خبرهای کلیکسب و کار برتر

دلایل صدای فن سرور

فن سرور hp جزء اصلی سیستم خنک کننده آن محسوب می‌شود و بی‌صدا بودن خبر از سلامت آن می‌دهد. تولید صدا توسط  فن سرور اچ پی دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. اگر شما هم یک سرور اچ پی راه‌اندازی کرده‌اید و متوجه تولید صدای غیر عادی فن سرور شده‌اید نیازی به نگرانی نیست. در این مقاله دلایل صدادار بودن فن سرورهای اچ پی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای هر مشکل راه حلی پیشنهاد خواهیم کرد.

انواع سرور hp |انواع فن سرور

فن سرور چیست؟

فن سرور جریان و گردش هوای داخل سرور را تهویه و در نتیجه باعث خنک شدن قطعات سخت‌افزاری در حین کار می‌شود. به طور کلی تولید یک صدای نسبتا ملایم توسط فن سروری امری طبیعی است، اما مشکل زمانی نمایان می‌شود که صدای آن غیر معمول و زیاد باشید. با ما همراه باشید تا دلایل عمده صدای فن سرور را معرفی کرده راه‌های از بین بردن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل عمده صدای فن سرور

جریان نامناسب گردش هوا در داخل سرور

وظیفه فن سرور به گردش درآوردن هوا برای خنک کردن سرور است، اما این قطعه تنها بخش کوچکی از سیسیتم تهویه هوای یک اتاق سرور اچ پی را دربر می‌گیرد. اگر برای اتاق سرور سیستم تهویه هوا و خنک کننده مناسبی تامین نکنیم عملکرد فن سرور نیز مختل خواهد شد. فن سرور HP زمانی صدای بلند تولید می‌کند که در اثر گرمای بیش از حد مجبور باشد با حداکثر سرعت کار کند.

اصول صحیح تهویه هوای اتاق سرور ایجاب می‌کند که اولا از رک‌های دارای فن استفاده شود، دوم اینکه معمولا یک کولر در اتاق سرور تعبیه می‌شود تا گرمای تولید شده توسط سرور را از بین ببرد. به این ترتیب فن سرور اچ پی نیز با سرعتی منطقی و مطلوب کار کرده و صدای بسیار ناچیزی تولید خواهد کرد.

عدم بروزرسانی فریمور در سرور HPE

یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کمپانی HP برای بهبود و کنترل عملکرد صحیح سخت‌افزاری به روزرسانی فریمورهای سرور است. در صورتی که سرور با هر نوع مشکل سخت‌افزاری روبرو شود، اولین و بهترین اقدام برای عیب‌یابی بررسی آخرین آپدیت‌ فریمورهای سرور در سایت رسمی HPE خواهد بود. فریمور سرور در کنترل و تنظیم مکانیزم مصرف انرژی و عملکرد فن سرور نیز نقشی اساسی دارد.

گاهی اوقات به دلیل بروز نبودن فریمور در یک سرور اچ پی تنظیم خودکار سرعت فن سرور به درستی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین با یک آپدیت ساده و بدون هزینه می‌توانید به سرور کمک کنید تا به صورت بهینه و اصولی سرعت فن سرور را تنظیم کند. در نتیجه این عیب‌یابی ساده فن سرور شما با سرعتی مطلوب کار کرده و صدایی تولید نخواهد کرد.

تنظیمات غیر اصولی فن سرور

کمپانی HPE برای ارائه کارایی حداکثری سرورهای خود تنظیمات سرعت فن سرور را در بالاترین میزان آن قرار می‌دهد. اما اگر برای اتاق سرور سیستم خنک کننده مناسبی تعبیه کرده‌اید و از رک دارای فن نیز استفاده می‌کنید نیازی به سرعت بالای فن سرور نخواهد بود. به علاوه اگر مطمئن هستید پردازش‌های سنگینی از سرور نمی‌خواهید، دلیل دیگری برای کاهش سرعت فن سرور دارید.

در چنین حالتی بهتر است نسبت به کاهش سرعت فن سرور خود از طریق تنظیمات اقدام کنید. برای تنظیم سرعت فن سرورهای اچ پی می‌توانید از منوی Bios استفاده کنید. برای این کار در داخل منوی بایوس گزینه Advanced Options را انتخاب و در منوی پاپ آپ باز شده گزینه Terminal Configuration  را تایید کنید. با انتخاب این گزینه به صفحه دیگر هدایت می‌شوید که دارای دو حالت زیر است:

Optimal Cooling: با انتخاب این حالت سرعت کار فن سرور کاهش خواهد یافت.

Increased Cooling: انتخاب این حالت باعث افزایش سرعت فن سرور می‌شود.

فن سرور نیاز به تمیزکاری دارد

برای عملکرد بهتر در هر نوع سیستمی نظافت و تمیزکاری لازم است. در هر محیط کاری گرد و غبار و آلودگی‌های ناخواسته وجود دارد و اتاق سرور نیز از این قائله مستثنی نیست؛ بنابراین سرورهای HP به صورت برنامه‌ریزی شده و منظم نیاز به امور تامین و نگهداری دارند که نظافت بخشی از آن است. در صورتی که فن سرور شما صدای غیر عادی تولید می‌کند از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

خرابی فن سرور اچ پی

در صورتی که روش‌های ذکر شده را امتحان کردید و نتیجه‌ای حاصل نشد باید از سلامت فن سرور خود مطمئن شوید. خرابی فن به ندرت پیش می‌آید اما باید حداقل به عنوان گزینه‌های آخر فرایند عیب‌یابی در نظر داشته باشید. در صورت خرابی فن سرور HP حتما در اولین فرصت نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

اگر فن سرور شما دچار خرابی شده باشد برای جدا کردن آن از سرور نیاز به خاموش کردن سرور دارید. برخی از فن‌های سرور دارای قابلیت Hot Swap هستند. قابلیت Hot Swap این امکان را به شما می‌دهد که بدون خاموش کردن سرور اچ پی فن سرور را از آن جدا کنید. این قابلیت زمان سرویس و رفع خطای سخت‌افزاری دستگاه را کاهش می‌دهد.

خرابی پاور سرور

در برخی موارد خطای رخ داده ارتباط مستقیم با فن سرور ندارد. پاور سرور hp وظیفه برق‌رسانی و تقسیم انرژی لازم بین قطعات را بر عهده دارد. اما این سخت‌افزار نیز مانند سایر اجزای یک سرور نیاز به سرویس و نگهداری دارد. اگر پارو سرور شما دچار خطا شده باشد در برق رسانی به فن سرور اچ پی دچار مشکل خواهد شد.

در صورتی که هیچ مشکلی در تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فن سرور پیدا نکردید، باید عملکرد پارو را مورد بررسی قرار دهید. در صورت خرابی پارو سرور نیاز به تعمیر یا تعویض آن خواهید داشت.

خرید فن سرور HPE

مجموعه تجهیز شبکه فیدار به صورت شبانه روزی آماده است به مشکلات سرور hp شما رسیدگی کند. برای خرید فن سرور اچ پی کافیست سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت فیدار ثبت کنید. همچنین می‌توایند از خدمات پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت 7 روزه بازگشت و ضمانت اصالت محصولات در فیدار برخودار شوید. برای دریافت مشاوره در مورد خرید سرور و تجهیزات شبکه نیز با شماره تماس یا ایمیل مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

جمع‌بندی

فن سرور از مهم‌ترین بخش‌های یک سرور اچ پی به شمار می‌آید. سیستم تهویه هوا و سیستم خنک کننده در یک اتاق سرور تضمین کننده سلامت و طول عمر بهتر تجهیزات است. حجم تبادل اطلاعات و پردازش داده در یک سرور بسیار زیاد بوده و این موضوع موجب تولید گرمای بسیار شدید می‌شود؛ بنابراین هرگونه اختلال در سیستم تهویه هوا در سرورهای اچ پی را جدی گرفته در اسرع وقت اقدام به رفع آن کنید.

دکمه بازگشت به بالا