خبرهای کلی

زنان و روز جهانی کوهستان

ایران دارای فرهنگ دیرینه حضور اجتماعی زنان است که می توان آن را نقش آفرینی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدیریت خانواده در اموری مانند غذا، چیدمان امور و ایجاد روابط خانوادگی دانست. ، راه پس انداز و خرج کردن. به گفته مرتضی فرهادی، انسان شناس برجسته، این حضور فعال ناشی از تلفیق احساس مادری با حکمت رفتار اقتصادی آینده نگر، به حدی بود که بسیاری از مورخان از مناطقی مانند ری یاد کرده اند که زنان بر آن حکومت می کردند. مردان.. زنان و تأثیر حضور مؤثر او در فرهنگ طنز عامیانه و کنایه گفتاری ایرانیان نیز منعکس شده است که نشان می دهد مردان از بسیاری جهات مطیع زنان هستند.

در میان اقوام کوهستانی ایران، زنان شیر می‌دوشند، لبنیات تهیه می‌کنند، نان و غذا می‌پزند، گیاهان و رنگدانه‌های خوراکی و دارویی جمع‌آوری می‌کنند، پشم می‌بافند، نقش‌های ذهنی جذابی برای دست‌بافت ایجاد می‌کنند، فرش و قالی می‌سازند و می‌پوشند. آموزش کودکان و تشکیل انواع تعاونی ها برای ارتقای مسائل اجتماعی نقش اساسی دارد.

این حضور نیرومند و دلسوزانه موجب احترام عمیق به زنان و تعهدی از جانب مردان شد که یکی از آنها وظیفه ای است که مرد با استفاده از نیروی بدنی خود با غیرت در حفظ ناموس بر عهده می گیرد. در میان عشایر ما مانند قشقایی‌ها که ریشه‌دارترین مظاهر فرهنگی تمدن ایرانی را دارند، زنان هم در فعالیت‌های روزمره و اقتصادی نقش دارند و هم در رنگ‌آمیزی محیط و خلقت. هیجان در فضای زندگی (مثلاً با لباس) موهای رنگارنگ و جذاب یا شادی در ازدواج و دیگران) در موقعیتی قرار دارند که نمی توان آنها را به عنوان مردان ستمگر و یا محرومیت از حقوق خود به دلیل مردان دانست. اگر زنان مورد تبعیض قرار می گیرند، بیشتر نتیجه تحمیل فرهنگ رسمی جدید و اجباری است.

در جنبش جهانی حفاظت از محیط زیست، زنان نقش موثری در راه اندازی کمپین های جدی (به عنوان مثال، فعالیت های راشل کارسون در مبارزه با استفاده گسترده از سموم شیمیایی) و همچنین در حفاظت از محیط زیست، آموزش کودکان و کار مطبوعاتی داشتند. هر روز در یک محیط کوهستانی با زنان بیشتری روبرو می شویم که علاوه بر ورزش، فرهنگ حفاظت از کوهستان را ترویج می کنند و همچنین سعی در تغییر ادغام اجباری و رسمی در زندگی اجتماعی دارند.

*فعال حفاظت از محیط زیست

4747

دکمه بازگشت به بالا