سلامت و دانشکسب و کار برتر

بازی‌های نقش‌آفرینی برای کودکان اوتیسم

7 بازی مناسب برای کودکان اوتیسمی

یکی از بهترین لحظات برای هر پدر و مادری، بازی کودک است. کودکان بانیازهای ویژه بازی های مناسب خود را دارند. در این مقاله بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را معرفی می کنیم. بازی های معرفی شده در این مقاله باعث مهارت آموزی کودکان اوتیسم خواهد شد و در ضمن والدین با راههای ارتباطی مختلفی آشنا می شوند. پیشنهاد می کنم اگر به دنبال توانمندسازی کودک اوتیسم خود هستید، با ما تاانتهای مقاله همراه باشید. همچنین می توانید جهت خرید لباس پلیس یگان امداد بچه گانه و لباس پلیس نوپو و لباس پلیس بچه گانه در کرج به سایت آسنا شاپ مراجعه نمایید.

ویژگی کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم دارای ویژگی های متنوعی هستند.تقریبا همه والدین می‌دانند که اختلال طیف اوتیسم یا ASD یک اصطلاح کلی  برای این معرفی نیازهای ویژه این کودکان است. این اختلال شامل شرایط مختلف عصبی-رفتاری مانند ADHD، سندرم آسپرگر، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، ناتوانی ذهنی و … است. این مسائل می تواند بر توانایی کودک در برقراری ارتباط تأثیر بگذارد و همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در رفتار اجتماعی شود.

این کودکان  سطوح متفاوتی از شدت را تجربه خواهند کرد به همین دلیل از کلمه طیف برای این کودکان استفاده می شود. برخی از آنها ممکن است هوش منطقی بسیار بالایی داشته باشند در حالی که ارتباط یا دامنه عاطفی مناسبی ندارند، درحالی که برخی دیگر ممکن است با کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن یا غذا دادن به خودشان دست و پنجه نرم کنند.

نقش های متنوع والدین اوتیسم

والدین کودکان اوتیسم در مسیر رشد و توانبخشی کودکان دلبندشان، معمولا دارای نقش های متنوعی هستند!!! آنان متناسب با شرایط زمان و مکان، گاه نقش همبازی کودک را دارند و گاه نقش معلم، مربی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و… والدین زمانی می توانند نقش های مختلف خود را به خوبی ایفا کنند که راه ارتباطی با فرزند خویش را بدانند!!! ارتباط والدین با کودکان اوتیسم بسیار مهم است!!!

اگر والدین راه ارتباطی مناسبی را انتخاب کنند، انجام تمرینات آموزشی و توانبخشی کودکشان درمنزل آسان تر خواهد بود!!! عدم انجام تمرینات توانبخشی و آموزشی در منزل، یعنی هدر دادن پول و سرمایه!!! معمولا مدت زمان جلسات آموزشی و توانبخشی،45 تا1 ساعت است!!! بیشتر زمان کلاس ها به ارتباط کودک و مربی و درمانگر اختصاص دارد!!! زمان کمی را میتوان به اصل آموزش و توانبخشی اختصاص داد!!! برای جبران و افزایش زمان آموزش و توانبخشی راهی جز ارتباط درست از طریق بازی نداریم!!!

بازی یک روش جذاب برای همراه کردن کودکان اوتیسم با والدینشان است!!! اگر بازی متناسب برای کودکان اوتیسم انتخاب شود، والدین راحت تر با او برای موضوعات مختلف آموزشی و توانبخشی ارتباط برقرار می کنند. قبل از معرفی بازی ها با یک داستان جذاب شروع می کنیم!!!

قصه نگار

نگار 6 سال دارد، مادر او میگفت: در 4 سالگی تشخیص اوتیسم گرفت!!! 2سال در حال رفت و آمد در کلینیک های گفتاردرمانی  وکاردرمانی هستیم!!! خداروشکر پیشرفت خوبی داشته !!!

نگار تک فرزند هست، مادرش میگفت: بعد از تشخیص اوتیسم نگار، دیگر قصد فرزند آوری نداریم!!!

میترسیم!!!

مادر میگفت: من از تنهایی فرزندم بعد از مرگم میترسم!!!  او الان نیز تنهاست، همبازی ندارد!!! در مهمانی ها معمولا تنهاست!!! کسی با او همبازی نمی شود!!! چند وقتی است به فکر این هستم که خودم با او در مهمانی ها بازی کنم تا بچه ها راه و روش بازی با نگار را یاد بگیرند!!! من قبل از مهمانی معمولا یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم که برای  نگار مفید و آسان است، انتخاب می کنم!! بعد با او در منزل بارها بازی را انجام می دهم تا خوب یاد بگیرد!!! وقتی نگار یاد گرفت به بچه های فامیل می گویم ما هم می خواهیم بازی کنیم( خاله شادونه فامیل شدم)!!!

بازی را برای کودکان عادی فامیل، مناسب سازی می کنیم تا به آنان نیز خوش بگذرد!!! خداروشکر رابطه بچه ها با نگار بهتر شده!!! نگار هم مهارت های ارتباطی و اجتماعی اش بهتر شده!!! به نظر من ایزوله کردن بچه های اوتیسم راهکار آموزش و درمان آنها نیست!!!

توجه به تفاوت های فردی

در انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم باید پارامترهای مختلف را در نظر گرفت. اگر به تفاوت های فردی بچه ها توجه نکنیم باید شاهد جدل وجنگ با آنان باشیم!!! به مرور نیز خودمان نیرو و انرژیمان کم می شود و دیگر به دنبال آموزش و توانبخشی آنان نخواهیم بود!!! انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم، نتایج بسیاری خوبی دارد. با انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم می توانیم شاهد تقویت مهارت ارتباطی، اجتماعی ، حرکتی، ذهنی و حسی و … باشیم.

آموزش هیچ کودکی با اجبار امکان پذیر نیست!!!  آموزش کودکان اوتیسم  با بازی مناسب برای کودکان اوتیسم آسان تر و کم دردسرتر است!!! قبل از انتخاب بازی، حتما با کاردرمانگران و  گفتاردرمانگران فرزند خویش مشورت کنید. متخصصان معمولا شناخت کاملی نسبت به کودک دارند و می توانند در انتخاب بازی به شما کمک بهتری بکنند!!! در ضمن حین صحبت با متخصصان با انواع تکنیک های بازی درمانی  آشنا می شوید که در طول بازی می توانید از آنها استفاده کنید.

7بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

در این قسمت  7 بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را معرفی می کنیم. با استفاده از این بازی ها می توانید مهارت های اجتماعی، حرکتی و ذهنی و رفتاری کودکان خود را تقویت کنید.

پتو بازی

پتو بازی یکی از بازی‌های شیرین و پرهیجانی است که همه‌ی ما  از بزرگ تا کوچک برای یکبار هم که شده این بازی رو امتحان کردیم.

اهداف بازی:

    آگاهی از دیگران

    انجام فعالیت‌های هدفدار با کودکان دیگر

    افزایش تعادل

    افزایش قدرت

    بهبود حس عمقی

    تحریک سیستم وستیبولار (حس تعادل)

وسایل موردنیاز:

    پتو کوچک

     زمین صاف

دستورالعمل بازی:

پتو را بر روی زمین پهن کنید، سپس دو فرد بزرگسال دو سر پتو را بگیرید و در حالی که کودک روی پتو دراز کشیده است او را روی زمین بکشید. از بچه‌های دیگر بخواهید که شما را در کشیدن پتو کمک کنند. اینجوری نه تنها بازی گروهی می‌شود بلکه بچه‌ها یاد می‌گریند در کنار هم یک بازی سالم را انجام دهند.

بچه ها یاد می گیرند:

  • کودکان اتیسم می‌آموزند که آنها مسئول شادی کودکان دیگر نیز هستند.
  • هنگامی که کودکان در کشیدن یک کودک با بزرگ سالان کمک می‌کنند، آن ها از وجود سایر کودکان آگاه می‌شوند.
  • نشستن روی پتو، ایجاد حس تعادل در کودکان را افزایش می‌دهد.
  • کشیدن پتو توسط کودکان، باعث قوی شدن ماهیچه‌هایشان می‌شود.

نکات اجرایی:

  • به جای پتو می‌توانید از جعبه استفاده کنید، بدین صورت که کودک داخل جعبه بنشیند و کودکان دیگر و بزرگسالان او رابکشند.همچنین می توانید از یک ارابه به جای پتو استفاده کنید یا از صندلی اداری و یا ویلچر نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • برای کودکانی که از اطرافشان به خوبی آگاهی ندارند، روش بازی را با یک مثال برایشان توضیح دهید.
  • کشیدن پتو برای بعضی از کودکان دشوار است، لذا ابتدا از کودکانی که سبک‌تر هستند بخواهید که روی پتو دراز بکشند.

قایق رانی

بازی قایق رانی از جمله بازی مناسب برای کودکان اوتیسمی است. هر بازی گروهی که به دور از خشونت و خطر باشه. طبیعتا اثرات قابل توجهی بر روحیه و شادی کودکان ما دارد.

اهداف بازی:

    تحمل حوادث غیر قابل انتظار

    تمرین بازی وانمود سازی

    افزایش مهارت‌های زبانی

وسایل موردنیاز:

    یک جعبه بزرگ

    عکس‌هایی مثل عکس قایق یا قطار، ماشین یا اتوبوس

دستورالعمل بازی:

جعبه را روی زمین قرار دهید؛ و از 2 یا 3 کودک بخواهید که در داخل جعبه  بنشینند. بعدش می‌توانید شعری بخوانید به کودکان اینطور وانمود کنید که ناخدای کشتی یا قایق هستند. یکی از بچه‌ها بگوید چه موج بزرگی در راه است و کودک دیگر بگوید سکان کشتی را محکم بگیر. سپس بگویید وای چه طوفان شدیدی قرار است اتفاق بیفتد و دوباره شروع به شعر خواندن کنید. بنظرم این بازی هم مثل پتو بازی میتونه یکی از بازی‌ها پرهیجان برای کودکان اوتیسمی باشه.

بچه ها یاد می گیرند:

  • کودکان حوادث غیرمنتظره را تجربه می‌کنند آنها می‌فهمند که بعضی حوادث خارج از کنترل آنها است و چگونگی کنار آمدن با آن را می‌آموزند.
  • کودکان مفاهیم آهسته و تند، ایستادن و حرکت کردن را یاد می‌گیرند. همچنین مهارت‌های ارتباطی آنها نیز افزایش می‌یابد.
  • آنها بازی وانمود سازی را یاد می‌گیرند و این باعث میشود که بتوانند اشیاء مختلف را هم تصور کنند.

نکات اجرایی:

  • به جای قایق، کودکان وانمود کنند که سوار قطار و یا اتوبوس هستند و آن را روی زمین حرکت دهند. به جای سکان کشتی از ترمز استفاده کنید و بگویید آرام، تند و یا ایست.
  • اگر کودکی در ابتدای بازی احساس راحتی نمی‌کند، قبل از اینکه او را وارد بازی کنید، این طور وانمود کنید که کشتی وارد بندر شده است و یکی از مسافران می‌خواهد از کشتی پیاده شود؛ و به کودک یاد دهید که می‌تواند در بین بازی از کشتی پیاده شود.
  • برای کودکانی که برای اولین بار است بازی وانمود سازی را انجام دهند، عکسی از کشتی و یا قایق فراهم کنید.
  • برای کودکانی که احساس ناامنی از جدا شدن دارند، یک فرد بزرگسال با آن‌ها در جعبه بنشیند.
  • برای کودکانی که نسبت به لمس شدن بیش حسی دارند، آنها به تنهایی در کشتی بنشانید.

راندن جعبه یک بازی برای کودکان اوتیسم

راندن جعبه یکی دیگر از بازی‌های بدون دردسر برای کودکان اوتیسمی است. حتما تا حالا متوجه شدید که شما خانواده‌ها چقدر به راحتی و به آسانی و بدون صرف هزینه‌ی با انجام این بازی‌های مناسب میتونید یک روز پر از لذت و شادی برای فرزندان خودتون بسازید.

اهداف بازی:

    تغییر نوبت

     فهم قوانین

     افزایش تعادل

     ایجاد هماهنگی

    آگاهی از دیگران

وسایل موردنیاز:

یک جعبه کوچک

دستورالعمل بازی:

یک کودک را در جعبه قرار دهید. سپس با صدای بلند بگویید چقدر سنگین است و من نمی‌توانم به تنهایی او را هل دهم،چه کسی به من کمک می‌کند؟ و از کودکان دیگر بخواهید که به شما کمک کنند و جعبه را هل دهند. اینجوری بچه‌ها باور می‌کنند که واقعا شما نمی‌توانید جعبه را جا به‌جا کنید برای همین سریع به کمک شما می‌آیند.

بچه ها تو این بازی یاد می گیرند:

اگر به دنبال این هستید که کودک اوتیسمی شما در موقعیت‌های اجتماعی و حل مسائل توانا شود حتما این بازی مناسب را در کنار بازی‌های دیگر انجام دهید.

نکات اجرایی:

برای بعضی  از کودکان فقط رفتن و بیرون آمدن از جعبه بسیار جالب است پس به آنها اجازه دهید که این کار را انجام دهند. بعضی از کودکان دوست دارند که جعبه  را برعکس کنند و زیر آن پنهان شوند. اجازه دهید که آنها در انجام بازی راحت باشند.

دکمه بازگشت به بالا