اقتصادیسلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا مصرف قهوه در کودکان و نوجوانان می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود؟

 عوارض خوردن قهوه برای کودکان

قهوه گانودرما و پیسی: قهوه، نوشیدنی سیاه و جذاب، یک خوراکی بسیار پرطرفدار و محبوب است و در سراسر جهان افراد بالغ و زیادی در طول روز این نوشیدنی را بارها مصرف می‌کنند. بزرگ‌سالانی که عاشق نوشیدن قهوه هستند، تقریباً درک می‌کنند که مصرف بیش از حد کافئین عوارض بسیار زیادی را برای سلامتی‌شان در پی خواهد داشت ولی کودکان نوپا نمی‌توانند تاثیرات قهوه بر روی اندام‌های مختلف بدن شان را درک کنند. اگر شما هم تمایل دارید تا بیشتر در رابطه با عوارض مصرف قهوه برای کودکان بدانید تا پایان این صفحه همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات و ابهامات ذهنی خود برسید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

آیا قهوه برای کودکان مضر است؟

قهوه گانودرما درمان پسوریازیس: طبق نتایج تحقیقاتی که در بوستون آمریکا انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که چیزی در حدود ۱و نیم ۵ درصد از کودکان زیر یک سال به صورت روزانه قهوه می‌نوشند (چیزی در حدود ۱۱۳ گرم). کودکان بالای یک‌سال چیزی در حدود ۲ و نیم درصد قهوه می‌نوشند ولی با افزایش سن و ورود آن‌ها به دو سالگی مقدار قهوه و تعداد کودکانی که قهوه را مصرف می‌کنند،‌ در این منطقه بیشتر می‌شود. از آنجاکه این تحقیق در بوستون و در سال ۲۰۱۵ انجام شد نمیتوان نتایج این جامعه آماری را به کل جهان نسبت داد.

در واقع بیشتر خانواده‌های اسپانیایی‌تبار که در بوستون ساکن هستند، به کودکان خود قهوه می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در این خانواده‌ها، کودکان نوپای دختر بیشتر از کودکان پسر تمایل به نوشیدن قهوه دارند. محققان با مطالعه این خانواده‌ها متوجه شدند که در واقع والدین دلیلی نمی‌دیدند که کودکان را از نوشیدن قهوه منع کنند و یا امکان دستیابی به قهوه را برای کودکان محدود کنند.

با این حال به خاطر نتایج حاصل از تحقیقات دیگری که به صورت گسترده در سراسر جهان انجام شده است، نوشیدن قهوه برای کودکان نوپا و زیر دوسال مفید نیست و باعث کاهش اشتهای آن‌ها و در نتیجه کاهش دریافت مواد مغذی و ترکیبات موثر در رشد قد خواهد شد.

سن مناسب کودکان برای مصرف قهوه

فروشگاه محصولات دکتر بیز در تهران: از چه سنی امکان نوشیدن قهوه برای کودکان وجود دارد؟ بسیاری از والدین با این سوال دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش آکادمی اطفال آمریکا بهتر است تا پایان ۱۲ سالگی کودکان هیچ نوشیدنی حاوی کافئین داری مصرف نکنند. از سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی نیز مقدار قهوه مجاز مصرفی چیزی در حدود ۱۰۰ میلی گرم در روز می‌باشد. یعنی چیزی در حدود یک فنجان قهوه. با این توصیفات همه ما به این می‌اندیشیم که نوشیدن قهوه چه مضراتی برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال دارد!؟

آکادمی اطفال آمریکا در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین در بین کودکان در حال افزایش است. فراموش نکنید که علاوه بر قهوه، لیمونادها و سایر نوشیدنی‌های انرژی زا نیز در دسته نوشیدنی‌های حاوی کافئین قرار می‌گیرند. از آنجا که این آکادمی دستورالعمل خاصی را برای کودکان و نحوه درست مصرف قهوه تعیین نکرده است، توصیه می‌کند تا کودکان به صورت کلی مصرف کافئین را قطع کنند، زیرا در بسیاری از موارد مصرف دوزهای بسیار زیاد از کافئین می‌تواند باعث ایست قلبی و تشنج در سنین پایین شود.

آیا شیر قهوه چاق کننده است؟ |آیا قهوه چاق کننده است نی نی سایت

عوارض خوردن قهوه برای کودکان

چرا مصرف قهوه برای کودکان خردسال ضرر دارد؟

کودکان زیر دوسال اصلاً نباید نوشیدنی‌های حاوی کافئین را مصرف کنند. زیرا توده بدنی کمتری دارند. در واقع خطر پیامدهای بهداشتی مصرف کافئین در کودکان بیشتر است، زیرا متابولیسم کافئین در بدن این افراد به درستی انجام نمی‌شود. توجه کنید که دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تاثیرات طولانی مدت مصرف کافئین را بر روی مغز در حال رشد خردسالان و کودکان زیر ۲ سال بررسی کنند، پس به عنوان یک والد دل‌سوز، لازم است تا مصرف قهوه را برای کودکان زیر ۱۲ سال کنترل و قطع کنید‌، زیرا در اغلب موارد کافئین موجود در قهوه باعث کاهش اشتها و احساس گرسنگی کمتر می‌شود. در این شرایط کودک و نوجوان از خوردن وعده‌های غذایی سالم یا میان وعده‌های مفیدی (مثل میوه و آجیل) خودداری می‌کنند.

پدران و مادران چه باید بکنند؟

تنها کاری که پدران و مادران می‌توانند بکنند، قطع و یا کنترل مصرف قهوه کافئین دار و یا جایگزین کردن قهوه با نوشیدنی‌های بدون کافئین می‌باشد. بهتر است قطع مصرف کافئین را جدی بگیرید. این ترکیب قوی و محرک می‌تواند باعث بروز اعتیاد و پیامدهای منفی بر روی سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان شما شود.

چه میزان از قهوه باعث بروز عوارض در کودک شود؟

توجه کنید که نوشیدن یک جرعه قهوه به صورت روزانه می‌تواند به کودک شما و رشد مغزش آسیب برساند. ولی نوشیدن تنها یک بار قهوه باعث نمی‌شود تا پیامدهای منفی کافئین تا پایان عمر همراه کودک شما باشد، پس جای نگرانی نیست.

آیا تمامی انواع قهوه برای کودک مضر هستند؟

پاسخ این سوال در کمال تعجب منفی می‌باشد. در واقع قهوه بدون کافئین یا به اصطلاح decaffeinated، یک نوشیدنی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی می‌باشد. البته بهتر است در مصرف این نوع قهوه نیز اجازه زیاده روی به کودکان خود ندهید. سعی کنید از شیر قهوه‌های بدون کافئین یا هات چاکلت‌های آماده و کم کافئین برای کودکان خود نوشیدنی‌های رقیق و در عین حال خوشمزه‌ای تهیه کنید تا آن‌ها مِیلی به مصرف مواد محرک و کافئین را نداشته باشند. جالب است بدانید که اغلب کودکان و نوجوانان از بین تمامی نوشیدنی‌هایی که بر پایه قهوه تولید شده‌اند، به قهوه لاته و کاپوچینو علاقه بیشتری دارند؛ بنابراین از این علاقه استفاده کنید و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید را به بدن کودکان خود برسانید.

عوارض خوردن قهوه برای کودکان

آیا قهوه جلوی رشد قد کودک و نوجوان را می‌گیرد؟

خیر. ولی زیاده روی در مصرف قهوه عوارضی مثل کاهش اشتها، بیش فعالی و بی‌خوابی را در پی دارد. از آنجا که هورمون رشد قد در نیمه شب و زمان درست خواب ترشح می‌شود، به نوعی می‌توان گفت که مصرف زیاد قهوه با تأثیر بر ریتم خواب، می‌تواند در کاهش رشد افراد نوجوان تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که کاهش اشتها نیز منجر به کاهش مصرف مواد مغذی و مفید می‌شود و از این طریق نیز مصرف کافئین می‌تواند باعث کاهش ریتم رشد کودک و نوجوان شما شود. علاوه بر آن مصرف زیاد قهوه با شکر می‌تواند باعث چاقی مفرط، پوسیدگی دندان‌ها و بروز دیابت در کودکان و نوجوانان شود.

مصرف چه مقدار قهوه برای نوجوانان مناسب است؟

نکته مهم دیگری که اغلب والدین از آن مطلع نیستند، این است که کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد؛ بنابراین افراد بزرگسال نمی‌توانند با منع کافئین داخل قهوه، رژیم خانواده خود را به صورت کامل از کافئین پاک‌سازی کنند. به طور کلی نوشیدن یک فنجان قهوه در روز برای افراد بالای ۱۲ سال هیچ مشکل حادی در سلامتی ایجاد نمی‌کند.

البته با توجه به وزن کودکان، این مقدار متفاوت است. یکی از معتبرترین تحقیقات ثابت کرد که کودکان می‌توانند به ازای هر کیلوگرم از وزن خود، ۲.۵ میلی گرم در هر روز کافئین دریافت کنند. برای مثال اگر فردی ۴۰ کیلو گرم وزن داشته باشد، مقدار مجاز کافئین چیزی در حدود ۱۰۰ میلی گرم یا همان یک فنجان است.

حال ممکن است با این سوال مواجه شوید که از کجا بدانیم هر فنجان قهوه چقدر کافئین دارد!؟

به یاد داشته باشید که قهوه‌های روبوستا و عربیکا، مقادیر بیشتری از کافئین را در خود دارند. این میزان در یا  بسیار کمتر است. ممکن است تشخیص این امر کمی سخت به نظر برسد، به طور کلی شما این‌گونه درنظر بگیرید که هر فنجان قهوه حداقل ۱۰۰ میلی گرم کافئین را درون خود جای داده است.با همه این تفاسیر شما نمی‌توانید به کودکان خود چیزی بیشتر از یک فنجان در روز قهوه بنوشانید.

دکمه بازگشت به بالا