سلامت و دانشکسب و کار برتر

فواید آب خوردن در ظروف مسی

مزایای استفاده از ظروف مسی

به‌طورکلی مس در تمام بدن وجود دارد و اعمال متفاوتی را نیز بر عهده دارد. مس جزئی از آنزیم‌ها است و نشانه‌های کمبود مس مربوط به نارسایی‌های آنزیمی می‌شود. مقدار مس در بدن یک فرد سالم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم تخمین زده می‌شود. مس به‌طور وسیعی در طبیعت پخش و توزیع‌شده است. حتی برنامه‌های غذایی فقیر و نامناسب نیز، نیازهای افراد به مس را تأمین می‌کنند.

بطور کلی مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است و فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد. مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریباً توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. با ما تا انتها همراه باشید تا از فواید این ظروف زیبا برای سلامتی مطلع شوید. همچنین قیمت سینی مسی گرد اصل و سایر ظروف مسی را می توانید در تماس با کارشناسان ما جویا شوید.

لیوان مسی، جایگزین بسیاری از قرص‌ها

استفاده از لیوان مسی می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی از جمله از بین بردن باکتری‌ها، کاهش سرعت پیری و کاهش خطر سطان را به همراه داشته باشد. آن، یکی از عناصر ریز مغذی ضروری بدن و همچنین فلزی است که به طور طبیعی وجود دارد. بدن انسان برای زنده ماندن به مس نیاز دارد. به گفته دفتر مکمل‌های غذایی، میزان مجاز غذایی مس برای مردان و زنان بالای 18 سال 900 میکروگرم است. این ریز مغذی برای جوان‌سازی پوست، جلوگیری از پیری و سفیدی مو بسیار مفید است.

مس چیست و چرا مهم است؟

ابتدا باید بدانید که مس فلزی به رنگ قرمز است که در محیط از جمله سنگ، خاک و آب یافت می‌شود. مقادیر کمی مس نیز در هوا وجود دارد. مس عنصر کمیاب مهمی است که به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. بدن مس تولید نمی‌کند، بنابراین باید آن را از طریق آب و غذا جذب کرد. این فلز معمولا در ترکیب با دیگر فلز‌ها مانند قلع در ساخت ظروف پخت و پز استفاده می‌شود. از دیگر فواید ظروف مسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ضد سرطان
  2. ضدافسردگی
  3. انرژی زا
  4. تقویت کننده سیستم دفاعی بدن
  5. تنظیم کننده ترشح هرمونهای بدن و …

بدن انسان برای تامیین انرژی نیاز به تعدادی بسیار زیاد یون مس دارد.

  • مس در ساختار آنزیم سرولوپلاسمین شرکت دارد. وقتی از این ظروف برای طبخ غذا استفاده گردد بدن یون مورد نیاز خود را از این طریق به دست می آورد علت اینکه در قدیم اکثر ظروف از جنس مس بوده همین است.
  • مس به اکسید شدن گلوگز ودر نتیجه آزاد شدن انرژی در بدن کمک می کند.
  • مس به جذب آهن توسط بدن کمک می کند.
  • مس به تامین اکسیژن لازم برای بافت های بدن به منظور افزایش سطح انرژی بدن از جمله مغز کمک می کند.
  • مس به غدد تیرویید برای تعادل در ترشح هرمون ها یاری می رساند.
  • مس به عنوان حمل کننده اکسیژن در خون عمل می کند.
  • به عملکرد مغز واعصاب کمک می کند.
  • مس به عملکرد اسید آمینه تیروزین به منظور عامل رنگ لازم می باشد.
  • مس برای ساخت سلول های قرمز خون ضروری است.
  • مس جزیی از آنزیم ضروری برای سنتز هورمون آدرنا لین می باشد.
  • مس با فعالیت آنزیم های روده ای در ارتباط نزدیک است.
  • سطح مس در بدن با ستح استروژن در ارتباط است.
  • مس میزان آدرنالین نوراپی نفرین ودو پامین را افزایش می دهد.

دلیل استفاده از لیوان مسی چیست؟

مدت‌ها پیش، مردم دریافتند که آب ذخیره شده در ظروف مسی طعم بهتری دارد و مدت زمان بیشتری تازه می‌ماند. دانشمندان کشف کردند که مس دارای اثر الیگودینامیکی است. این به آن معناست که مس می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین ویروس‌ها، جلبک‌ها، کپک‌ها،‌ هاگ‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد.

مطالعات نشان داده است که آب ذخیره شده در ظرف مسی به مدت حداقل چهار ساعت کیفیت خاصی را به دست می‌آورد. از آنجا که امروزه مردم از سیستم‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند، بسیاری از ریز مغذی‌های سالم از آب آن‌ها خارج می‌شود. نوشیدن آب از یک فنجان مس، مس سلب شده توسط سیستم‌های تصفیه را دوباره پر می‌کند.

توصیه برای نوشیدن آب در لیوان مسی بر پایه علمی

1 – پیشگیری از پیری زودرس

 مس ماده ای طبیعی برای جلوگیری از پدید آمدن است زیرا دارای آنتی اکسیدان های قوی است و می تواند سلول های پوستی را بازسازی کند. مس همچنین حجم تولید ماده مِلانین را که محافظ پوست در برابر تابش خورشید است ، افزایش می دهد و زخم ها را زودتر بهبود می بخشد. به همین دلیل تقاضا برای خرید این ظروف بسیار زیاد شده و قیمت سینی مسی بیضی و سایر ظروف مسی در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

2 – بهسازی گوارش بدن

 نگهداری آب در ظرف مسی و نوشیدن آن در لیوان مسی باعث دفع گازها و رفع مشکل سوء هاضمه می شود زیرا مس باعث حرکت بهتر معده و بهبود هضم غذا می شود. مس همچنین سم ها را از بدن دفع می کند خصوصاٌ اگر آب را در لیون مسی پیش از خوردن صبحانه بنوشید.

3 – کاهش وزن

 آبی که در لیوان مسی نوشیده شود ، باعث بهبود سوخت و ساز بدن () و کاهش وزن می شود . مس به بدن در تجزیه چربی و خلاص شدن از آن بسیار می کند.

4 – افزایش کارآیی مغز

 آب نوشیدن درون لیوان مسی باعث افزایش قدرت فکر و مغز می شود. چون ظرف مسی  باعث  تولید ماده میالین می شود که این ماده برای سیستم عصبی بسیار مفید است. از لحاظ پزشکی نیز استفاده از لیوان مسی برای نوشیدن آب باعث نابودی سلول های سرطانی ، التیام زخم ها و افزایش کارکرد قلب می شود.

مصرف غذا در ظروف مسی اگر بیش از حد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود و در دراز مدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود از آن طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول ها ، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم خونی، کم شدن آنسفالین های مغزی و توهم های شنوایی می‌شود.

اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می‌شود.مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می‌کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست. باید بدانیم در کتاب های مرجع طب سنتی استفاده از ظروف مسی به شدت منع شده است! ظروف مسی که تحت عنوان «نحاس» یاد شده، از مضرترین ظروف برای طبخ غذا عنوان شده است.

5 – نابودی باکتری‌ها

 مس به عنوان یک الیگودینامیک که به اثر ضدعفونی کنندگی فلزات اشاره دارد و می‌تواند به طور موثر باکتری‌ها را از بین ببرد، شناخته می‌شود. مس به طور خاص در برابر ئی. کولای و استافیلوکوک اورئوس موثر عمل می‌کند که باکتری‌هایی شایع در محیط زندگی ما هستند و می‌توانند موجب بیماری‌های شدید شوند. مس به واسطه توانایی خود در پیشگیری از بیماری‌های رایج مرتبط با آب، مانند ، اسهال خونی، و زردی، در کشور‌های فاقد سیستم بهداشتی مناسب به عنوان راه حلی ارزان برای پاکسازی آب استفاده می‌شود.

6 – تحریک مغز

 مغز انسان با انتقال تکانه‌ها (یا دستورات) از نورونی به نورون دیگر در بخشی به نام سیناپس کار می‌کند. این نورون‌ها دارای پوششی به نام غلاف میلین هستند که به عنوان یک عامل هدایت کننده عمل کرده و به جریان تکانه‌های کمک می‌کند. مس به سنتز فسفولیپیدهایی که برای تشکیل این غلاف‌های میلین نیاز هستند، کمک می‌کند. از این رو، مغز شما بسیار سریع‌تر و کارآمدتر عمل می‌کند. همچنین، مس از خواص تحریک کنندگی مغز و ضد برخوردار است که به سود مغز شما عمل می‌کند.

7 – تنظیم عملکرد تیروئید

 به گفته کارشناسان، سطوح پایین مس یکی از ویژگی‌های مشترک بین افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئید است. در شرایطی که این مورد بیشتر بین افراد مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است با کمبود مس مواجه باشند. مس یکی از مواد معدنی مهم برای عملکرد درست غده تیروئید است. کمبود مس می‌تواند عملکرد این غده را از حالت تعادل خارج کند.

8 – تسکین التهاب و درد آرتریت

 مس از خواص ضد التهابی قوی برخوردار است، از این رو، می‌تواند گزینه خوبی برای تسکین درد ناشی از مفاصل ملتهب باشد که در آرتریت شاهد چنین شرایطی هستیم. همچنین، مس از خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی و استخوانها سود می‌برد، از این رو، درمانی ایده آل برای آرتریت است. در همین راستا، نوشیدن آب حاوی مس می‌تواند روش خوبی برای تسکین درد ناشی از این بیماری‌ها باشد.

9 – بهبود سلامت پوست و تولید ملانین

آیا با جوشهای مختلف روی پوست خود مواجه هستید؟ نوشیدن آب ذخیره شده در ظروف مسی می‌تواند برای شما مفید باشد. مس ماده اصلی در تولید ملانین (یک نوع رنگدانه) در بدن است. همچنین، مس به تولید سلول‌های جدید پوست کمک می‌کند که جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده پوست می‌شوند. ملانین محافظت در برابر آسیب ناشی از نور خورشید، تسریع بهبود زخم ها، و تولید سلول‌های جدید به بدن کمک می‌کند که شادابی و رفع مشکلات پوست را به همراه دارد. بنابر پزشکی سنتی هندی، نوشیدن منظم آب ذخیره شده در ظروف مسی، به ویژه صبح زود، می‌تواند تفاوت بین پوستی سالم و یا پر از جوش را رقم بزند.

10 – مقابله با کم خونی

 مس برای بسیاری از فرآیند‌های درون بدن ضروری است. از تشکیل سلول‌های جدید تا کمک به جذب آهن، مس یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد درست بدن محسوب می‌شود. مس یک ماده ضروری در کل فرآیند جذب و استفاده از آهن در بدن است که به تنظیم سطوح آهن و جریان آن در رگ‌های خونی انسان کمک می‌کند.

11 – کمک به سلامت قلبی عروقی

بیماری قلبی یکی از بیماری‌های رایج در جهان است و مس می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند. مس به تنظیم فشار خون، ضربان قلب و کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کند. همچنین، این ماده معدنی به پیشگیری از تجمع پلاک و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند که جریان خون بهتر و کاهش فشار خون را در پی دارد.

12 – مبارزه با سرطان

 سرطان یکی دیگر از بیماری‌های شایع در جهان است. مس از خواص آنتی اکسیدانی قوی سود می‌برد که می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و خنثی سازی اثر مضر آن‌ها کمک کند. فعالیت رادیکالهای آزاد یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان محسوب میشود

مضرات خوردن آب در ظروف مسی

با وجود تمام فواید مس، باید به خاطر داشت که مس در بدن انسان فقط به مقدار کمی مورد نیاز است. همچنین باید به خاطر داشت که زیاده روی در یک چیز خوب نیز می تواند مضر باشد، به خصوص اگر در مورد تعادل شیمیایی صحبت کنیم. آب 75 درصد آناتومی ما را تشکیل می دهد، با این حال، نمی توان آب آشامیدنی ذخیره شده در ظرف مسی را در تمام روز و هر روز ادامه داد. در اینجا چند نکته در مورد نوشیدن آب از ظروف مسی به طور صحیح و ایمن وجود دارد:

  • یک ظرف یا بطری ساخته شده از مس خالص بخرید.
  • بطری را با آب پر کنید و آن را به مدت یک شب یا تمام روز یا به مدت 8 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • بطری را در یخچال قرار ندهید.
  • بهترین زمان برای نوشیدن آب ذخیره شده در بطری مسی، صبح ناشتا است.
  • زیاده روی نکنید، نوشیدن آب ذخیره شده در بطری مسی دو بار در روز (صبح و عصر) برای تامین مقدار لازم مس برای بدن شما بیش از اندازه کافی است.
  • مطمئن شوید که از آب مسی بیش از حد استفاده نمی کنید، زیرا مس اضافی می تواند باعث اسهال شما شود و در دراز مدت به اندام های شما آسیب برساند. هر از گاهی مصرف آب آشامیدنی ذخیره شده در بطری مسی را قطع کنید. به عنوان مثال، پس از نوشیدن منظم آب ذخیره شده در بطری مسی به مدت دو ماه، یک ماه استراحت کنید. این به بدن اجازه می دهد تا مس اضافی را خارج کند.
  • مطمئن شوید که آب آشامیدنی را در بطری های مسی یا سایر ظروف بیش از هشت ساعت به طور مداوم ذخیره نمی کنید.
دکمه بازگشت به بالا