اقتصادیکسب و کار برتر

محوطه سازي طراحی فضای سبز ویلا

اصول اولیه طراحی باغ ویلا سنتی

توجه بیشتر مردم به کیفیت زندگی و نیاز به آرامش روانی، موجب شده که طراحی و ساخت باغ ویلا به سبک سنتی، روز‌به‌روز طرفداران بیشتری پیدا ‌کند. درصورتی‌که این سبک از ویلاسازی، با رعایت اصول آن و به شیوه‌ای خلاقانه طراحی گردد، نه‌تنها خلوتگاهی دنج و دلپذیر برای دورشدن از شلوغی‌های زندگی شهری به حساب می‌آید؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و ارزش آن رفته رفته افزایش می‌یابد.

 قیمت طراحی داخلی ویلا: افرادی که آشنایی کافی با معماری اصیل ایرانی ندارند، ممکن است تصور کنند که طراحی باغ ویلا سنتی، نوعی طراحی منسوخ و قدیمی است که بدون رعایت هیچ‌گونه اصول خاصی انجام می‌شود؛ این در حالی است که  طراحی داخلی واحد مسکونی به سبک سنتی، به معنای رعایت اصول و شیوه‌های سنتی طراحی و معماری و بهره گرفتن از مصالحی است که تداعی کننده شکوه عمارت‌های دیرین و فرهنگ حاکم بر آن‌ها باشد.

رشت |ساختمان

به‌یاد آوردن این شکوه و عظمت، احساسی مملو از گرما و صمیمیت در ساکنان ایجاد می‌کند. برای طراحی باغ ویلا به سبک سنتی، لازم است که اصول و ویژگی‌های خاصی در نظر گرفته شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طراحی نمای بیرونی باغ ویلا با استفاده از آجر

دکوراسیون طراحی داخلی مغازه: آجر یکی از مصالح قدیمی و پرکاربرد است که برای ساخت بناهای تاریخی، خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی و سنگ‌فرش کردن خیابان‌ها، از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ و آجر، اجزای جدایی ناپذیر طراحی باغ ویلا سنتی به شمار می‌روند و برای تزئین نمای بیرونی ویلا و محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 ایجاد حصارهای کوچک اطراف فضای سبز باغ ویلا و سنگ‌فرش کردن محوطه با آجرهای رنگی، ایده‌ای عالی برای سنتی‌تر شدن محوطه باغ ویلا است. همچنین چیدمان مورب آجرها اطراف فضای سبز باغ ویلا، محوطه را زیباتر و دلنشین‌تر می‌کند.

استفاده از عنصر آب

حوض آب و آبشار از جمله مهم‌ترین نمادهای سبک معماری سنتی هستند که آلودگی صوتی را از بین می‌برند و روح تازه‌ای به فضای باغ ویلا می‌بخشند. ایجاد استخر در محوطه باغ ویلا ایرانی نیز بسیار متداول و پرطرفدار شده است؛ وجود استخر، فضا را آرامش‌بخش کرده و بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. در اغلب خانه های قدیمی و باغ های ایرانی همیشه حوض وجود داشته است، استفاده از حوض یا حوضچه با توجه به فضا در طراحی باغ ویلا سنتی، فضای ویلا را دلنشین تر و سنتی تر می‌کند، می توانید برای تغییر در فضا از آب‌نما در وسط حوض نیز استفاده کنید. حوض ها شناسنامه باغ ویلا سنتی هستند و در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی و ساخته می شوند، معمولاً در معماری قدیم ایران حوض ها به صورت گرد، بیضی یا مربع شکل طراحی می شدند. رنگ حوض اما معمولاً فیروزه ای رنگ است، رنگ فیروزه ای تداعی گر بافت سنتی و قدیمی در فضای ویلا است.

 اگرچه آبنماها جلوه طبیعی کم‌تری دارند؛ اما استفاده از آن‌ها در طراحی باغ ویلا سنتی می‌تواند شکوه و زیبایی محوطه را دوچندان نماید.

ساخت شاه نشین یا بهارخواب در طراحی باغ ویلا سنتی

شاه نشین، اتاقی بزرگ با شیشه‌های رنگارنگ است که عموماً با آینه‌کاری ظریف و کاشی‌کاری زیبا تزئین می‌شود. در گذشته، اغلب عمارت‌های باشکوه و خانه‌های سنتی اصیل ایرانی دارای شاه نشین بوده‌اند و برای میزبانی از مهمان‌ها در مراسم و رویدادهای خاص از آن استفاده می‌کرده‌اند.

ساخت و طراحی شاه نشین در باغ ویلا که معمولاً سقف آن گنبدی شکل بوده و در ارتفاع بالایی قرار می‌گیرد؛ حال و هوایی اصیل و باشکوه به فضا می‌بخشد.

همچنین نوری که از شیشه‌های رنگی به محوطه شاه نشین تابیده می‌شود فضا را بسیار درخشان و روح‌بخش می‌کند.

 استفاده از پنجرههای رنگی و مشبک در نمای ساختمان ویلا

معماران و طراحان اصیل ایرانی، به تأثیر نور و روشنایی بر سلامت جسمی و روانی واقف بوده‌اند؛ به همین دلیل، پنجره عمارت‌ها و خانه‌های سنتی و اصیل ایرانی را بزرگ، مشبک و با شیشه‌های رنگی طراحی نموده‌اند.

امروزه نیز در ساخت باغ ویلا سنتی، استفاده از پنجره‌های مشبک و رنگارنگ و پنجره‌های چوبی مدرن بسیار محبوب و پرطرفدار است. علاوه‌بر‌آن، در طراحی باغ ویلا سنتی از پنجره‌های ارسی مشبک که به شیوه سنتی، با فشاردادن آن‌ها به بالا و پایین، باز و بسته می‌شوند، نیز استفاده می‌شود.

شیشه های بزرگ رنگی که با بازتاب نور فضایی فوق العاده دیدنی و زیبا را ایجاد میکنند و نور در ویلا را افزایش می دهند و فضای شاداب تری را ایجاد میکنند.

 محوطه سازی فضای سبز در باغ ویلا ایرانی

طراحی فضای سبز متناسب با اقلیم منطقه در محوطه باغ ویلا، یکی از اصول مهم طراحی باغ ویلا به سبک سنتی است.

محوطه باغ ویلا، فضای مناسبی برای کاشت انواع نهال، بوته و درختچه‌ها و گل و گیاهان تزئینی است. در طراحی فضای سبز باغ ویلا می‌توان از تعادل متقارن یا نامتقارن بهره گرفت و بر جذابیت آن افزود.

محوطه سازی فضای سبز در کنار حوض، استخر و آبنما در باغ ویلا، فضایی دلنشین و چشم نواز ایجاد می‌کند و آن را به مکانی مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده تبدیل می‌کند.

نکات طلایی طراحی باغ ویلا سنتی

بی ‌شک کسانی که به‌ عنوان سرمایه‌ گذار یا مصرف‌ کننده به ‌دنبال داشتن باغ ویلا می‌ باشند دانش کافی از تمامی شرایط لازم برای طراحی باغ ویلا را ندارند. بنابراین بهتر است از کسانی در این زمینه کمک گرفته شود که تخصص کافی و لازم را در حوزه طراحی باغ ویلا سنتی داشته باشند تا شما بتوانید با صرف هزینه کمتر و یک طراحی ایده ‌آل باغ ویلا سنتی خود را طراحی و به مرحله بهره ‌برداری برسانید.

– تقارن:

تقارن یکی از اصولی است که تمامی معماران گذشته در طراحی‌ های خود استفاده می ‌کرده‌اند. این عامل باعث ایجاد حس پایداری و دوام در بنا می‌ گردد. معمولاً ورودی بنا و درب ورودی باغ ویلای سنتی در محور مرکزی باغ ویلای سنتی و همچنین در یک راستا طراحی می ‌شوند و تمامی اجزایی که در نمای باغ ویلای سنتی طراحی می ‌شود باید کاملاً به ‌صورت قرینه در هر ۲ طرف طراحی باغ ویلا انجام پذیرد.

– مصالح مورد نیاز

در طراحی باغ ویلا باید به مصالحی که می‌ خواهید استفاده کنید نیز بسیار توجه داشته باشید. زیرا مصالح باید با توجه به شرایط آب ‌و هوایی و جغرافیای منطقه انتخاب گردد تا شما بتوانید عمر طولانی از باغ ویلا خود انتظار داشته باشید.

متراژ زمین

نکته دیگری که در طراحی باغ ویلا بسیار مهم است متراژ زمین می‌ باشد که شما با دانش کافی در این حوزه می‌ توانید طراحی ایده ‌آل باغ ویلای سنتی خود را داشته باشید. بنابراین متراژ زمین نیز نکته با اهمیت دیگری در حوزه طراحی باغ ویلا سنتی می‌ باشد.

 فرهنگ

در طراحی باغ ویلا سنتی باید به فرهنگ منطقه‌ای که می ‌خواهید باغ ویلای خود را در آن جانمایی کنید توجه کافی داشته باشید تا در انتهای کار شما بتوانید بهره ‌برداری بالاتری از باغ ویلای سنتی خود داشته باشید و طراحی شما باعث نشود که فرهنگ معماری منطقه را دست‌ خوش تحول کرده و نیز باعث تخریب فرهنگ معماری منطقه شود.

– سادگی در طراحی نما و منطقی بودن جایگاههای مد نظر:

بر این اساس معماری سنتی باغ ویلا باید کاملاً ساده و بی ‌آلایش باشد که معمولاً هر بخشی که در بنا قرار می ‌گیرد باید دارای کاربری منطقی و جانمایی درست در بنا باشد. در معماری سنتی مخصوصاً باغ ویلا ها تزیینات در طراحی داخلی کاربری فراوان داشته و ظاهر بنا کاملاً ساده می‌ باشد.

صفر تا صد طراحی باغ ویلا سنتی

در طراحی معماری حال چه بخواهد طراحی باغ ویلا سنتی باشد و یا هر نوع معماری دیگر شما نیاز دارید تا نکات ریز و درشتی که باید از ابتدای کار تا انتها انجام دهید را بدانید. بنابراین همان‌ طور که بیان ‌شده شما برای طراحی باغ ویلا سنتی نیازمند تیم حرفه ‌ای و با تجربه می باشید. تا شما را از صفر تا صد ایجاد یک باغ ویلای سنتی همراهی کنند. در ادامه تمامی مراحل طراحی و اجرای و نیز بهره ‌برداری باغ ویلای سنتی را ارائه می‌ کنیم

دکمه بازگشت به بالا