خبرهای کلیکسب و کار برتر

قهوه ترک چگونه سرو می شود

قهوه ترک یکی از سوغات‌های معروف ترکیه و شیوه آماده کردن آن از مهم‌ترین سنت‌های ترکیه است. البته این شیوه سرو قهوه در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌شود. برای تهیه قهوه ترک، دانه‌های قهوه برشته شده و سپس کاملا و به‌صورت یک‌دست پودر می‌شوند. قهوهٔ ترک معمولا با استفاده از «جذوه» که یک قهوه‌جوش کوچک قاشق چای‌خوری، و دستگاه گرمازا آماده و در فنجان سرو می‌شود. اگر از دوست‌داران قهوه هستید یا برای تعطیلات بعدی، قصد سفر به ترکیه را دارید، برای آشنایی با این قهوه و طرز تهیه آن با ادامه مقاله کجارو همراه باشید.

قهوه ترک در فرهنگ ترکیه

نوشیدن قهوه ترک در ترکیه یک کار روزمره است و مردم این کشور علاقه زیادی به نوشیدن قهوه ترک دارند. تهیه قهوه ترک در ترکیه یک فرهنگ است. در مراسم خواستگاری، عروس برای خانواده داماد قهوه ترک سرو می‌کند و در همه قهوه‌ها به‌جز قهوه داماد شکر می‌ریزد. عروس باید در قهوه داماد به‌جای شکر نمک بریزد. داماد باید قهوه ترک با نمک را بخورد و میزان تغییری که در چهره وی ایجاد می‌شود، به صورتی نمادین میزان صبر و تحمل وی در برابر مشکلات زندگی را مشخص می‌کند! اگر داماد این قهوه نمکین را بدون شکایت و تغییری در چهره بنوشد، خیال عروس از بابت صبوری او راحت می‌شود. جهت خرید قهوه های گانودرما دکتر بیز کلیک کنید.

طرز تهیه قهوه ترک به روش ترکیه‌ای‌ها

برای تهیه قهوه ترک، به تعداد فنجان‌هایی که می‌خواهید قهوه سرو کنید، آب سرد به قهوه‌جوش اضافه کنید. سپس برای هر فنجان بین یک تا یک و نیم قاشق چای‌خوری قهوه ترک اضافه کنید. ترکیه‌ای‌ها چهار درجه شیرینی برای قهوه‌ ترک دارند. به قهوه ساده و بدون شکر «قهوه ساده»، به قهوه‌ای که نصف قاشق چای‌خوری دارد «شکرلی»، یک قاشق چای‌خوری «آرتا شکرلی» و به قهوه‌ای که بیش از یک قاشق چای‌خوری شکر داشته باشد «چوخ شکرلی» می‌گویند. شما هم می‌توانید به میزانی که تمایل دارید به آب سرد و قهوه خود شکر اضافه کنید و به‌خوبی آن را هم بزنید تا شکر کاملا در محلول شما حل شود. سپس قاشق چای‌خوری خود را از قهوه‌جوش خارج کنید و آن را روی شعله ملایم بگذارید. وقتی که قهوه‌جوش روی شعله قرار دارد آن را هم نزنید تا کف آن از بین نرود. زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد آن را از روی شعله بردارید و قهوه را در فنجان بریزید. قهوه ترکی که به‌درستی آماده شود، لایه‌ای نازک از کف را روی خود خواهد داشت. توجه کنید که اگر قهوه را هم بزنید، از آب سرد استفاده نکنید یا حرارت را زیاد کنید، کف قهوه از بین می‌رود.

درست کردن قهوه ترک واقعی کار ساده‌ای ‌است، فقط کافی است از چند نکته کلیدی راجع به طرز تهیه و نحوه سرو آن اطلاع داشته باشید. این مقاله به طور خلاصه هر آنچه شما نیاز دارید را در اختیارتان قرار خواهد داد. قهوه فوری سوپریم چه خواصی دارد؟

 

ستاره | سرویس آشپزی – اولین نکته در تهیه قهوه مطلوب انتخاب ظرف مناسب است. ظرف مورد استفاده در تهیه قهوه باید دارای دهانه باریک‌تر نسبت به بدنه باشد. نکته مهم‌تر آن که بهتر است قهوه جوش از جنس مس ساخته شده باشد. به طور کلی در تهیه این نوشیدنی محبوب توصیه می‌شود از ظروفی بهره ببرید که ضخامت بیشتری دارند.

