گزارشگر بازی ایران ـ آمریکا چه بگوید؟

گزارشگر بازی ایران ـ آمریکا چه بگوید؟

علیرضا علیفر بیش از همه معتقد است که در این گزارش باید از اغراق در خصوص مختصات لازم برای گزارش مناسب از دیدار ظریف ایران و آمریکا پرهیز شود.

علیرضا علیفر که بیشتر به عنوان گزارشگر فوتبال خارجی شناخته می شود، این روزها به عنوان گزارشگر منتخب صداوسیما در جام جهانی 2022 قطر حضور دارد.

این خبرنگار ارشد در گفت وگو با رویداد برتر درباره مختصات دیدار ایران و آمریکا پرسید که گزارشی از این دیدار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ وی تصریح می کند: ورزش پاک و بی آلایش است پس باید از سایر مقوله ها جدا شود. ما در مسابقات ورزشی با آمریکا مشکلی نداریم و از نظر سیاسی هم موافق نیستیم. از این نظر، بازی امروز هیچ تفاوتی با سایر تورنمنت‌های ایران ندارد و معنای آن هم نمی‌تواند متفاوت باشد.

در معنا نباید اغراق شود

به گفته علیفر در معنا نباید افراط کرد. وی در این زمینه می گوید: خبرنگار منتخب باید در همه زمینه ها عادی باشد. اگر اغراق کنید، مردم باهوش هستند، رسانه ها کارآمد هستند و همه چیز را می فهمند. اگر گزارشگر بازی ایران و آمریکا بودم خیلی درست گزارش می دادم.

وی ادامه می دهد: مختصات خاصی را برای بازی ایران و آمریکا پیشنهاد نمی کنم، اما اگر گزارشگر حساسیت ها را تحریک کند، بد است. ما دوست داریم تیممان برنده شود اما نباید با احساسات تماشاگران بازی را بازی کنیم. گزارشگر باید نشان دهد که ایرانی است، برای برد تیمش تعصب دارد، اما نباید زیاده روی کند.

در این زمینه بخوانید:

چرا پیمان یوسفی در پایان گزارش فوتبال ایران اشک ریخت؟

جواد خبانی: این لکه ها به من نمی چسبد!

محمدرضا احمدی: سخت ترین مسابقه عمرم را گزارش کردم

واکنش به حضور خبرنگاران جدید در تلویزیون و رادیو

وی در خصوص حضور خبرنگاران جدید در صداوسیما تصریح کرد: نیروهای جوان باید بیایند تا در همه زمینه ها و در همه مشاغل تجربه کسب کنند. چون به هر حال در تلویزیون حساس با میلیون ها بیننده چاره ای جز تلاش نیست. نیروهای جدید باید بیایند و کار کنند، البته باید تمرین کنند که کردند. استعدادی داشته باشید که کمتر از دیگران دارید. اما تا بیایند و کار نکنند و اشتباه و آزمون و خطا نکنند، تربیت نمی شوند. آنها باید روی نمایش کار کنند و به جلسات مهم گزارش دهند تا به تدریج تجربه کسب کنند.

5 نفر بودند و الان 3 نفر هستند!

علیفر درباره فعالیت خبرنگاران قدیمی و جوان رادیو و تلویزیون که شاید چینش آنها در گزارش ها کمی نامتعادل به نظر برسد، چنین می گوید: «حدود 20 سال بود که خبرنگاران جذب صدا و سیما نشدند؛ یعنی 5 نفر بودند. ما منهای دو نفر، آقای میرزایی که رفت و آقای فردوسی پور الان با صداوسیما کار نمی کنند و فقط تهیه کننده برنامه فوتبال 120 شبکه ورزش هستند، الان سه نفر هستیم؛ من، آقای خبانی و آقای یوسفی. از نسل قدیم خبرنگار تنها ما مانده ایم به همین دلیل اشتباه بود که در این 20 سال (جذب نیروهای جوان) این کار را نکردند، مجبور شدند به تدریج تعداد محدودی خبرنگار جذب کنند و در عرض 10 سال تجربه کسب کنند. ، و اکنون به مرحله تکامل رسیده اند، حالا این کار درست است.

حضور در تلویزیون و ماندن در آنجا کار سختی است

این گزارشگر قدیمی که 27 سال است در رادیو گزارش می دهد از گزارش در ادوار مختلف و اینکه چرا تا به حال از مسابقات مهم تیم ملی ایران گزارشی نداشته است؟ وی بیان می کند: 27 سال در صداوسیما خبرنگار بودم و 27 سال در شبکه سه سیما ماندم. ماندن در تلویزیون ما بسیار دشوار است. زیرا قوانین بیشتری نسبت به تلویزیون های دیگر کشورها دارد. البته نه تنها در زمینه گزارش و اجرا، بلکه در همه عرصه ها از جمله خوانندگی، بازیگری و… حساسیت بالاست و کسانی که به آنتن تلویزیون می رسند باید از فیلترهای زیادی بگذرند؛ در حالی که در این زمینه باید به این موضوع توجه کرد که در این میان باید به آن توجه شود. به همین دلیل آمدن کار سختی است و ماندن سخت تر. اگر چهره های مختلف رادیو و تلویزیون را در چند سال گذشته بررسی کنید، می بینید که بیشتر آنها چند سالی در آنجا بودند و بعد ناپدید شدند.

در گزارش ها، کمیت مهم نیست، کیفیت مهم است

علیفر همچنین اظهار می کند: برای من گزارش مسابقات فرقی نمی کند و این بستگی به تصمیم مدیران دارد که آیا کاری را اجرا کنم. به نظر من پوشش کم یا زیاد در بین مردم و رسانه ها اصلا مهم نیست، کیفیت گزارش حرف اول را می زند. مهم این است که مخاطب تلویزیون مثلاً به صدای علیفر واکنش نشان دهد. در واقع، کمیت مهم نیست، کیفیت مهم است.

علیفر در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران می گوید: تیم ما با تساوی به مرحله بعد صعود می کند. ولز عددی برای پیشرفت نیست و آخرین بازی آنها مقابل انگلیس بازی سختی خواهد بود.

به گزارش رویداد برتر، دیدار فوتبال تیم های ایران و آمریکا روز سه شنبه 17 آذرماه ساعت 22:30 به وقت تهران برگزار می شود و شبکه سه جواد خبانی این دیدار را پوشش خواهد داد. تیم ملی فوتبال مجارستان در صورت پیروزی یا تساوی مقابل آمریکا شانس صعود به مرحله بعدی جام جهانی را دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا