اقتصادی

امکان تصویربرداری از نمونه‌های بیولوژیکی زنده در کشور فراهم شد

یک شرکت دانش بنیان اخیراً دانش فنی ساخت میکروسکوپ‌های نیروی اتمی بیولوژیکی با قابلیت تصویربرداری از نمونه‌های بیولوژیکی زنده را به دست آورده است.

معصومه ناصری، یکی از محققین این پروژه در یک شرکت دانش بنیان سازنده ابزار میکروسکوپ نیروی اتمی در گفت وگو با رویداد برتر. وی گفت: این شرکت میکروسکوپ نیروی اتمی را برای مطالعات نانوتکنولوژی طراحی و تولید می کند و توانسته این دستگاه ها را در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

وی ایجاد 500 مقاله ISI توسط محققان دانشگاهی با استفاده از این میکروسکوپ ها را از دیگر دستاوردهای محصولات دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: محصول جدید این شرکت تولید میکروسکوپ نیروی اتمی بیولوژیکی است که برای بررسی نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود. ، بافت ها و سلول های زنده

ناصری با اشاره به کاربردهای میکروسکوپ تصریح کرد: از این میکروسکوپ برای بررسی سطح نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود اما تفاوت آن با میکروسکوپ نیروی اتمی این است که محققان قادرند از بافت نمونه در محیط مایع تصویربرداری کنند.

وی افزود: در کارهای بیولوژیکی و بیولوژیکی به طور کلی بافت های خاصی باید در محیط بافری باشند تا بافت سالم بماند و در برخی موارد لازم است بافت ها به صورت زنده بررسی شوند. با این ابزار می توانیم از بافت ها در محیط بافر عکس بگیریم و نیازی به خشک کردن نمونه نیست.

این محقق افزود: علاوه بر این، این میکروسکوپ به محققان امکان تصویربرداری از زیر نمونه را می دهد. اگر نمونه روی اسلاید قرار داده شود، می توان از زیر آن نیز تصویربرداری کرد که در آزمایش های بیولوژیکی بسیار مهم است.

به گفته وی، با استفاده از این میکروسکوپ می توان از سطح سلول ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد که نمونه آن بررسی برهمکنش گیرنده و لیگاند است که نمونه مورد نظر بر روی سوزن قرار می گیرد. برای بررسی اینکه آیا این دو ترکیب به یکدیگر جذب می شوند یا خیر، می توان از نیروهای بین مولکولی استفاده کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا