رویدادها

هشدار درباره استفاده از فیلترشکن‌ها و نرم‌افزارهای جعلی استارلینک

یک کارشناس امنیت سایبری نسبت به عواقب استفاده از فیلترشکن ها و لینک های ناشناس هشدار داده است.

محمد سیدی در گفت و گو با رویداد برتر. وی با هشدار نسبت به عواقب نصب و استفاده از برخی VPN ها و فیلترشکن ها گفت: به مردم توصیه می کنم VPN نصب نکنند. البته افرادی هستند که به دلایل مختلف از آن استفاده می کنند، اما توصیه می کنیم افراد ترجیح دهند این کار را انجام دهند. از نرم افزار استفاده نکنید متاسفانه در شرایط فعلی تعداد نرم افزارهای جعلی و در واقع بدافزارهایی که تحت عنوان VPN و ضد فیلتر عرضه می شوند افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد می توانند لینک ها یا فایل های جعلی را با فیلترشکن و غیره برای کاربران ارسال کنند. در و این فایل ها ممکن است بدافزار بوده و منجر به سوء استفاده از اطلاعات تلفن همراه کاربران یا آسیب رساندن به کاربران شود. به همین دلیل است که باید به این موارد توجه شود.

مراقب نرم افزار جعلی Starlink باشید

این کارشناس امنیت سایبری با هشدار نسبت به سوء استفاده کاربران در قالب تبلیغات و پیام درباره استارلینک گفت: متأسفانه موارد معدودی بوده است که پیام هایی حاوی لینک یا فایل با عنوان نرم افزار استارلینک در فضای مجازی منتشر شده است. و این فایل ها نیز یک بدافزار است و به گوشی موبایل آسیب می رساند. Starlink به تجهیزات خاصی نیاز دارد که به شما امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای را می دهد و نرم افزار Starlink فقط برای تنظیمات مربوط به تجهیزات قابل استفاده است. بنابراین برای استفاده از این نرم افزار باید تجهیزات خود را داشته باشید که در حال حاضر در کشور ما موجود نیست. مردم هنوز نمی توانند از طریق شبکه های 4G یا 5G به این شبکه متصل شوند. اگر این شرایط هنوز ایجاد نشده باشد، هر چیزی که منتشر می شود می تواند یک تهدید باشد و شهروندان باید نسبت به آن حساس باشند.

سیدی تاکید کرد: VPN ها، فیلترشکن ها و …. با افزایش استفاده از آن، میزان آلودگی این منطقه نیز افزایش می یابد که توجه جدی را می طلبد. به عنوان مثال این مشکل باعث دسترسی به حساب بانکی کاربران، عکس ها و فایل های خصوصی و … می شود. با این اتفاق می توان شرایط خواندن پیامک و تخلیه حساب بانکی، چت از طرف کاربر و سوء استفاده از حساب در پیام رسان های مختلف را تضمین کرد. در واقع، استفاده از VPN به این معنی است که یک فرد خارجی می تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند و آن را برای شخص دیگری ارسال کند. برخی از VPN ها که هنوز سرعت بسیار خوبی دارند، سطوح مختلفی از نشت داده را نشان می دهند که می تواند حریم خصوصی کاربران در کشور را تهدید کند.

وی همچنین با بیان اینکه تغییر آدرس IP باعث از بین رفتن حساب ها می شود، بیان کرد: اگر شخصی از VPN استفاده می کند به این معنی است که آدرس IP خود را مرتباً تغییر می دهد. این باعث می شود حساب شما به عنوان یک ربات یا بدافزار شناخته شود و توسط پشتیبانی نرم افزار مسدود شود. الگوریتم های تشخیص اکانت های هک شده یا ربات متنوع هستند. اکانت های دارای فالوورهای زیادی در اینستاگرام احتمالاً حتی پس از تأیید قطع شده و از بین می روند. البته آمار دقیقی در مورد چند نفر و شرکت متا که مالک اینستاگرام، فیسبوک و غیره است وجود ندارد. وابسته، حساب کاربری خود را غیرفعال کرد. معمولاً وقتی آدرس IP شخص تغییر می کند، مورد توجه توسعه دهندگان نرم افزار قرار می گیرد. اگر دستگاه مربوطه نیز تغییر کند، پروتکل های امنیتی سخت تر می شوند.

بیشتر بخوانید:


این فیلترشکن کاربران را در معرض دید قرار می دهد


هک اطلاعات کاربران با توزیع رایگان فیلترشکن


هشدار به کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می کنند


هکر رایگان داده های میلیون ها کاربر را افشا کرد


گسترش فیلترشکن ها دلیل شیوع بالای بدافزارها در ایران است

اوایل پلیس سایبری ایران وی همچنین نسبت به خطرات استفاده از فیلترشکن هشدار داد. در این خصوص سرهنگ فدائیان، رئیس پلیس فتای استان سمنان گفت: یکی از خطرناک ترین فعالیت های کاربران اینترنت استفاده از VPN و نرم افزارهای فیلترینگ است که می تواند عواقب جدی برای آنها داشته باشد. زیرا معمولا سازندگان این نرم افزارها با ارائه خدمات رایگان به دوستان خود، دستیابی به جرایم خاصی مانند جاسوسی، دسترسی به اطلاعات شخصی، هدایت کاربران به سایت های فیشینگ، سرقت اطلاعات بانکی و … را هدف قرار می دهند. همه این نرم افزارها به صورت غیرقانونی ارائه شده اند. بنابراین به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و می توانند در ابتدا به عنوان یک فیلترشکن ساده عمل کنند تا اعتماد کامل کاربر را جلب کنند و پس از مدتی اهداف شوم خود را دنبال کرده و آسیب ها و خطرات زیادی را متوجه کاربران کنند. از جمله مهم ترین آنها می توان به سرقت اطلاعات شخصی و بانکی، ارائه تبلیغات غیرمجاز محصولات، ایجاد انحرافات اخلاقی و … اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا