استان ها

برنامه‌ای برای افزایش قیمت غذای دانشجویان نداریم/نسبت به کاهش کیفیت غذا درسالتحصیلی آتی نگرانیم

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت وعده‌های غذایی دانشجویان برای سال تحصیلی آتی نداریم، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد دانشجویان به لحاظ مالی تحت فشار باشند، درنظر داریم وعده‌های غذایی در سال تحصیلی آتی را به قیمت کنونی عرضه کنیم.

دکتر احد بنار در گفت‌وگو با رویداد برتر، ضمن اعلام این مطلب درباره تعیین ردیف بودجه «نشان‌دار» برای تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: بودجه‌ای نشان‌دار در ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط با حوزه‌های «دانشجویی_فرهنگی» برای موضوع تغذیه دانشجویان علوم‌پزشکی درنظر گرفته شده است. مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه یکساله تغذیه دانشجویان لحاظ شده است، اما این مبلغ تنها پاسخگوی بخشی از هزینه‌ها است و ما ناچار هستیم که باقیمانده هزینه تغذیه دانشجویان را از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تامین کنیم. 

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، طی ۲ مرحله مبالغی را بابت تغذیه به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پرداخت کرده‌ایم و به دنبال منسجم کردن این پرداخت‌ها هستیم. در این راستا طی هماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، در نظر داریم در صورتیکه اعتبار مورد نیاز را در دسترس داشته باشیم، مبالغ مربوط به مسائل تغذیه را به صورت ماهیانه یا حداکثر هر ۲ ماه یکبار به دانشگاه‌ها پرداخت کنیم. 

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام شده، هزینه تغذیه دانشجویان علوم‌پزشکی طی یک سال معادل ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود، اظهار کرد: ما برای تامین اختلاف میان هزینه‌های تمام شده و بودجه لحاظ شده برای تغذیه دانشجویان، ناچار هستیم از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها استفاده کنیم. اگررچه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نسبت به سال گذشته دارای بودجه نشان‌دار در بحث تغذیه شده‌اند و این یک اتفاق مثبت است، اما بازهم دانشگاه‌ها در این مسیر با مشکلات مواجه هستند. لذا ما به دنبال افزایش بودجه تغذیه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستیم تا از فشاری که دانشگاه‌ها متحمل می‌شوند، بکاهیم. 

دکتر بنار ادامه داد: دانشگاه‌ها به وسیله منابع مختلف هزینه‌های تغذیه دانشجویان را پرداخت می‌کنند و بخشی نیز شامل طلبکاری پیمانکاران می‌شود. براساس آیین‌نامه‌های موجود، دانشجویان فقط ۱۰ درصد قیمت تمام شده وعده‌های غذایی را پرداخت می‌کنند. آنها در مجموع مبلغ ۱۲ هزار تومان برای ۳ وعده غذایی پرداخت می‌کنند در حالیکه قیمت تمام شده این ۳ وعده غذایی حدود ۱۵۰ هزار تومان است.  

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بدهی انباشت‌شده دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در سال ۱۴۰۱ به پیمانکاران حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: میزان بدهکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم و اختصاص بودجه برای پرداخت بدهی‌ها را خواستار شده‌ایم.  طلب برخی از پیمانکاران به مرز ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که آنها دیگر توان همکاری با دانشگاه‌ها را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ما نسبت به کاهش کیفیت غذاها در سال تحصیلی آتی نگران هستیم، لذا از سازمان برنامه و بودجه تفاضا می‌کنیم که به موضوع تغذیه دانشجویان عنایت داشته باشند تا بتوانیم غذای با کبفیت و باهمان قیمت قبلی در اختیار جامعه هدف قرار دهیم. 

برخورداری از حق انتخاب غذای نیم‌پرس

وی درباره ارائه غذای نیم‌پرس به دانشجویان گفت: تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وعده‌های غذایی را به صورت نیم‌پرس در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. موضوع ارائه غذای نیم‌پرس به دانشگاه‌ها به ویژه برای دختران دانشجو به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شده است. اگر دانشجویان تمایل داشته باشند، از حق انتخاب غذای نیم‌پرس در وعده شام برخوردار هستند و به این ترتیب هزینه غذای نیم‌پرس را پرداخت می‌کنند. 

دکتر بنار ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها نیز ابتکار به خرج داده‌اند و غذای نیم‌پرس را برای وعده غذایی شام درنظر گرفته‌اند و هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. چنین الگویی در برخی دانشگاه‌ها اجرا شده است. الگویی دیگر در دانشگاه‌ها در جهت جلوگیری از اسراف غذا اجرا می‌شود. هنگامی که دانشجویان برای صرف وعدهای غذایی مراجعه می‌کنند فردی که مسئولیت کشیدن غذا  را برعهده دارد، اگر دانشجویان تمایل داشته باشند، غذای کمتری برای آنها می‌کشد.

وی تاکید کرد: گاهی مشکل اسراف به دلیل کیفیت نامرغوب مواد اولیه است که رسیدگی به وضعیت غذایی به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و با این موضوع توانستیم بخش زیادی از مشکلات کیفیت پایین مواد غذایی را مرتفع کنیم. ارائه غذای نیم‌پرس جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شود. 

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت در پایان در خصوص سایر راهکارهای صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف گفت: در این راستا ارائه غذای خوراک (بدون برنج) برای وعده شام به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را پیشنهاد داده‌ایم.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا