سلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا تزریق بوتاکس برای بارداری مضر است؟

تزریق بوتاکس یکی از موثرترین روش ها برای رفع چین و چروک و خطوط روی صورت و جوانسازی آن است. اگر به طور منظم بوتاکس تزریق می کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری مجاز است یا خیر. آیا بوتاکس بعد از زایمان و در دوران شیردهی قابل تزریق است؟ در قسمت بعدی به اختصار اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه خواهیم کرد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نام تجاری محصولی است که حاوی نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. مقدار کمی از این سم می تواند به طور موقت ماهیچه ها را فلج کند و اسپاسم را برطرف کند. این محصول در اواخر دهه 80 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان بیماری هایی مانند تنبلی چشم و پلک زدن غیرارادی تایید شد. چند سال بعد از بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک و درمان تعریق بیش از حد استفاده شد. سایر محصولات با این سمیت عبارتند از Dysport، Mesport و Xeomine.

آیا تزریق بوتاکس خطرناک است؟

اگرچه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما اکثر پزشکان توصیه می کنند که تزریق بوتاکس تا پایان بارداری و شیردهی به تعویق بیفتد. در زیر اطلاعات ضروری در مورد بوتاکس و تاخیر در معرفی آن را ارائه می دهیم:

بوتاکس سم قدرتمندی است که از انتقال سیگنال های عصبی به عضلات خاصی در بدن جلوگیری می کند و از انقباض ماهیچه ها جلوگیری می کند.

پزشکان به بیماران هشدار می دهند که سم بوتولینوم می تواند به سایر قسمت های بدن رفته و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که هیچ شواهدی مبنی بر انتقال سم بوتولینوم از مادر به جنین در جفت و ایجاد عوارض نامطلوب وجود ندارد، اما تحقیقات مشابهی در نمونه های انسانی انجام نشده است.

اگر قبلا یا قبل از اینکه متوجه بارداری خود شده اید، بوتاکس تزریق کرده اید، نگران نباشید، زیرا مقدار کمی سم بوتولینوم که برای اهداف زیبایی استفاده می شود به ندرت بر جنین شما تأثیر می گذارد.

چرا نباید در دوران بارداری بوتاکس تزریق کرد؟

به طور کلی، اگرچه مزایای تزریق بوتاکس بیشتر از خطرات آن است، اما بهتر است احتیاط کنید و اگر خطری برای جنین شما وجود ندارد، تزریق بوتاکس را شروع کنید. همه افراد دوست دارند زیبا و زیبا به نظر برسند به شرطی که سلامت جنینشان به خطر نیفتد، برای این منظور بهتر است تزریق بوتاکس را به بعد از بارداری موکول کنند تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.

خطرات تزریق بوتاکس در دوران بارداری

اثرات تزریق بوتاکس در دوران بارداری به طور کامل شناخته نشده است زیرا اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد، به همین دلیل است که اکثر متخصصان پوست و مو به بیماران توصیه می کنند از تزریق بوتاکس در دوران بارداری خودداری کنند. از آنجایی که نمی توان گفت که بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است، بهتر است تزریق بوتاکس را به تعویق بیندازید. برخی از تحقیقات انجام شده بر روی خرگوش های باردار خطر ناهنجاری های جنینی و سقط جنین را نشان می دهد. خطراتی مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مشکلات استخوان سازی نیز در موش ها دیده می شود. از آنجایی که بوتاکس یک محصول آرایشی محسوب می شود و لزوماً یک محصول پزشکی نیست، پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که در این دوران به شدت از تزریق بوتاکس خودداری کنند.

در بارداری بعد از تزریق بوتاکس چه کنیم؟

در صورت بارداری و بعد از بارداری چه باید کرد؟

همانطور که می دانید، همیشه نمی توانید شگفتی های کوچک زندگی را کنترل کنید. اگر بعد از تزریق بوتاکس باردار شدم چه کار کنم؟ این ممکن است شما را نگران کند. خوشبختانه، تحقیقات انجام شده بر روی زنان باردار که از بارداری خود بی خبر بودند، هیچ اثر منفی نشان نداد. ماندگاری بیولوژیکی بوتاکس در خون بسیار کم است که باعث می شود بوتاکس کمتر عوارض جانبی ایجاد کند. با این حال، پزشکان تزریق بوتاکس را به زنان باردار توصیه نمی کنند.

با این حال، اگر قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید، تزریق بوتاکس انجام داده اید، نگران نباشید زیرا طبق اطلاعات موجود تا کنون، بوتاکس تأثیر بسیار کمی بر روی جنین دارد. بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

آیا تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطرناک است؟

پاسخ قطعی برای این موضوع وجود ندارد، اما از آنجایی که بوتاکس می تواند به سایر قسمت های بدن منتقل شود، باید احتیاط کرد و در دوران شیردهی باید از تزریق بوتاکس خودداری شود. اجتناب از بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی تضمین می کند که هیچ خطری برای کودک شما وجود ندارد. اگر در این مورد سوالی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. خوشبختانه راه‌های دیگری نیز برای جوان‌تر به نظر رسیدن در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد.

چه زمانی می توان بوتاکس را دوباره تزریق کرد؟

اگر بچه دار شده اید، احتمالاً در مورد اینکه چه زمانی می توانید دوباره بوتاکس تزریق کنید، سوال دارید. با این حال، اگر در حال شیردهی هستید، بهتر است صبر کنید تا دوره شیردهی شما تمام شود و دوباره برای تزریق بوتاکس به پزشک مراجعه کنید. تزریق بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی به شما آسیبی نمی رساند.

روش های جوانسازی پوست

روش های جوانسازی پوست

به طور کلی از آنجایی که در دوره حساسی قرار دارید، باید مراقب باشید که در دوران بارداری روش های جوانسازی پوست را انتخاب کنید تا سلامتی خود و کودکتان به خطر نیفتد. بعد از بارداری و شیردهی می توانید روش های مختلف جوانسازی پوست را انتخاب کنید که برخی از آنها به شرح زیر است:

لایه بردارهای شیمیایی سبک – محصولاتی که حاوی اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک هستند – معمولاً در دوران بارداری هیچ خطری ندارند. اما باید از لایه بردارهای شیمیایی اسید سالیسیلیک قوی خودداری کنید.

میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن در دوران بارداری گزینه های بی خطری هستند، اما به دلیل حساسیت پوستی توصیه نمی شوند. به همین دلیل، توصیه می شود قبل از شروع این درمان ها بدون مشورت با پزشک، تا پایان بارداری خود صبر کنید.

فرکانس رادیویی یکی از روش های بازسازی پوست با استفاده از فناوری فرکانس رادیویی است. شما می توانید از این روش درمانی بعد از بارداری استفاده کنید زیرا تاثیری بر شیر شما ندارد.

در این دوران از استفاده از روش هایی که باعث شادابی پوست صورت و کمک به حفظ سلامت خود و جنین می شود غافل نشوید. برخی از این موارد به شرح زیر است:

آب زیاد بنوشید.

غذاهای سالم مانند پروتئین، آجیل و سبزیجات بخورید.

به اندازه کافی ورزش کنید و سعی کنید هر روز پیاده روی و ورزش کنید

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

به اندازه کافی بخوابید و از همسرتان برای مراقبت از فرزندتان در شب کمک بگیرید و در صورت نیاز یک پرستار کودک استخدام کنید.

سوالات متداول

اگر بوتاکس برای مقاصد پزشکی استفاده شود چه؟

بوتاکس فقط برای اهداف زیبایی استفاده نمی شود، گاهی اوقات از بوتاکس یا محصولات مشابه برای اهداف درمانی استفاده می شود. اگر از بوتاکس برای مقاصد پزشکی استفاده می کنید، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای بوتاکس صحبت کنید و در مورد درمان های مشابه بپرسید. .

آیا بوتاکس بر باروری تاثیر می گذارد؟

هیچ مطالعه منتشر شده ای وجود ندارد که نشان دهد بوتاکس بر باروری انسان تأثیر می گذارد. اما از آنجایی که وارد خون نمی شود، احتمالاً بر باروری تأثیر نخواهد گذاشت.

آیا بوتاکس باعث نقص مادرزادی می شود؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تزریق بوتاکس باعث نقص مادرزادی می شود وجود ندارد، اما با توجه به اینکه تحقیقات کمی در مورد این موضوع انجام شده است، تحقیقات بیشتری برای تایید یا رد این موضوع مورد نیاز است.

آیا بوتاکس می تواند باعث سقط جنین شود؟

سقط جنین همیشه یک احتمال است و هیچ تحقیق منتشر شده ای مبنی بر اینکه تزریق بوتاکس باعث سقط جنین می شود وجود ندارد. از آنجایی که بوتاکس وارد جریان خون نمی شود، بعید است که خطر سقط جنین را افزایش دهد.

آیا بوتاکس وارد جریان خون می شود؟

بوتاکس زیر سطح پوست تزریق می شود و وارد خون نمی شود، بدن به آرامی آن را تجزیه می کند، اما اگر توسط پزشک مجرب تزریق نشود، احتمال بروز عوارض ناشی از ورود بوتاکس به خون افزایش می یابد. برای مراجعه به بهترین دکتر بوتاکس در شیراز اینجا کلیک کنید.

دکمه بازگشت به بالا