استان ها

هواشناسی خراسان شمالی نیازمند «رادار» و «مرکز تحقیقات» است

رویداد برتر/ خراسان شمالی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هواشناسی استان فاقد رادار و مرکز تحقیقاتی است، از واریز 25 میلیارد تومان کمک هزینه سفر ریاست جمهوری به هواشناسی استان خبر داد.

مجید بیجندی در گفت وگو با خبرنگار رویداد برتر اظهار کرد: این وام برای توسعه و تجهیز اداره کل هواشناسی استان در سفر رئیس جمهور به استان تصویب شد که مدتی پیش برای توسعه و بهسازی ابلاغ شده بود. تجهیز ادارات مختلف هواشناسی استان در مدت 2 سال پیدا و صرف شده است.

وی در اداره کل هواشناسی استان به کمبودهای استان اشاره کرد و گفت: رادار هواشناسی یکی از شرایط پیش بینی دقیق هوا است که در خراسان شمالی وجود ندارد و تامین آن اعتبار زیادی می طلبد.

وی ادامه داد: گفته می شود این رادار در استان های گلستان و خراسان رضوی نصب می شود و از طریق آنها خراسان شمالی را پوشش می دهد. اما این نیاز خراسان شمالی برآورده نمی شود.

بیجندی نبود سامانه هشدار سیل را یکی از نیازهای اساسی استان برای اطلاع رسانی به مردم از وقوع سیل دانست و افزود: سامانه هشدار سیل از 100 ایستگاه اطلاعات دریافت می کند و قابلیت پیش بینی و هشدار را دارد. این سیل تا 72 ساعت قبل از حادثه بسیار دقیق است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: فاز اول این سامانه به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی سیل راه اندازی و بهره برداری در دستور کار است.

وی همچنین به ضرورت عملی بودن پیش بینی های هواشناسی برای گروه های مختلف به ویژه کشاورزان اشاره کرد و تصریح کرد: خراسان شمالی تنها استانی است که مرکز تحقیقات هواشناسی ندارد و امروزه تنها خدمات اولیه در حوزه هواشناسی کاربردی ارائه می شود. . ، و امید است کشاورزی بودن استان موجب راه اندازی این ایستگاه هواشناسی و خدمات رسانی بهتر به کشاورزان شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا