خبرهای کلی

کسی از مجازات تقلب در امتحانات نهایی نمی‌ترسد

امتحانات |امتحانات نهایی

کانال های تلگرامی که هفته گذشته کلید سوالات چندین رشته کنکور را منتشر کردند، اکنون پاسخ سوالات زیست شناسی، ریاضی و فنی را به صورت رایگان منتشر می کنند.

به گزارش رویداد برتر همشهری وی نوشت: انتشار سوالات مهم امتحانی اعم از کنکور و نهایی چالش بزرگ سازمان سنجش و آموزش و پرورش در سال های اخیر بوده است. امسال که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات کنکور 1402 تاثیر مستقیم دارد، سابقه غیبت سوالات و دسترسی به پرسش و پاسخ در زمان آزمون تکرار شد. امتحانات از 12 آذر آغاز شد و بسیاری از داوطلبانی که سابقه تحصیلی نداشتند یا می خواستند نمرات خود را ارتقا دهند در این آزمون ها شرکت کردند. دقیقا یک ربع بعد از شروع اولین روز امتحان، سوالات درس ریاضی در فضای مجازی پخش شد و دقایقی بعد پاسخ سوالات! دانش آموزان مجهز به دستگاه های جاسوسی به راحتی به این پاسخ ها دسترسی داشتند. بررسی کانال های مجازی همشهری که سوالات و پاسخنامه امتحانات نهایی را منتشر می کنند نشان می دهد که پس از انتشار کلید دروس ریاضی 3، گسسته، عربی و دینی در هفته گذشته، از انتشار رایگان سوالات زندگی، حساب و فنی در آزمون های این هفته خبر می دهند. .

البته محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات و گلایه ها در مورد دسترسی به سوالات فارغ التحصیلی، در عین حال گفت: انتشار سوالات در زمان برگزاری آزمون به معنی انتشار نیست. دسترسی به سوالات قبلی.” “هیچ تستی وجود ندارد.” بیانیه ای که یکی از کانال هایی که سوالات امتحان نهایی را منتشر کرده و توضیحاتی را برای اعضای کانال خود نوشته است، تایید کرده است: به دلیل سیستم امتحان نهایی، امکان ارسال و آپلود سوالات قبل از جلسه وجود ندارد؛ زیرا در هر حوزه، موارد مربوطه وجود دارد. مدیر با وارد کردن رمز شخصی وارد پلتفرم شخصی می شود و در مدت زمان کوتاهی سوالات بارگذاری شده توسط آموزش و پرورش را پرینت کرده و به دانش آموز تحویل می دهد. اما با توجه به تاکید آنها دانش آموزان شرکت کننده در صورت تجهیز به تلفن همراه و دستگاه های جاسوسی می توانند بلافاصله پس از شروع امتحانات به سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی دسترسی پیدا کنند.

منتقدان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر نهایی معدل در کنکور حالا به همشهری می گویند: «دسترسی آسان به پاسخ سوالات در ایام امتحانات باعث شده شرکت کنندگان به جای تقلب به دنبال تقلب باشند. در مورد یادگیری همچنین کانال های تلگرامی به آنها یاد می دهند که چگونه به راحتی به پرسش و پاسخ دسترسی پیدا کنند!

اما طرف دیگر ماجرا هشدار کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص وقوع تقلب های مشابه در آزمون های کنکور خرداد ماه است که با تعداد بسیار بیشتر و باز بودن کانال های مجازی به موضوع آزمون و آزمون برگزار می شود. بازار ابزار جاسوسی آنها داغ تر از همیشه خواهد بود. علیرغم اینکه جریمه تقلب در کنکور به طور جدی مانع از بروز چنین مشکلی نشد. به گفته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش «تقلب دانش آموزان در امتحانات به صفر می رسد و گاهی از امتحان بعدی کسر می شود، اما باید بررسی شود که آیا این تقلب عمدی بوده یا سهوی». تنبیهی که با شرایط پیش آمده در آزمون های دی امسال باید دیده شود، آیا می تواند منجر به حذف تقلب از آزمون خرداد شود و آیا باید با متقلبان فعلی در آزمون دی امسال برخورد جدی شود یا خیر؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا