خبرهای کلیکسب و کار برتر

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی سایت

جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با جاوا اسکریپت و چگونگی کارکرد آن یکی از اهداف علاقه مندان به برنامه نویسی و طراحی وب است. همان طور که می‌دانید در برنامه نویسی هم مانند دنیای واقعی زبان‌های مختلفی وجود دارد. هرکدام از این زبان‌های برنامه نویسی، مزایا و معایب ویژه خود را دارند. تمامی این برنامه ها و زبان ها برای پیشرفت کسب و کار اینترنتی موثر است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل شرح دهیم که  جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد. چنان چه مایل هستید با یادگیری جاوا اسکریپت وارد دنیای بی حد و مرز و البته جذاب برنامه نویسی شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جاوا اسکریپت Javascript چیست؟

جاوا اسکریپت که به اختصار به JS هم معروف است، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های می‌باشد. این زبان سطح بالا، شی گرا و تفسیری است و از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند. این زبان در حوزه‌های برنامه نویسی سمت سرور، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی، نرم افزارهای دسکتاپ و استفاده می‌شود. به عبارت دیگر با یادگیری جاوا اسکریپت Javascript به یک زبان همه فن حریف تسلط پیدا خواهید کرد.

این زبان حرفه‌ای برنامه نویسی را اولین بار شرکت Netscape با نام اولیه LiveScript  برای استفاده در دنیای وب، روانه بازار کرد. پس از آن با حمایت شرکت Sun Microsystems با نام جدید جاوا اسکریپت شناخته شد. این زبان درواقع جزو زبان‌های اسکریپت نویسی محسوب می‌شود و عمدتا با کدهای HTML در ارتباط است. هرچند که سازنده این زبان نت اسکیپ است، اما به سیستم عامل خاصی وابسته نیست و در مرورگرهای زیادی از جمله Internet Explorer4 و نسخه‌های بعدی مایکروسافت نیز قابل اجرا است.

کاربرد جاوا اسکریپت Javascriptچیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم که به شما بگوییم کاربردهای Javascript چیست؟ یکی از کاربردهای اصلی زبان حرفه‌ای جاوا اسکریپت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل است. این زبان دارای فریمورک‌های متعددی است که از بهترین آن‌ها می‌توان به React و angular اشاره کرد. علاوه بر آن کاربردهای متعدد دیگری برای این زبان تعریف شده است که در ادامه هرکدام از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

اضافه کردن رفتار تعاملی به صفحات وب

زبان جاوا اسکریپت این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا بتوانند با صفحات وب ارتباط برقرار کنند. تقریبا می‌توان گفت که هیچ محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید با استفاده از این زبان، در یک صفحه وب انجام دهید، وجود ندارد. چند مورد از قابلیت‌ها و کاربردهای این زبان در زمینه اضافه کردن رفتار تعاملی در وبسایت‌ها عبارتند از:

  • نمایش یا پنهان کردن اطلاعات اضافه با کلیک یک دکمه
  • تغییر رنگ دکمه موردنظر با قرار گرفتن ماوس بر روی آن
  • نمایش تصاویر به حالت اسلاید در صفحه اصلی وب
  • قابلیت زوم کردن بر روی تصاویر
  • نمایش انیمیشن‌ها
  • پخش فایل صوتی و تصویری در یک صفحه

ساخت وب سرورها و توسعه برنامه‌های کاربردی سرور

به جز طراحی سایت و کدنویسی برنامه‌های کاربردی، از این زبان می‌توان برای ساخت وب سرورهای ساده و توسعه زیرساخت‌های بک- اند استفاده کرد.

Javascript یا PHP؟

یکی از سوالاتی که برنامه نویسان با آن روبرو هستند، این است که استفاده از کدام یک از زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری را به وجود آورد؟ در این بخش از مقاله در این باره صحبت خواهیم کرد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که امروزه بیش از 95 درصد وبسایت‌ها در حال استفاده از جاوا اسکریپت هستند. در ابتدا به قابلیت‌هایی که Javascript در اختیار کاربران قرار می‌دهد اشاره می‌کنیم:

  • برای نوشتن کد سمت سرور می‌توان از پلتفرم‌هایی مانند js استفاده کرد.
  • با ترکیب HTML5، جاوا اسکریپت و CSS3 قادر به ایجاد صفحات وب ریسپانسیو خواهید بود.
  • فریمورک‌های متعددی برای استفاده از جاوا اسکریپت وجود دارند که استفاده از آن‌ها زمان ایجاد سایت و برنامه را کاهش می‌دهند.
  • ایجاد برنامه‌های وب در مقیاس بزرگ بسیار راحت است.

