خارجی

امیرعبداللهیان: از اغتشاشات عبور کردیم/ عربستان هنوز آمادگی لازم را ندارد

حسین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در جریان سفر به لبنان در نشست خبری با حضور خبرنگاران به پرسشی درباره روابط ایران و عربستان سعودی پاسخ داد و اظهار داشت:
تا کنون پنج دور مذاکرات مهمی با عربستان در بغداد انجام داده ایم و در اجلاس بغداد 2 اردن با وزیر امور خارجه عربستان گفت و گوی کوتاهی داشتم و بین دو طرف توافق شد که دو کشور باید ادامه مذاکرات

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمادگی داریم روابط تهران و ریاض به حالت عادی بازگردد، خاطرنشان کرد: گام نخست بازگشایی کنسولگری های دو کشور در جده و مشهد است تا امکانات کنسولی لازم برای شهروندان دو کشور فراهم شود. کشورها در سفر و سایر امور کنسولی.

وی با بیان اینکه معتقدم طرف سعودی هنوز آمادگی بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی را ندارد، ادامه داد: اراده و اراده لازم برای عادی سازی روابط با عربستان وجود دارد و اگر واقعیت را جدی بگیریم. از سوی عربستان سعودی می توان دریافت که بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی امکان پذیر است.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: تاکنون مذاکرات در بغداد بین دو کشور پیشرفت داشته است.

همکاری ایران و لبنان در زمینه سوخت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با همکاری دو کشور در ایران و لبنان در موضوع سوخت خاطرنشان کرد: در سفر قبلی وی به لبنان در ارتباط با مقامات کشور این موضوع را اعلام کردیم و آماده هستیم تا در این زمینه به لبنان کمک کنیم. در همین راستا یک هیات فنی لبنانی وارد تهران شد و درباره جزئیات توافق دو کشور گفت وگو کرد.

وی با بیان اینکه همچنان از دو جهت آماده حمایت از لبنان در حوزه انرژی هستیم، تصریح کرد: راه اول کمک به تامین سوخت لبنان از طریق توافق دو کشور است و راه دوم امضای قرارداد با لبنان است. . ایجاد شده توسط دولت لبنان این نیروگاه در بیروت و جنوب لبنان واقع شده است.

امیر عبدالهیان خاطرنشان کرد: هر زمان که طرف لبنانی برای همکاری دو کشور در حوزه انرژی اعلام آمادگی کند، آمادگی ارسال سوخت به لبنان را داریم.

ما بیش از 2000 مگاوات برق به عراق صادر می کنیم

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 2000 مگاوات برق به عراق صادر می کنیم و به زودی آخرین فاز نیروگاه 3000 مگاواتی بصره در جنوب عراق توسط متخصصان ایرانی راه اندازی می شود. او ادامه داد: ما آماده ایم. بیایید این تجربه لبنانی را تکرار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم های آمریکا چه تاثیری بر همکاری های سوخت و انرژی ایران و لبنان دارد؟ وی خاطرنشان کرد که تحریم های آمریکا غیرقانونی و یکجانبه است. در همین شرایط همانطور که اشاره کردم به عراق برق و گاز صادر می کنیم و در همین چارچوب به برخی کشورهای دیگر گاز صادر می کنیم و توافقاتی نیز برای صادرات گاز ایران به یک کشور اروپایی انجام شده است.

امیر عبداللهیان افزود: کشورهایی مانند عراق می توانند از تحریم های یکجانبه آمریکا مستثنی شوند. البته طبیعی است که آمریکا از تقویت روابط ایران و لبنان خوشحال نخواهد شد.

وی تاکید کرد: ما به همکاری های اقتصادی و تجاری خود با لبنان و همچنین در زمینه انرژی ادامه خواهیم داد و حتی در شرایط سخت دوست لبنان خواهیم ماند.

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی های اخیر در ایران و فشارهای ناشی از آن از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی، خطاب به جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در مورد دخالت و اغتشاش خارجی. در ایران که البته به خوبی شناخته شده اند. ما از آن دور شدیم، یک نکته مهم وجود دارد. آمریکا و چندین کشور اروپایی مرگ یک دختر ایرانی را بهانه ای برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران قرار دادند. در حالی که این کشورها و حامیان حقوق بشر به قتل آشکار «شیرین ابوعقیله» روزنامه نگار فلسطینی و مسیحی توسط رژیم صهیونیستی واکنشی نشان ندادند.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی آمریکا و کشورهای اروپایی از مداخله در امور داخلی ایران در جریان تحولات اخیر، تضعیف جمهوری اسلامی ایران و کسب امتیاز در مذاکرات هسته‌ای بود، اما درایت ملت ایران مانع از این امر شد. . از تضعیف جمهوری اسلامی ایران

امیرعبداللهیان با اشاره به پافشاری ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره در موضوع لغو تحریم ها، افزود: مذاکره و دیپلماسی را راه درستی برای توافق می دانیم. البته ما از اصول خود این گونه عبور نمی کنیم و به این اصول پایبند هستیم. در این مسیر خط قرمز ما رعایت منافع ملت ایران است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان، بارها عنوان کرد: در گفتگوی کوتاهی که با وزیر امور خارجه عربستان در اردن داشتم، تاکید کردم که روابط دو کشور در حال بازگشت است. بازگرداندن کشورها به حالت عادی تأثیر مثبتی بر کل منطقه خواهد داشت و البته هر دو طرف بر ادامه مذاکرات توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی گفت که عربستان سعودی از ناآرامی های اخیر در ایران حمایت می کند و این حمایت یکی از موانع ادامه مذاکرات برای عادی سازی روابط دو کشور است. ، تصریح کرد: علاوه بر مذاکراتی که در بغداد انجام شد، مذاکرات امنیتی موازی نیز انجام دادیم و این گونه مسائل در قالب مذاکرات امنیتی پیگیری می شود.

جزئیات دیدار با سید حسن نصرالله

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دیدار خود با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز اظهار داشت: در این دیدار در خصوص موضوعات مختلفی از جمله موضوع فلسطین و بر اساس شنیده های امروز از حزب الله لبنان صحبت کردیم. در لبنان و یکی از رهبران مقاومت فلسطین از آقای زیاد نخاله می توان با صدای بلند گفت که مقاومت لبنان و فلسطین بحمدالله در بهترین حالت خود قرار دارد و بدون شک رژیم صهیونیستی در بدترین حالت خود قرار دارد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: امروز رژیم شبه اسرائیل با بحران های چند لایه امنیتی، سیاسی و اجتماعی مواجه است.

311311

دکمه بازگشت به بالا