارتن انگور از باغات آذربایجان غربی برداشت می شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار آنلاین درباره میزان برداشت انگور استان گفت: سطح زیر کشت تاکستان های استان حدود سه هزار هکتار زمین غیر حاصلخیز اعم از آبی و دیم است. سطح زیر کشت حاصلخیز حدود 20 هزار هکتار است که 15 هزار و 520 هکتار آن آبی و 4 هزار و 700 هکتار دیم است و شهرستان ارومیه از نظر سطح زیر کشت این گیاه رتبه اول را دارد.

کرامتی افزود: از مجموع بیش از 180 هزار تن انگور تولیدی استان 150 هزار تن در شرایط مرطوب و مابقی در شرایط خشک برداشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: انگور دومین محصول باغی استان است و بیش از 30 هزار کشاورز به صورت مستقیم و 30 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در امر برداشت، بسته بندی و حمل انگور فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش می کنند.

وی با بیان اینکه این استان در تولید انگور رتبه چهارم کشور را دارد، گفت: در استان سالانه بیش از 410 تن شیره انگور در 3 واحد آب انگور استحصال می شود که به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می شود. و بخش قابل توجهی از آب غور نیز با روش های سنتی خانگی در این ولایت تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه انگور سیاه سردشت عمدتاً برای مصارف صنعتی استفاده می شود، افزود: عمده شهرهای تولید کننده این محصول ارومیه، میاندوآب، نقده، سردشت، مهاباد است و بیشتر تاکستان های دیم آن واقع شده است. در سردشت. شهرها

وی با بیان اینکه سالانه بخشی از انگور تولیدی استان به کشورهای همسایه صادر می شود، افزود: 60 درصد از کل تولید به صورت تازه در استان مصرف می شود و در سایر نقاط کشور بخشی از آن نیز صادر می شود و بقیه میوه، کشمش و آب انگور است.

کرامتی گفت: بیش از 30 رقم انگور عمدتاً در استان کشت می شود که شامل کشمش سفید، کشمش قرمز، تبریزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم است. گونه های خارجی از جمله فلیم، ترکمن و غیره در برخی نقاط در حال توسعه هستند.

زمان برداشت انگور بسته به ارقام و مناطق استان از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه ادامه دارد.

دکمه بازگشت به بالا