علاوه بر آنچه که گفته شد، استفاده از در زمان ساخت یک وبسایت تکامل یافته، می‌تواند بسیار مفید باشد. کدنویسی با استفاده از این زبان بسیار آسان است و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. همچنین قابلیت اجرای این زبان برنامه نویسی بر روی تمامی پلتفرم‌ها، سبب افزایش محبوبیت PHP شده است. بنابراین اگر با برنامه نویسی شی گرا مشکلی ندارید و به طور کامل با کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها آشنا هستید، زبان PHP می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

به صورت کلی نمی‌توان به یقین گفت که کدام یک از این زبان‌ها بر دیگری برتری دارد. به همین منظور برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی باید ویژگی‌های هریک از آن‌ها را بررسی کنید و مطابق توانایی‌ها و نیاز بازار، زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

جاوا اسکریپت Javascript و جی کوئری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یکی دیگر از سوالاتی که برنامه نویسان در ابتدای راه خود با آن روبرو می‌شوند، این است که آیا جاوا اسکریپت و جی کوئری یکسان هستند؟ تفاوت جی کوئری و جاوا اسکریپت Javascriptچیست؟ همان طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گرا است؛ در صورتی که jQuery  یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است. این کتابخانه به گونه‌ای طراحی شده است که روش کدنویسی جاوا اسکریپت را تغییر دهد. تمام کدهایی که در جی کوئری نوشته می‌شود، جاوا اسکریپت است، اما جی کوئری شامل تمامی کدهای جاوا اسکریپت نمی‌شود!

نکته‌ای که درمورد این دو موضوع وجود دارد این است که آن‌ها دو زبان برنامه نویسی نیستند، بلکه هردوی آن‌ها به نوعی جاوا اسکریپت هستند، با این تفاوت که jQuery تنها برای انجام وظایف اسکریپت با خطوط کمتری بهینه سازی شده است.

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک مرورگر شروع به بارگذاری یک صفحه وب می‌کند، تجزیه کننده شروع به اجرای کدهای HTML کرده و مدل شی گرا متن برنامه ایجاد می‌شود. پس از آن نوبت به CSS یا جاوا اسکریپت می‌رسد که یک کدام از این ابزارها باید کدهای مربوطه را اجرا کنند. موتور جاوا اسکریپت فایل‌های خارجی و کدهای داخلی برنامه را بارگذاری کرده، اما هیچکدام از کدها را اجرا نمی‌کند. پس از اینکه اجرای کدهای Html و CSS کامل شد، تمامی کدها و هر آنچه که به جاوا اسکریپت مربوط است، اجرا می‌شود. نتایج حاصل از این فرآیند در DOM آپدیت شده و توسط مرورگر به نمایش درمی‌آید.

حال که با این زبان برنامه نویسی به خوبی آشنا شدید؛ قصد داریم در ادامه این مطلب درمورد مزایا و معایب جاوا اسکریپت صحبت کنیم.

مزایا و نقاط قوت جاوا اسکریپت

مزایای این زبان عبارت است از:

سادگی و آسان بودن

نوشتن، کار کردن و درک JavaScript ساده است و رفع اشکال از کدهای این زبان نیز به راحتی میسر می‏شود. از سوی دیگر، نسبت به زبان‌های پیچیده‌ای همچون C و C ++ دارای موارد دشوار نیست.

برخورداری از امنیت بالا

کاهش ریسک‌های امنیتی و انواع تهدیدها از دیگر ویژگی‌های JavaScript می‌باشد که به دلیل عدم استفاده از اشاره‌گرهای صریح، ایجاد شده است. کارکرد اشاره‌گرها در این زبان، این است که می‏توانند آدرس حافظه‌های غیر مجازی که به حافظه اصلی حمله می‌کنند را ذخیره نمایند. علاوه بر آن، برای استفاده از کلاس‌ها در جاوا اسکریپت نیز می‏توان قوانین مختلفی را از سوی مدیر امنیت هر برنامه ایجاد نمود.

شئ گرا بودن

به زبان ساده، شئ‌گرا بودن یعنی مخفی کردن تمام جزئیات پیچیده یک برنامه. بر همین اساس، جاوا اسکریپت با داشتن این ویژگی مثبت، استفاده دوباره از کدها را برای شما فراهم می‌آورد. از سوی دیگر شئ گرا بودن به انعطاف بیشتر این زبان کمک فراوانی کرده است.

جالب است بدانید که شئ گرایی جاوا اسکریپت، عامل افزایش امنیت برنامه نیز می‌باشد. در ادامه به تفصیل راجع به این مفهوم و قابلیت‌های آن، صحبت کرده‌ایم.

اگر کمی با ، خصوصاً  طراحی سایت جاوا اسکریپت و اصول آن آشنا باشید، حتماً نام سه‌گانه معروف Css Html و جاوا اسکریپت را شنیده‌اید. جاوا اسکریپت را می‌توان زبان برنامه نویسانی دانست که وظیفه آن‌ها جذاب‌تر کردن قسمت‌های مختلف سایت شما هنگام طراحی  است. در واقع این زبان برنامه نویسی، سایت شما را از یک سری متون و تصاویر ساده به سایتی قدرتمند و پویا تبدیل می‌کند که همه کاربران آن را دوست دارند.

زبان جاوا اسکریپت از سال 1995 در نسخه بتا منتشر شد. این زبان نسبت به Html و CSS پیچیده‌تر است و توسط همه مرورگرهای وب پشتیبانی می‌شود. امروزه از جاوا اسکریپت در اغلب سایت‌ها برای بهره‌گیری از عملکرد و ویژگی‌های قدرتمند آن استفاده می‌شود.

مزایا و معایب طراحی سایت جاوا اسکریپت

در حال حاضر بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ از جاوا اسکریپت برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنند. در ادامه به تعدادی از مهمترین مزایا و معایب طراحی سایت با جاوا اسکریپت می‌پردازیم:

1 یادگیری آسان.

منابع و دوره‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی شروع به یادگیری طراحی سایت جاوا اسکریپت کنید، همچنین یادگیری این زبان برنامه نویسی نسبت به دیگر زبان‌ها راحت‌تر و سریع‌تر است.

2. تعاملی و ریسپانسیو بودن جاوا اسکریپت

این ویژگی برای طراحان سایت که می‌خواهند صفحات پویا طراحی کنند، بسیار مفید است، همچنین طراحی کاربر پسند با صفحات تعاملی و رابط کاربری خلاقانه از خصوصیات مهم در طراحی سایت با جاوا اسکریپت به‌شمار می‌رود.

همه مرورگرهای وب از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مطمئن شوید فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سایر محتوای تصویری به‌راحتی برای تمام بازدید کنندگان سایت نمایش داده می‌شود. موتورهای جاوا اسکریپت قبلاً تنها در مرورگرهای وب استفاده می‌شدند، اما اکنون قابلیت درج در سرورهای اصلی سایت را دارند که برای طراحان سایت کاربردی کاملاً کاربردی است.

3. بهره مندی از فریم ورک و کتابخانه‌های فراوان

ممکن است، استفاده از تمام ویژگی‌های جاوا اسکریپت کمی مشکل باشد، به‌همین دلیل طراحان سایت از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های فراوان آن استفاده می‌کنند. در این کتابخانه‌ها اجزا و المان‌های پیش‌ ساخته برای سهولت کار طراحان سایت وجود دارد که به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند.

یکی دیگر از مواردی که باعث شده جاوا اسکریپت طرفداران زیادی داشته باشد، قابلیت استفاده از آن در پلتفرم‌های مختلف است. از آن می‌توان برای برنامه نویسی و طراحی سایت، وب اپلیکیشن و حتی اپلیکیشن استفاده کرد.

علاوه بر این مزایا، از جاوا اسکریپت می‌توانید در سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس نیز استفاده کنید؛ همچنین برخی از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی یا AR را نیز می‌توانید به کمک جاوا اسکریپت در سایت خود پیاده سازی کنید.

از آنجایی‌که در طراحی سایت جاوا اسکریپت، کدهای مربوطه در سمت کاربر اجرا می‌شود، گاهی اوقات بعضی از افراد با اهداف خرابکارانه از باگ‌ها و مشکلات ایجاد شده سوء استفاده می‌کنند؛ به‌همین دلیل، بعضی از طراحان سایت استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت را مناسب نمی‌دانند.

در حالی که اسکریپت‌های سمت سرور همیشه خروجی یکسانی را تولید می‌کنند، اما مرورگرهای مختلف گاهی اوقات کدهای جاوا اسکریپت را متفاوت تفسیر می‌کنند. البته امروزه برخورد با چنین مشکلی بسیار نادر است و اگر اسکریپت خود را در مرورگرهای اصلی مانند کروم و فایرفاکس تست کرده باشید، نیازی به نگرانی نیست.

