هنر و فرهنگ

خاطره یک عکس مشهور از حاج قاسم

می گویند حاج قاسم دوست نداشت درباره او چیزی منتشر کند. حتی می گویند زمانی قرار بود برای بزرگداشتش شعرخوانی برگزار شود که با شنیدن آن به شدت مخالفت کرد. حاج قاسم بارها از جلوی دوربین ها فرار می کرد و هر بار که عکاسی می خواست از او عکس بگیرد مقاومت می کرد.

به گزارش رویداد برتر، در چنین روزی از سال ۲۰۱۸ میلادی، خبر دردناک شهادت حاج قاسم سلیمانی مردم ایران را در شوک فرو برد. محبوبیت او به حدی بود که میلیون ها نفر در مراسم تشییع پیکر و شهدای او شرکت کردند.

مردم از هر قشری و از هر قشری با هر عقیده و ذهن سیاسی به خیابان ها آمدند تا با رهبر شهیدشان وداع کنند و به شیوه خود عزاداری کنند. یکی علم می نواخت، یکی سنج می نواخت، یکی طبل می نواخت و جمعیت زیادی پلاکاردهایی با شعار در دست داشتند.

شهید سرلشکر قاسم سلیمانی از چهره های محبوب مردم بود که طبیعتاً جایگاه ویژه ای در بین هنرمندان داشت. به طوری که بسیاری از هنرمندان و البته شاعران در زمان حیاتش بدون اینکه کسی به او سفارش داده باشد برای او آثاری خلق کردند.

از زمان شهادت حاج قاسم آثار زیادی از سرود گرفته تا سمفونی، مجسمه و نقاشی به صورت خودجوش خلق شده است. گویا حاج قاسمی حتی نمی خواست عکسش جایی منتشر شود.

می گویند همیشه در مناطق عملیاتی از دوربین فرار می کرد و می گفت نبر، نگیر! اما وقتی موقعیت هایی از جمله ملاقات با خانواده شهدا پیش آمد، رفتارش به کلی عوض شد و دستش را دور گردن پسر شهید مدافع حرم انداخت و گفت: حالا بگیر.

شهاب وجدی، یکی از عکاسانی که 15 سال فرصت همراهی با حاج قاسم را داشته، درباره او می گوید: «وقتی عکس می گرفتیم، همیشه با ناراحتی می گفت: نگیر، نگیر. حتی گاهی درگیری های خشونت آمیزی پیدا می کرد.البته بعداً به ما دلداری می دهد. یک بار بعد از ماجرا، گونه ام را بوسید و گفت: تو را بوسیدم که بدانی مثل پسرم دوستت دارم. اما من هم معلول هستم. “

این عکاس درباره یکی از بی نظیرترین و خاطره انگیزترین عکس هایی که از حاج قاسم گرفته است، گفت: یکی از معروف ترین عکس هایی که از حاج قاسم گرفتم در جشن فارغ التحصیلی افسری دانشگاه امام حسین (ع) گرفته شده است، تصویر حاج قاسم را نشان می دهد. در موقعیتی که یک دست خود را به نشانه احترام نظامی و دست دیگر را در برابر مقام معظم رهبری بر سینه خود می گذاشت، شاید این خلاف عرف نظامی بود، اما مالک اشتر ادب و ارادت خاصی به فرمانده نشان می داد. این عکس بسیار دیده شد، دست به دست شد و معروف شد.”

خاطره ای از عکس معروف حاج قاسم
تصویری از سلام سردار سلیمانی در محضر شهاب وجدی/عکاس

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا