هنر و فرهنگ

جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی

«جامعه شناسی فوتبال در یک زمینه جهانی» به بررسی پیچیدگی های تاریخی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این ورزش در اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، آسیا و قاره آمریکا می پردازد. این کتاب با رویکردی موضوعی به تحلیل تحولات اصلی و مسائل جامعه‌شناختی فوتبال می‌پردازد و به موضوعاتی چون: «تاریخ و توزیع جهانی فوتبال»، «نقش خشونت»، «فیفا و نهاد حاکم بر فوتبال جهان» می‌پردازد. , “نژاد، نژادپرستی و سفیدی” “. “، “نه”، “ماهیت در حال تغییر هواداران”، “رسانه ها و انقلاب مالی در فوتبال”، “تبدیل بازیکنان به افراد مشهور جهانی” و لیگ های “ظهور رشد جهانی” در سراسر جهان.

منظور داشتن رویداد برتر و به گفته پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات، «جیم کولند، استاد علوم اجتماعی دانشگاه لافبورو انگلستان، نویسنده کتاب، از نمونه‌هایی از نقاط مختلف جهان استفاده کرده است که در هر فصل از کتاب، فرهنگ و فرهنگ متفاوتی وجود دارد. تغییرات اجتماعی، به ویژه از دهه 1990. دهه ای که در آن پیوندهای فوتبال با رسانه های جمعی و سایر شبکه های فراملی مهم و از نظر مالی درآمدزا شد. نویسنده کتاب معتقد است که اگرچه فوتبال محبوب ترین ورزش در هیچ کشوری نیست، اما تعداد فزاینده ای از کشورهایی مانند برزیل، روسیه، هند و چین از قدرت فوتبال خود برای مقاصد اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استفاده می کنند؛ مثلاً با برگزاری مسابقات چند جانبه مانند جام جهانی.

حمید پورنگ مترجم اثر در یادداشتی با اشاره به اینکه فوتبال یکی از مهمترین پدیده های اجتماعی، حتی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرن 20 و 21 است، بیان می کند که جامعه شناسی بسیار شروع به مطالعه این ورزش کرد. دیر او معتقد است که اگرچه پیشرفت فوتبال مدرن به قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم بازمی‌گردد، همان دوره‌ای که جامعه‌شناسی به تدریج در حال توسعه بود، اما با نگاهی اجمالی به کار بزرگان این عرصه مشخص می‌شود که هیچ‌کدام از آنها توجهی نکرده‌اند. به این پدیده از دیدگاه جامعه‌شناسی، حتی در دوره‌های بعدی، با وجود شروع رقابت‌های جام جهانی در سال 1930 و تعداد زیاد مخاطب، هنوز اثری از توجه به فوتبال در آثار علوم اجتماعی دیده نمی‌شود. متفکران زمان

مترجم کتاب «جامعه شناسی فوتبال در بستری جهانی» معتقد است شاید بتوان گفت که این غفلت و غفلت عمدی بوده است، زیرا تا مدت ها فوتبال به عنوان یک سرگرمی غیرمتمدنانه همراه با خشونت طبقه کارگر تلقی می شد. لایه های پایین جامعه که برای جامعه شناسی و برج عاج که عمدتاً بر توسعه کلان جوامع (به ویژه جوامع مدرن) و درک کنش های متمدنانه انسان در اروپا متمرکز بود، شایسته مطالعه نبودند. اما در دهه های اخیر به ویژه از دهه 1980 مقوله فوتبال مورد توجه جدی جامعه شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی قرار گرفته و آثار و تحقیقات زیادی در این زمینه منتشر شده است.

کتاب «جامعه شناسی فوتبال در بستر جهانی» منتشر شده در سال 1394 با ترجمه پژوهشگاه فرهنگی، هنر و ارتباطات و انتشار در سال 1396 از جمله آثاری است که به تحلیل این ورزش و ارتباط آن با سایر پدیده های اجتماعی می پردازد. از دیدگاه جامعه شناختی فرهنگ امروزی می پردازد. یکی از نقاط قوت کتاب این است که نظریه های جامعه شناختی را در حوزه های مورد مطالعه بدون محدود شدن به نظریه های خاص به کار می برد.

علاوه بر این، هر بخش از کتاب به گونه ای تنظیم شده است که علاوه بر سیر تاریخی، سایر جنبه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این ورزش در مقیاس جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جامعه شناسی فوتبال در زمینه جهانی

کتاب جامعه شناسی فوتبال در بستر جهانی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا