خبرهای کلیکسب و کار برتر

مروری بر روش‌های مختلف چاپ افست، دیجیتال، سیلک اسکرین و غیره

چاپ دیجیتال یا چاپ افست – کدام را برگزینیم؟

از این مقدمه که بگذریم، باید به یک نکته ی مهم اشاره کنیم و آن اینکه جدیدا متوجه شدیم، که توضیحات و روشنگری های ما صرفا محدود و معدود به تئوری و تشریح بوده است. در نتیجه بر آن شدیم تا در این مطلب با قرار دادن یک سری تصویر از چاپ یکسان یک طرحِ واحد بهتر و دقیق تر با مصداق مقایسه ای علمی ارائه دهیم. با ما همراه باشید و در این ماجراجویی ما را یاری کنید.

ما در اینجا صرفا مقایسه ای بین چاپ افست (لیتوگرافی) و دیجیتال انجام خواهیم داد؛ در نتیجه هر روش (سنتی یا مدرن) دیگری خارج از حوزه بحث ما است. از طرفی وقتی در بازار حضور می یابیم تنها همین دو روش به عنوان گزینه مطرح می شوند در نتیجه در ادامه هم تنها رقابتی بین چاپ دیجیتال و افست را شاهد خواهیم بود. جهت سفارش انواع چاپ بر روی جعبه غذا و تماشای نمونه پک غذا پینترست و ویدئو پک غذا یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.

انواع چاپ دستی روی کاغذ |انواع چاپگر

چاپ دیجیتال

همان پرینت های خانگی را پیشرفته و بزرگ تصور کنید. چاپ دیجیتال از پرینترهایی چهار رنگ استفاده می کند و نقش و طرح مورد نظر شما را خلق می کند. این چهار رنگ عبارتند از آبیِ فیروزه ای، ارغوانی روشن، زرد و سیاه. اگر بخواهید ترکیب رنگ را به یک طراح آدرس بدهید باید CMYK or 4-color-process را عنوان کنید.

چاپ افست

  این شیوه از چاپ همانند چاپ دیجیتال چهار رنگ دارد با این تفاوت که پروسه ی پرینت به فشار دادن یک کلید و دکمه محدود نمی شود؛ بلکه پرینت یا به نوعی راه انداختنیک خط تولید موقت است. اگر شک داریدو این توصیف را مبالغه می دانید کافی است یوتیوب را باز کرده و پروسه ی چاپ افست را جست و جو کنید.

   بسیار خب زمان تحلیل علتِ تفاوت کیفیت است. همان طور که مشاهده کردید در چاپ افست کیفیت رنگ بالاتر و تفکیک رنگ و طرح ها از هم با وضوح و دقت بیشتری صورت گرفته است.

می دانید دلیل چیست؟

ساده است. در عین حالی که هر دو سیستم چاپ از یک ترکیب رنگ استفاده می کنند اما شیوه ی رنگ آمیزی طرح در آن ها زمین تا آسمان تفاوت دارد. در چاپ دیجیتال پرینتر شما در حال واحد از بالا شروع به رنگ آمیزی می کند تا پایین. همین امر سبب می شود تا رنگ هایی که همزمان روی چاپ پاشیده می شوند در جاهایی با هم ترکیب شوند و اصطلاحا ناخواسته در آمیزند. در نقطه ی مقابل چاپ افست عمکلردی متفاوت دارد. باید گریزی زد به دنیای کودکی، به خاطرتان هست در آن روزگار کتاب هایی وجود داشت که باید طرحی مشخص را رنگ می کردیم؟

ما یک دست داشتیم و کم کم و مرحله به مرحله پیش می رفتیم. اگر دقت را چاشنی کار کرده بودیم تداخل رنگ پدید نمی آمد و طرح تمیزی تحویل می دادیم. چاپ افست دقیقا عملکردی مشابه دارد؛ طرح شما روی صفحاتی مجزا کپی می شود و در هر مرحله(4مرحله) تنها نکات مخصوص و معین رنگ آمیزی می شوند. از این طریق خروجی صاف و با کیفیت است. هر چند که در این متن کار را تا حدود زیادی ساده کردیم اما کلیت چرایی تفاوت کیفیت

این دو نوع چاپ را موردر عصر حاضر روش‌های چاپ زیادی وجود دارد که هر فرد متناسب با نیاز خود یک روش چاپ را انتخاب می‌کند. در نتیجه بهتر است تا با انواع روش‌های چاپ آشنا شویم تا بتوانیم متناسب با نیاز خود، روش چاپ درست را انتخاب کنیم. در این مطلب قصد داریم مروری بر روش‌های مختلف چاپ افست، دیجیتال، سیلک‌اسکرین و غیره داشته باشیم و به معرفی کوتاه و اجمالی هر یک بپردازیم.

 انواع روش‌های چاپ

چاپ از سال‌های بسیار دور وجود داشته و با مرور زمان پیشرفت‌های زیادی کرده است امروزه ما شاهد انواع روش‌های مختلف چاپ افست، دیجیتال، سیلک‌اسکرین و غیره هستیم. در نتیجه در این بخش به مروری روش‌های مختلف چاپ افست، دیجیتال، سیلک‌اسکرین و غیره خواهیم پرداخت.

 • چاپ افست

اولین روش چاپی که به بررسی آن خواهیم پرداخت است. چاپ افست که به چاپ لیتوگرافی نیز معروف است، یکی از اولین روش‌های چاپ به شمار می‌رود.  این روش چاپ به عنوان یک روش مناسب برای چاپ در تعداد بالا بوده و برای چاپ انواع کاتالوگ، بنر و… مناسب است. در این روش یک صفحه آلومینیومی بزرگ وجود دارد که محتوا بر روی آن قرار داده می‌شود.

بعد از آن کاغذ مورد نظر را بر روی آن قرار داده تا چاپ بر روی آن انجام شود. در چاپ افست محدودیت استفاده از نوع کاغذ وجود ندارد و می‌توان از هر کاغذی برای چاپ استفاد کرد. مزیت دیگر این نوع چاپ این است که در هر نوع سطحی می‌توان از آن استفاده کرد حتی برای سطح ناهموار.
لیتوگرافی افست در تولید تصاویر با کیفیت ثابت عالی است و می تواند برای کارهای چاپی با حجم کم یا زیاد استفاده شود. اما برای حجم بالا مقرون به صرفه‌تر است. همچنین یک انتخاب همه کاره است زیرا می تواند روی هر سطح صافی چاپ کند، صرف نظر از اینکه مانند کاغذ صاف باشد یا مانند بوم زبر.

 • چاپ دیجیتال

محبوب‌ترین نوع چاپ بعد از چاپ افست است. علت محبوبت این نوع چاپ این است که برای هر تعدادی مناسب بوده و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. این نوع چاپ، برای چاپ خبرنامه، تراکت با تعداد کم، منوها و… مناسب است. برای چاپ دیجیتال افراد تصاویر و موارد مورد نظر خود را به صورت PDF در اختیار چاپخانه قرار می‌دهند و چاپخانه با چاپگرهای لیزری یا جوهرافشان اقدام به چاپ می‌کنند.

این روش یک روش چاپ سریع بوده و از نظر تعداد چاپ نیز محدودیتی وجود ندارد و می‌توان از 1 تا هر تعداد که مد نظر شما باشد چاپ کند. شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک، رستوران‌ها و… این نوع چاپ را به عنوان بهترین گزینه چاپ بر می‌شمارند. زیرا در کاهش هزینه جاری و همچنین سرعت کار بسیار صرفه جویی می‌کند.

 • چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین یک روش چاپ با قدمتی زیاد است، در این روش تصویر مورد نظر به کمک یک توری، جوهر، پاروهای مخصوص و با فشار بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود. سطح کار این نوع چاپ باید صاف باشد و عموما برای چاپ بر روی پارچه، شیشه یا کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ابتدا یک شابلون از طرح مورد نظر تهیه شده و آن را بر روی توری قرار می‌دهند. این توری‌ها دارای شبکه‌های بسیار ریزی بوده و به راحتی رنگ را از منافذ خود عبور می‌دهند و طرح را منتقل می‌کنند. در این روش شابلون‌ها به چند روش مختلف تولید می‌شوند اما در نهایت کیفیت و خروجی کار یکسان است.

 • چاپ تامپو

یا چاپ بالشتکی نوعی از چاپ است که برای چاپ بر روی اجسام ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش یک پد سلیکونی وظیفه انتقال طرح بر روی سطح مورد نظر را بر عهده دارد. در این روش، چاپ به صورت 2 بعدی انجام شده و دشواری روش‌های سنتی را دیگر ندارد. چاپ تامپو برای چاپ زدن بر روی انواع سطوح محدب، مقعر، استوانه‌ای، کروی و… مناسب است. اما در این نوع چاپ محدودیتی نیز وجود دارد و چاپ با این روش باید بر روی اجسامی انجام شود که دارای ضخامت 50 سانت باشد و طرح یا نوشته نیز باید دارای ابعاد 10 در 10 سانتی‌متر باشد. چاپ تامپو به چند روش چند رنگ، تک رنگ، چند رنگ مجزا انجام می‌شود.

 • چاپ سه بعدی

جدیدترین روش چاپ در حال حاضر چاپ سه بعدی است که توانایی چاپ اجسام و طرح‌ها را بدون محدودیت دارد. در این روش طرح مورد نظر به کامپیوتر داده شد و دستگاه طرح مورد نظر را بدون کوچک‌ترین کم و کاستی پیاده سازی می‌کند. این روش چاپ به مانند دیگر روش‌های چاپ نبوده و هیچ گونه محدودیتی برای این نوع چاپ قابل تصور نیست. در مقاله به طور کامل در مورد این نوع چاپ صحبت کرده‌ایم.

 • تصعید یا سابلیمیشن

یا تصعید روش چاپ بر روی اجسام مانند لیوان است. به زبان ساده چاپ سابلیمیشن به کمک حرارت جوهر و تصویر مورد نظر را بر روی سطحی مانند لیوان، تیشرت و… منتقل می‌کند. این نوع چاپ تحول بزرگی در صنعت پوشاک ایجاد کرد. زیرا دست طراحان را در اجرای طرح‌های مورد نظر خود بر روی پارچه بسیار باز گذاشت. در این روش طرح را از کاغذی به نام سابلیمیشن به روی پارچه و یا هر متریال دیگری انتقال می‌دهند.

این کار با کمک حرارت بالای بین 350 تا 400 درجه فارنهایت انجام می‌شود. در این روش طی یک فرایند شیمیایی ذرات جامد جوهر به حالت گاز تبدیل شده و کار چاپ را انجام می‌دهد. این روش، یک روش ساده و مقرون به صرفه برای شخصی سازی و تبلیغات محصولات و برندها است.خروجی کار این نوع چاپ بسیار بالا و با کیفیت است و همین امر موجب شده است تا چاپ سابلمیشن جز چاپ‌های پرطرفدار به شمار رود. دیگر روش‌های چاپی مانند چاپ پلات، چاپ اکوسالونت، چاپ فلت بد و… نیز وجود دارد که می‌توان جز انواع روش‌های چاپی نیز آن‌ها را برشمرد.

 سفارش انواع چاپ در مجتمع ایرانیان پک

در  این مطلب به مروری بر روش‌های مختلف چاپ افست، دیجیتال، سیلک‌اسکرین و غیره پرداختیم و همان طور که مشاهده کردید در حال حاضر روش‌های چاپ بسیار متنوع بوده و نیاز هر فردی را رفع می‌کند. اما در صورتی که چاپخانه‌ای که انتخاب می‌کند به تمام این نوع از تجهیزات چاپی مجهز باشد. در این راستا در کنار شما بوده و با در اختیار داشتن تمام تجهیزات لازم برای انواع چاپ آماده خدمت رسانی است. اگر علاقه دارید پیرامون کیفیت و مقایسه ی فنی بیشتر این دو نوع چاپ بیشتر بدانید؛ سایر مقالات ما در این زمینه را دنبال کنید؛ در هر بخش گوشه ای را زیر ذره بین قرار داده ایم.

دکمه بازگشت به بالا