بطور خلاصه می‌توان گفت جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که به طراحان سایت اجازه می‌دهد سایت‌های تعاملی و پویا طراحی کنند. بیشتر عناصر و المان‌های پویا و داینامیکی که در صفحات وب مشاهده می‌کنید، به لطف جاوا اسکریپت طراحی شده‌اند. در ادامه به تعدادی از مهمترین کارکردهای زبان جاوا اسکریپت در طراحی سایت می‌پردازیم:

یکی از کاربردهای جاوا اسکریپت که احتمالاً زیاد با آن مواجه شده‌اید، باکس‌هایی است که بصورت Pop-up روی صفحه، نمایش داده می‌شود. در واقع باکس‌های “تأیید” یا “لغو” که هنگام پرکردن یک فرم ثبت‌ نام اینترنتی روی صفحه مرورگر شما ظاهر می‌شوند، با کمک جاوا اسکریپت طراحی شده‌اند.

در کدنویسی، این قسمت از دستورات “if…else…” (جملات شرطی) استفاده می‌شود که با توجه به انتخاب کاربر از بین گزینه‌های تأیید یا لغو، دستور مربوطه اجرا می‌شود.

یک مثال دیگر از کاربرد طراحی سایت جاوا اسکریپت، طراحی CTA های کشویی است. این مورد را نیز حتماً بارها دیده‌اید. هنگامی که در یک صفحه وب به سمت پایین اسکرول می‌کنید، پایین صفحه سمت راست یا چپ، CTA یا بنرهای تبلیغاتی از کنار صفحه نمایان می‌شود که کار جاوا اسکریپت است!

CTA: مخفف عبارت Call To Action به معنی اقدام به عمل است که کاربر را در جهت انجام عملی هدفمند سوق می‌دهد

با توجه به تصمیماتی که کاربر هنگام بازدید از یک صفحه سایت می‌گیرد، جاوا اسکریپت برای اختصاص هویت جدید به عناصر موجود در سایت به‌شدت کاربردی است. به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید نام کاربر را پس از گرفتن اطلاعات او در یک صفحه فرود مورد خطاب قرار دهید، در این صورت جاوا اسکریپت به شما کمک خواهد کرد. در این حالت نیاز به رشته‌ای دارید که به نام کاربر اختصاص داده شده باشد. این رشته احتمالا به این شکل خواهد بود:

}  () function UpdateFirstnam

        ;let Firstname=prompt(`First name`)     

{

پس از آن که کاربر، نام خود را در فیلد مربوطه وارد کند (یا هر اطلاعات دیگری که در صفحه فرود مورد نیاز است) و فرم را ارسال کند، هویت عنصر Firstname در کدهای شما بروزرسانی شده و در آن قسمت نام کاربر قرار می‌گیرد. به این صورت می‌توانید پس از پایان ثبت نام، از کاربر با نمایش نام او تشکر کنید:

“.Para.textContent=`Thanks,`+Firstname+”! You can download your ebook

در رشته کدهای بالا، عنصر Firstname نام کاربری است، بنابراین نام او در صفحه وب ظاهر می‌شود. به عنوان مثال برای نام کاربری Reza جمله به این شکل خواهد بود:

.Thanks, Reza! You can now download your ebook

4. امنیت، طراحی بازی و جلوه‌های ویژه

از دیگر کاربردهای جاوا اسکریپت می‌توان به ایجاد رمز عبور امنیتی، فرم‌های بررسی، طراحی بازی‌های تعاملی، انیمیشن و جلوه‌های ویژه اشاره کرد؛ همچنین از آن برای ساخت وب اپلیکیشن و برنامه‌های مبتنی بر سرور نیز استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت را می‌توان با کدهای مربوطه به اسناد Html نیز اضافه کرد.

جاوا اسکریپت به طراحان سایت کمک می‌کند تا وبسایت خود را سرزنده و جذاب کنند، طراحی و ایجاد ویژگی‌های زیر با کمک جاوا اسکریپت به‌راحتی قابل انجام است:

» تصحیح خودکار متون

»  تکمیل خودکار اطلاعات

»  اعتبار سنجی اطلاعات فرم

»  عناصر متحرک صفحه

در نهایت کد نویسی بازی‌های آنلاین تحت وب از دیگر مزایای عالی جاوا اسکریپت برای طراحی یک سایت کاربرپسند و جذاب است. البته در این مورد محدودیت‌هایی برای طراحی سایت با جاوا اسکریپت وجود دارد، بنابراین نباید انتظار طراحی بازی‌های پیچیده را داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا