خبرهای کلی

استارلینک، قابل ردیابی و پارازیت!

استارلینک به گونه ای نیست که برای دسترسی به اینترنت تنها به یک دیش نیاز داشته باشید، برای ارسال و دریافت اطلاعات به چندین دستگاه نیاز دارید، با این شرایط قطعاً امکان نظارت بر گیرنده های اینترنتی استارلینک وجود دارد.

به گزارش رویداد برتر خراسان وی نوشت: فروش تجهیزات استارلینک در بانه 60 میلیون تومان! این عنوان مقاله ای است که روز گذشته در اینترنت خبرساز شد. در روزهای اخیر به دلیل محدودیت ها و فیلترهای جدید در اینترنت، دسترسی به بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن های خارجی از جمله اینستاگرام و واتس اپ با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که روز گذشته به گفته کاربران فضای مجازی و برخی خبرگزاری ها، پس از اعلام وزارت ارتباطات مبنی بر رفع محدودیت های بین المللی اینترنت، دسترسی به فیلترشکن ها تقریبا قطع شد و بسیاری از کاربران پلتفرم های خارجی با مشکل مواجه شدند. همزمان با افزایش محدودیت ها برای دسترسی به پلتفرم های خارجی، سایت تجارت نیوز گزارشی از فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت 60 میلیون تومان نوشت که واکنش های زیادی را در پی داشت. در این مقاله آمده است که برخلاف اظهارات وزارت ارتباطات و ایلان ماسک مبنی بر اینکه بهره برداری از اینترنت ماهواره ای در ایران منوط به اخذ مجوز است، ظاهراً قاچاق تجهیزات استارلینک در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و برخی تبلیغات حتی قیمت آن را اعلام می کنند. از این تجهیزات 60 میلیون تومان است.

آیا ایلان ماسک به وعده خود عمل کرده است؟

با بازنشر این گزارش، برخی از کاربران توییتر به شوخی یا جدی نوشتند که احتمالا ایلان ماسک به قول خود برای اتصال کاربران ایرانی به اینترنت استارلینک عمل کرده است. در بخشی از مقاله تجارت نیوز با اشاره به یکی از اعضای سابق اتاق ایران و عراق، اخباری مبنی بر قاچاق تجهیزات استارلینک که از انبوه کالاهای قاچاق مستثنی نشده است، از عراق به ایران با قیمت 350 به دست می آید. . دلار دیاکو افخم گفت: در شهرهای مرزی تجهیزات استارلینک با قیمت های نجومی به فروش می رسد و فروشندگان مدعی هستند ظرف 15 روز تجهیزات را به مشتریان سراسر کشور تحویل می دهند. هر دستگاه مودم برای 200 دستگاه تلفن همراه به طور همزمان اینترنت را فراهم می کند و این مودم ها تا شعاع 400 متری قابل استفاده هستند.

این اظهارات نماینده سابق اتاق ایران و عراق در حالی است که در هفته های اخیر و همزمان با محدودیت های گسترده اینترنت در کشورمان، ایلان ماسک از معافیت از تحریم های آمریکا علیه استارلینک خبر داده بود. به عنوان مثال، روز دوشنبه، 28 سپتامبر، ایلان ماسک در توییتر و در پاسخ به درخواست کاربران ایرانی برای ورود استارلینک به ایران اعلام کرد که از مقامات دولت آمریکا می‌خواهد اسپیس ایکس را از تحریم‌های ایران معاف کنند و به طور استثنایی اجازه دهند خدمات Starlink در دسترس باشد. برای کاربران ایرانی امروزه به دلیل قطعی جدی اینترنت تحت فشار هستند.»

اگر در فضای مجازی سرچ کنید، در اواخر مهرماه و همزمان با شروع محدودیت های اینترنت، تصویری از نقشه آنلاین اینترنت ماهواره ای استارلینک در فضای مجازی متداول شد که نشان می دهد عده ای در ایران موفق به اتصال به استارلینک شده اند. اینترنت!

رئیس آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران:

من این خبر را یک جنگ رسانه ای می دانم

آیا اتصال ایرانی ها به اینترنت ماهواره ای درست است؟ آیا این امکان وجود دارد که جمعیت کشورمان بتوانند به طور گسترده از اینترنت معروف ایلان ماسک استفاده کنند؟ و… اینها سوالاتی بود که با انتشار خبر فروش تجهیزات استارلینک به بانه داشتیم. برای پیگیری بیشتر با مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران تماس گرفتیم. مسعود اسدپور در گفتگو با خبرنگار خراسان گفت: یافتن تجهیزات ماهواره ای استارلینک کار سختی نیست در نتیجه اگر استفاده از آن در کشور ما افزایش پیدا کند به راحتی می توانند تجهیزات شما را پیدا کرده و تحویل بگیرند و با توجه به محدودیت های اینترنتی آن را یک نوع می دانم. جنگ رسانه ای در مورد ورود تجهیزات استارلینک و اتصال بسیاری از کاربران در لحظه ظهور اخبار، شاید تا یک سال دیگر به جایی برسیم که اینترنت استارلینک برای افراد زیادی قابل استفاده باشد، اما من گفته فعلی را دروغ می دانم و حتی اگر خود ایلان ماسک گاهی در مورد راه اندازی Starlink در کشور ما صحبت می کند، به این دلیل است که می خواهد پروژه های خود آن را در جهان محبوب کند.

آنها یا تجهیزات تقلبی می فروشند یا تبلیغات جعلی را تبلیغ می کنند

مسعود اسدپور ادامه می دهد: اخیراً می گویند تجهیزات استارلینک در بانه به فروش می رسد. من نمی دانم چرا این تجهیزات باید در آنجا فروخته شود و از مرز دیگری وارد نشود. جنبه دیگر این است که اگر کسی این تجهیزات را دارد در مکان‌های عمومی، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خرید و فروش آن را تبلیغ نمی‌کند که برایش مشکل ایجاد می‌کند. حالا هرکسی که ادعای فروش تجهیزات استارلینک را دارد یا کلاهبرداری است و آنتن ها و تجهیزات تقلبی را به مردم می فروشد یا اینکه تبلیغات به طور کلی دروغ است. چون به همین دلیل تبلیغ عمومی نمی کنند. البته مقامات مجری قانون اجازه نمی‌دهند تجهیزاتی که فیلترینگ یا محدودیت‌های اینترنت را دور می‌زنند، تحت شرایطی که اینترنت را محدود کرده است، به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. بنابراین من این ادعا را بلوف می دانم و حتی در صورت فروش این تجهیزات باید تعداد آن بسیار محدود باشد تا در یک محدوده جغرافیایی سریع شناسایی نشود.

امکان مشاهده استارلینک وجود دارد

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران درباره امکان نظارت بر اینترنت ماهواره‌ای می‌گوید: «استارلینک اینطور نیست که برای دریافت اینترنت فقط به دیش نیاز داشته باشید. ارسال و دریافت اطلاعات به چندین دستگاه نیاز دارد. با این شرایط، مطمئناً می‌توانید گیرنده‌های اینترنتی Starlink را مانیتور کنید، اما من نمی‌دانم گیرنده‌ها و دستگاه‌های اینترنتی با چه دقتی در یک منطقه جغرافیایی قابل شناسایی هستند.»

بعید است استارلینک بدون اجازه ایران فعال شود

وی ادامه می دهد: شرایط کشور ما به ما اجازه نمی دهد بدون اجازه اینترنت استارلینک را فعال کنیم، با فرض اینکه اگر اینترنت استارلینک را بدون اجازه فعال کنیم مربوط به دستگاه ها و فناوری های ما است، در هنگام قطع آن چه نوع برخوردی می توانیم داشته باشیم. که احتمالا کار سختی نیست، روسیه هم مثل جنگ اوکراین توانست تاثیر منفی بر اینترنت استارلینک بگذارد و ارتباط آن را قطع یا محدود کند، البته فکر می کنم خود ایلان ماسک نیز چندان تمایلی به برخورد با کشورهای مختلف در این زمینه ندارد. شروع کار استارلینک.چون این حادثه برای همه کشورها نگران کننده است.اگر استارلینک بدون مجوز کشورمان فعال شود، کشورهای مختلف نحوه مدیریت اینترنت استارلینک و محدود کردن یا قطع ارتباط را در مواقع حساس امنیتی در نظر خواهند گرفت.در نتیجه فعال سازی استارلینک بدون مجوز کشورمان محیط کاری شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد قیمت و درآمد در جهان».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا