سلامت و دانشکسب و کار برتر

عمر مفید یک تلویزیون چند سال است؟

منظور از به پایان رسیدن طول عمر مفید تلویزیون، مدت زمانی است که به طول می‌انجامد تا میزان روشنایی تلویزیون نسبت به مقدار اولیه خود کاهش یابد. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که در هنگام خرید تلویزیون برایتان مهم است عمر مفید تلویزیون چند سال است؟ تا انتهای این مقاله با ما باشید.

طول عمر مفید تلویزیون LCD چقدر است؟

اگر از کاربران تلویزیون‌های LCD هستید در پاسخ به سوال شما درباره، عمر مفید تلویزیون چند سال است؟ باید گفت که طول عمر این نوع از تلویزیون در مدل‌های مختلف آن با هم متفاوت است. تلویزیون‌های LCD از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین محصولاتی هستند که بیشترین مصرف‌کننده را دارند. زیرا این تلویزیون‌ها با هزینه تولید کمی ساخته شده و به صورت گسترده در بازار موجود هستند.

تلویزیون‌های LCD با استفاده از تکنولوژی کریستال مایع، تصاویر را به نمایش درمی‌آورند. طبق عرف صنعت که نسل جدید هر محصولی، پیشرفته‌تر از سری مشابه خود است، تولید تلویزیون‌هایLCD جدید نیز با پیروی از این قانون به تکنولوژی‌های برتر و پیشرفته‌تری نسبت به مدل‌های پیشین و قدیمی خود مجهز هستند.

بنابراین با توجه به این که مدل‌های جدیدتر تلویزیون LCD، کیفیت بالاتری دارند، پس از طول عمر مفید بیشتری نیز برخوردار هستند. طول عمر مفید صفحه نمایشگر تلویزیون‌های LCD بستگی به طول عمر منبعی دارد که نور LCD را تامین می‌کند. همان طور که اطلاع دارید تلویزیون‌های LCD قادر به تامین نور صفحه نمایش خود نیستند بلکه از منبع تامین‌کننده کمک می‌گیرند.

با توجه به نظر کارشناسان طول عمر مفید یک تلویزیون LCD سری جدید به طور میانگین، 30 هزار تا 60 هزار ساعت تخمین زده شده است. اگر در یک مثال برای فهم بیشتر توضیح دهیم باید گفت، چنانچه از تلویزیون معمولی LCD به طور متوسط 6 ساعت در روز استفاده شود، می‌توان به طور مفید به طول 28 سال از این تلویزیون استفاده بهینه کرد.

میزان طول عمر مفید تلویزیون‌های LED

کاربران تلویزیون‌های LED نیز پرسیده‌اند عمر مفید تلویزیون چند سال است؟ تلویزیون‌های LED نیز از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و رضایت طیف گستره‌ای از کاربران را به خود جلب کرده‌اند. این نوع از تلویزیون‌ها نسبت به مدل‌های LCD کیفیت بهتری داشته و استانداردهای بالاتری نیز دارند. طول عمر مفید تلویزیون‌های LED به طور متوسط 40 هزار تا 60 هزار ساعت تخمین زده شده است.

براساس آزمایش‌ها و تست‌های انجانم شده روی مدل‌های مختلف LED، مشخص شده که این نوع تلویزیون‌ها حتی اگر در مدت زیادی از روز روشن بوده و بیشترین روشنایی را داشته باشند تا 60 هزار ساعت عمر مفید خواهند داشت. قطعه نور پس زمینه در این تلویزیون‌ها، اولین قطعه‌ای است که ممکن است آسیب ببیند یا خراب شود.

با توجه به این موضوع معلوم می‌شود که طول عمر مفید تلویزیون LED مشابه به انواع LCD است. زیرا در هر دوی آن‌ها، منبع تامین‌کننده روشنایی صفحه نمایشگر دستگاه دچار آسیب شده و طول عمر مفید دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کیفیت ساخت تلویزیون LED به قدری بالا است که حتی اگر به صورت 24 ساعته در طول روز روشن باشد، باز نزدیک به 13 سال طول عمر مفید خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این امر زمانی امکان پذیر است که سایر قطعات و اجزای تلویزیون سالم بوده و آسیب ندیده باشند. تلویزیون‌هایی که امروزه تولید شده و در بازار مشاهده می‌کنید، همگی هوشمند بوده و مجهز به سیستم عامل هستند که کارکرد دستگاه را کنترل می‌کند. سیستم عامل نیز مانند سایر نرم افزارهای تلویزیون نیازمند نگهداری و بعضا تعمیر است که باید به صورت منظم، پیگیری شود.

منظور از تعمیر و نگهداری سیستم عامل تلویزیون، انجام بروزرسانی در فواصل مشخص زمانی است. بروزرسانی‌های تلویزیون توسط برند سازنده آن تعیین می‌شود. یعنی تعداد دفعات بروزرسانی تلویزیون از جانب کمپانی تولیدکننده آن مشخص می‌شود البته باید این واقعیت را در نظر گرفت که کمپانی‌ها، گاها محصولاتی را از رده خارج کرده و دیگر پشتیبانی نخواهند کرد. این امر موجب می‌شود که دیگر بروزرسانی برای دستگاه‌های از رده خارج شده، صادر نگردد.

طول عمر مفید تلویزیون‌های OLED چقدر است؟

تلویزیون‌های OLED از جمله پیشرفته‌ترین تلویزیون‌هایی هستند که تا کنون به بازار ارائه شده‌اند. تلویزیون‌های OLED به موجب کیفیت عالی که دارند، از جایگاه ویژه‌تری نسبت به تلویزیون‌های LCD و LED برخوردار هستند. واژه OLED مخفف یک کلمه لاتین به معنی، دیود ساطع نور ارگانیک، است. تلویزیون‌های OLED مجهز به نسل جدید تکنولوژی نمایشگر هستند که موجب شده از سخت افزار پیشرفته‌تری نسبت به تلویزیون‌های LED بهره‌مند باشند. سیستم نور پس زمینه به کار رفته در تلویزیون‌های LED نسبت به تلویزیون‌های OLED چندان پیشرفته نیست. این موضوع یکی از تفاوت‌های بارز میان این دو تلویزیون است و سبب شده که تلویزیون OLED پیشرفته‌تر و کارآمدتر از نوع LED باشد.

پیکسل‌های درون صفحه نمایش تلویزیون OLED به صورت خودکار روشن می‌شوند و به موجب این عدم پیچیدگی، تصاویر نمایش داده شده از نمایشگر این تلویزیون کنتراست بالاتری خواهند داشت و همچنین پنل آن نازک‌تر است. بر طبق آنچه توسط کارشناسان کمپانی ال جی بیان شده، تلویزیون OLED ساخت این برند، علی‌رغم این که پنل OLED با گذشت زمان نور و روشنایی خود را از دست می‌دهد، باز هم 54 سال به طول می‌انجامد تا درصد روشنایی این تلویزیون‌ها به 50 درصد نزول داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تا کنون هیچ آزمایشی که اثبات‌کننده این فرضیه باشد به ثبت نرسیده است.

میزان طول عمر مفید تلویزیون پلاسما چقدر است؟

مدل‌های قدیمی و از رده خارج شده تلویزیون پلاسما اصلا کارکرد رضایت بخشی نداشتند. زیرا به غیر از کیفیت تصویر، کارکرد دائمی فن‌های خنک‌کننده تلویزیون موجب می‌شود تا صدای برنامه‌های در حال پخش از دستگاه به درستی و با وضوح کامل شنیده نشود. اما امروزه سری جدیدی از تلویزیون‌های پلاسما تولید و به بازار ارائه شده که با برخورداری از نوآوری‌های خلاقانه و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته کارکرد و عملکردی فوق‌العاده دارند. تکنولوژی‌های به کار رفته در تلویزیون پلاسما موجب شده تا طول عمر مفید این محصولات به 30 هزار تا 60 هزار ساعت افزایش یابد. البته لازم به ذکر است که تلویزیون‌های پلاسما با گذشت این مدت زمان حدود 50 درصد از روشنایی خود را از دست خواهند داد.

بهتر است با بیان یک مثال منظور را بهتر منتقل کنیم. فرض کنید که شما از تلویزیون پلاسمای خود در طول شبانه روز، 8 ساعت استفاده می‌کنید. روشن ماندن تلویزیون در این مدت موجب می‌شود تلویزیون شما 9 سال استفاده بهینه و طول عمر مفید داشته باشد. بنابراین اگر زمان استفاده  از تلویزیون در طول روز کمتر و در حدود 4 ساعت باشد، تلویزیون پلاسما 18 سال طول عمر مفید خواهد داشت.

تلویزیون چی بخرم؟

با توجه به گرانی و هزینه بالای تلویزیون سامسونگ و انوع تلویزیون های دیگر عمر مفید آن شاید دغدغه خیلی از افراد باشد. بنابراین ما در این قسمت طول عمر مفید انواع تلویزیون را برایتان شرح داده ایم تا در انتخاب خود بهترین نتیجه را بگیرید. البته توجه داشته باشید که همیشه برای خرید لوازم خانگی از معتبرترین فروشگاه ها و سایت ها خرید بزنید.

دکمه بازگشت به بالا