کسب و کار برترهنر و فرهنگ

کتاب مقدمه علم حقوق کاتوزیان pdf

کتاب مقدمه علم حقوق دکتر ناصر کاتوزیان pdf

علاقه مندان در هر رشته دانشگاهی، ابتدائاً باید با دانلود مقاله هایی در این باره، شمای کلی از آن رشته را در ذهن داشته باشند تا هدف و مقصود رشته ای که در آن تحصیل می کنند را بدانند. رشته حقوق نیز از این قاعده مستثنی نیست و اساتید صاحب قلم در این مبحث نیز قلم فرسایی نمودند و تلاش نمودند تا رشته حقوق و علم حقوق را تا حد قابل قبولی به علاقه مندان و به خصوص دانشجویان در ابتدای راه بشناسانند. کتاب مقدمه علم حقوق شایعترین و پر استفاده ترین کتاب از استاد فقید مرحوم دکتر کاتوزیان می باشد که اکثر قریب به اتفاق اسایتد کتاب ایشان را به عنوان منبع درسی درس 2 واحدی مقدمه علم حقوق در نیمسال ابتدایی رشته حقوق در مقطع کارشناسی به دانشجویان معرفی می نمایند. سرفصل مباحث کتاب به شرح ذیل می باشد:

قواعد حقوق

فصل اول: مبنا و هدف حقوق

فصل دوم: اوصاف قاعده حقوقی

فصل سوم: دانش حقوق و شاخه‌های آن

فصل چهارم: منبع حقوق

فصل پنجم: قلمرو اجرا حقوق

حق فردی

فصل اول: کلیات

فصل دوم: اقسام حق

فصل سوم: منبع حق فردی

فصل چهارم: تملک و انتقال و زوال حق

فصل پنجم: اجرای حق

مطالعه و مداقّه در این کتاب به تمامی دانشجویان رشته حقوق و هر آن کس که علاقه ای به این رشته دارد پیشنهاد می شود.

بانک کتاب pdf |دانلود pdf کتاب درسی

دانلود کتاب مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران دکتر ناصر کاتوزیان pdf

دانلود PDF کتاب  مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران دکتر ناصر کاتوزیان را در سایت دهکده لینکز برای شما عزیزان آماده دانلود کرده ایم. هر صاحب اندیشه ای که بخواهد در عرصه پهناور «حقوق» تحقیق و تتبع کند باید بتواند تمامی ابزارهای «حقوق» را همساز و هماهنگ سازد و از صداهای ناموافق و ناسازگار یا به عبارتی دیگر، از قواعد مهجور و متروک و ضد و نقیض راه حل هایی موزون برای مسائل و مشکلات اجتماعی پیدا کند.

فهم هر راه حل حقوقی اصولا مستلزم درک و شناخت قاعده حقوقی، اجرای اصول، و بهره گیری از مفاهیم و نهادها و آیین های نظام حقوقی حاکم بر روابط اجتماعی است. حقوقدان، قاضی یا اصولا هر کارگزار حقوقی نه موظف به اجرای کورکورانه با اعمال خشک “قانون” است؛ و نه ساحری است که بتواند، بدون توجه به سیاق اجتماعی نظام حقوقی، از قواعد پراکنده نظمی پابرجا و موزون برای وضعیتهای اجتماعی درهم ریخته به وجود آورد.

لازمه مطالعه و اجرای قواعد حقوقی داشتن بینشی کلی از «حقوق» و تبعیت از روش هایی علمی است. در دوران ما که دوران پیچیدگی و آشفتگی روابط اجتماعی است و جهان با مشکلات عدیده فنی و انسانی و اجتماعی روبروست، هر جامعه و خصوصا جامعه ایرانی، به حقوقدان صاحب فکر و بصیر نیاز دارد و نه حقوقدانی که فقط «قانون» بداند و در مدح یا ذم آن سخن بگوید.

چنانچه حقوقدان بینشی کلی از “حقوق” نداشته و کلامش خالی از استدلال باشد، و نتیجه گیری هایش براساس طرح و روش علمی به دست نیامده باشد، بنیان های “جامعه” در هم می ریزد و اساس نظمه متزلزل می گردد. البته هیچ کس نمی تواند ادعا کند که بینشی متعالی از “حقوق” دارد یا با روشی که ابتکار کرده به حقیقت دست یافته است. بینش ها و روش های حقوقی همه نسبی و تابع تحولات زمانی و مکانی است.

مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران

روشی که شماری از حقوقدانان برای تحقیق درباره “حقوق” انتخاب کرده اند روشی امپرسیونیستی است. به این صورت که حقوقدان با بیان موضوعات بسیار گویا و معنادار یا کمتر شناخته شده، و تأکید مداوم بر آن ها، خوانندگان یا شنوندگان آثار خود را به گونه ای تحت تأثیر قرار می دهد که بتوانند مستقلا به نتیجه گیری بپردازند. «مقدمه علم حقوق» کار خود را از مشاهده نظام حقوقی، تحقیق در عناصر پایدار و ساخت ارگانیک آن آغاز می کند تا مفاهیم و فنون و روش ها و مهمترین ساختهای عقلانی را استخراج کند.

اما فلسفه حقوق می کوشد که «حقوق» را از اجزای فنی آن جدا سازد تا بتواند با روشن کردن ماهیت حقوق، معنای متافیزیکی ارزش های مبنانی ” حقوق” را استنباط کند و سرانجام مفهوم آن را به لحاظ دیدگاهی که از انسان و جهان دارد روشن سازد. البته فلاسفه بزرگ، از افلاطون و ارسطو گرفته تا کانت و هگل، جملگی به “حقوق” توجه داشته اند. با این حال اینان از آنچه باید وجود داشته باشد سخن گفته اند و نه از آنچه واقعا هست.

البته در “مقدمه علم حقوق” از فلسفه حقوق غافل نمی مانند، چنانکه اجمالا به مبانی و غایات متعدد “حقوق” استناد می کنند. با وجود این، “فلسفه” موضوع اصلی “مقدمه” یا “نظریه کلی” نیست. حقوقدان “حقوق” را آن طور که هست می بیند و نه آنگونه که باید باشد. شما هم اکنون می توانید کتاب مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران دکتر ناصر کاتوزیان را در سایت پروژه فا دریافت نمایید.

سرفصل های کتاب مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران دکتر ناصر کاتوزیان

فصل اول: مبنا و هدف حقوق

فصل دوم: اوصاف قاعده حقوقی

فصل سوم: دانش حقوق و شاخه های آن

فصل چهارم: منابع حقوق

فصل پنجم: قلمرو اجرای حقوق

مشخصات کتاب مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان

نام کتاب : مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان

ژانر کتاب : فروش آنلاین کتاب

سایز کتاب مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان : 3.53M

نوع فایل : فروش فیزیکی کتاب

زبان کتاب : فارسی

تاریخ درج : 2021-11-03 01:03:35

تاریخ بروزرسانی : 2021-11-03 01:03:35

منتقد و ارسال شده به وسیله : یاشار ایوبی

امتیاز منتقد به مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان : 8

مگامهٔ علم حقوق یا دقیق تر «مگامه حقوق» یکی از دروس مگاماتی رشته حقوق است که هدف آن باز کردن دریچه ای به دانش حقوق است. مباحث مگامه علم حقوق شامل کلیات حقوق مثل ماهیت و چیستی حقوق، رابطه حقوق با دیگر نظامهای دسته جمعی از قبیل اخلاق، سیاست، اقتصاد، مذهب و جامعه و مکاتب فلسفی حقوق، اهداف حقوق، منابع حقوق است. نویسندگان گوناگون به شناسایی خود مباحثی را که به عنوان مگامه برای دانشجویان سودمند می دانند در کتابهای خود عرضه کرده اند.

شناخته شده ترین کتاب در این زمینه، «مگامه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران» تالیف پزشک ناصر کاتوزیان است که نزدیک به پنج دهه در دانشکده های حقوق سراسر ایران تدریس شده است. کتاب مورد دید تا مهر ماه سال ۱۳۹۷ صد و پانزده بار تازه چاپ شده است. از جمله کتاب های دیگر در این موضوع، «مگامه علم حقوق» است که توسط عبدالحسین شیروی تألیف شده است.

درباره کتاب مقدمه علم حقوق ناصر کاتوزیان

کتاب مقدمه علم حقوق ناصر کاتوزیان که در واقع اساس مطالعه‌ی دانش حقوق و به ویژه رشته‌های حقوق خصوصی است، در دو بخش تدوین یافته است: در بخش نخست به قواعد حقوق و در بخش دوم به حق و منابع و اجرای آن پرداخته شده است. ولی، باید دانست که هدف از طرح و تدوین این گونه کتاب‌ها مطالعه‌ی عمیق مسائل راجع به فلسفه‌ی حقوق و ارکان رشته‌های گوناگون آن نیست؛ انگیزه ی اصلی دکتر ناصر کاتوزیان، آماده کردن ذهن مبتدیان برای فراگرفتن مطالب اصلی این علم می باشد.

آن چه در بخش دوم این اثر از انتشارات گنج دانش گفته می‌شود، به مسائل حقوق خصوصی و به ویژه حقوق مدنی نزدیک است و استخوان بندی این رشته از حقوق را برای دانشجویان روشن می‌سازد. ولی، باب نخست، به علم حقوق نظر دارد و مطالب آن برای تمام کسانی که خواهان آشنا شدن با این دانش هستند مفید به نظر می رسد.

بی ‌گمان، چنان که مرسوم در طرح این گونه مقدمه هاست، گاه مباحث رنگ حقوق خصوصی پیدا می‌کند. ولی، نباید این پندار را به وجود آورد که برای حقوق عمومی یا کیفری به کار نمی‌آید یا کافی به نظر نمی رسد. اصول و پایه ها مشترک است و آن گاه که به نوبه ی طرح فروع و احکام ویژه ی هر یک فرا می رسد، باید در هر رشته جداگانه بررسی شود.

گفتنی است که نویسنده در این اثر ارزشمندِ خود، تلاش نموده تا با ساده کردن و گردآوری نظریه های کلی حقوق، دانشجویان را با شیوه های علمی تحقیقی آشنا سازد و معلومات عمومی لازم را در اختیارشان بگذارد تا در پژوهش‌های خود خطا و درست را از هم باز شناسند. این کتاب دانشگاهی مهم و کاربردی دکتر کاتوزیان، رفرنس دروس اصلی رشته‌‌ی حقوق دانشگاه‌های سراسر کشور می‌باشد.

مفهوم حقوق فطری و تحول آن:

مرسوم است که اصطلاح «حقوق فطری» را در برابر «حقوق موضوعه» به کار می برند تا نشان دهند که در برابر قواعدی که در زمان معین حکومت می‌ کند و اجرای آن ها از طرف دولت تضمین می‌شود، قواعد ثابتی نیز هست که برتر از اراده ی حکومت و غایت مطلوب انسان است و قانونگذار باید بکوشد تا آن ها را بیابد و سرمشق خود قرار دهد.

درباره ی مبنا و اوصاف این قواعد اختلاف بسیار است، ولی از دیرباز گروه بزرگی از نویسندگان پذیرفته اند که قوانینی بالاتر و برتر از اراده ی قانونگذار وجود دارد. منتها، تحول اندیشه ها درباره ی منبع و هدف این قواعد عالی سه مرحله اصلی را پیموده است: ۱- عصر مذهبی ۲- خردگرایی ۳- تجربی.

حقوق نظام اجتماعی است:

هدف حقوق تنظیم روابط اجتماعی است. زندگی دو چهره ی گوناگون دارد: فردی و اجتماعی. از نظر فردی، انسان نیازمندی های خاص و تکالیف مختلفی دارد که به طور معمول در قلمرو حقوق نیست. پاکی وجدان و تأمین سلامت روح و جسم و رفع نقیصه های بشری با اخلاق است، ولی اداره ی زندگی اجتماعی انسان را حقوق به عهده دارد. اگر در حقوق نیز گاهی به اعمال انسان و حسن نیت او توجه می شود، به خاطر اثری است که این موضوع در اجتماع دارد.

اگر انسانی تنها و دور از اجتماع فرض شود، برای او از نظر حقوقی نه حقی متصور است و نه تکلیفی. ساده ترین مفاهیم حق تنها در اجتماع جلوه گر است: چنان که قواعد مربوط به اسم و حقی که اشخاص بر نام خانوادگی خود دارند، در صورتی مورد پیدا می کند که دو شخص یا دو خانواده وجود داشته باشند و هر کدام به اسم خاصی نامیده شوند.

حق فردی را به سه گروه اصلی تقسیم کرده‌اند:

۱- حقوق سیاسی: حق سیاسی اختیاری است که شخص برای شرکت در قوای عمومی و سازمان‌های دولت دارد: مانند حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در مجالس قانونگذاری و پذیرفتن تابعیت.

۲- حقوق عمومی: حق عمومی مربوط به شخصیت انسان و ناظر به روابط دولت و مردم است: مانند حق حیات، آزادی وجدان و بیان. عنوان فصل سوم قانون اساسی درباره ی «حقوق ملت» ناظر به همین گروه است. هرچند که حقوق عمومی بیشتر در برابر قدرت دولت‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد، در روابط خصوصی نیز قابل اجراست. هر کس باید به حیات و آزادی و شرافت و شخصیت دیگران احترام گذارد.

۳- حقوق خصوصی: حق خصوصی اختیاری است که شخص در برابر دیگران دارد: مانند حق مالکیت، حق ابوت و بنوت، حق شفعه و حق انتفاع.

گروه حقوق سیاسی و عمومی را باید در زمره ی «موقعیت های حقوقی» آورد و تنها در گروه سوم است که تمیز بین حق و حکم دشوار است. به همین مناسبت ما نیز تقسیم های حق را اختصاص به این گروه می دهیم و از این پس اقسام حقوق خصوصی را بررسی می کنیم.

کتاب مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران به تالیف ناصر کاتوزیان توسط نشر گنج دانش به چاپ رسیده است.

منبع : www.scienceopen.com

دکمه بازگشت به بالا