نکته دوم آب مورد استفاده در تهیه آن است. توصیه می‌شود از آب تصفیه شده و خنک برای دم کردن قهوه استفاده نمایید. قیمت قهوه فوری موکا چقدر است؟

مواد لازم برای تهیه یک فنجان قهوه ترک واقعی

 

پودر قهوه ترک

۱ قاشق مربا‌خوری

آب تصفیه شده و سرد

۱ فنجان

شکر

به میزان لازم

طرز تهیه قهوه ترک واقعی

  1. ابتدا یک قاشق مربا‌خوری پودر قهوه ترک را با یک فنجان آب سرد تصفیه شده ترکیب کنید. (منظور از قاشق مربا‌خوری، قاشق‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌باشد و منظور از فنجان، همان فنجانی است که برای سرو قهوه در نظر گرفته‌اید.) در صورت تمایل استفاده از شکر، بایستی شکر در این مرحله با قهوه ترکیب شود.
  2. قهوه‌جوش را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. دم‌کردن قهوه زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. لذا، توصیه می‌کنیم چشم از قهوه بر‌ ندارید چراکه قهوه نباید به جوش آید. (این فرایند ۳ تا ۴ دقیقه زمان خواهد برد.)
  3. به محض اینکه قهوه از اطراف به سمت مرکز شروع به کف کردن کرد، ظرف را از روی حرارت بر‌دارید و فوم قهوه را به فنجان مورد نظر منتقل نمایید. سپس ۱/۴ از قهوه را درون فنجان بریزید و مجددا ظرف را به روی حرارت انتقال دهید.

  4. انتقال مجدد قهوه به روی حرارت تنها ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به طول می‌انجامد. سپس مابقی قهوه را درون فنجان بریزید و تا لبه فنجان را پر کنید.

چگونه قهوه ترک درست کنیم با قهوه ساز |چگونه قهوه ترک درست کنیم بدون قهوه جوش

اصول و آداب و نحوه سرو قهوه ترک

  • قهوه معمولا با آب سرو می‌شود. چراکه یک جرعه آب به شما اجازه خواهد داد کام خود را تازه کنید و برای نوشیدن قهوه آماده شوید و بتوانید نهایت لذت را از نوشیدنی خود ببرید.
  • علاوه بر آب اکثر مردم ترجیح می‌دهند در کنار قهوه باقلوا، شیرینی و شکلات استفاده نمایند.
  • یک باور غلط در بین ایرانیان این است که قهوه ترک را می‌توان با شیر و یا کرم سرو کرد. در صورتی که قهوه ترک واقعی به جز شکر نیازی به افزودنی دیگری ندارد.
  • در هنگام سرو قهوه، ادب حکم می‌کند که از مسن‌ترین فرد در جمع میهمانان قهوه را سرو نمایید.

انواع قهوه و روش دم کردن آن

انواع قهوه بر اساس نوع مصرف و مقدار سایش و ترکیبات آن متغیر است. قهوه ترک، قهوه اسپرسو، قهوه عربی، قهوه فرانسه، کاپوچینو، موکا، فراپه انواع مشهور این نوشیدنی هستند.

قهوه ترک همان طور که در بالا اشاره شد، قهوه‌ای است که در ظرف مسی دم می‌شود.

قهوه اسپرسو نخستین بار در ایتالیا تهیه شد، معمولا در فنجان‌های کوچک، پیش از ظهر یا بعد از ناهار نوشیده می‌شود.

تلخی قهوه عربی بسیار بیشتر از سایر انواع قهوه‌هاست و رنگ آن هم به سیاهی می‌زند، اما آنچه در میان مردم ما به عنوان قهوه فرانسه معروف است، در واقع قهوه ساده‌ای است که با ریختن آب‌جوش روی قهوه سائیده و صاف‌کردن آن پس از چند لحظه به دست می‌آید و در فنجان‌های نسبتا بزرگ با شیر یا بدون شیر، شیرین یا تلخ نوشیده می‌شود. قهوه فرانسه خشک به درشتی شکر و به رنگ قهوه‌ای سیر است.

کاپوچینو هم نوعی شیر‌قهوه ایتالیایی است. کاپوچین، نام فرقه‌ای از راهبان کاتولیک است که معمولا چهره‌ای رنگ پریده دارند و کلاهی سیاه به سر می‌گذارند. فنجان قهوه کاپوچینو با آن همه کف شیر و گرد کاکائو و دارچین، ظاهرا به نظر ایتالیایی‌ها شبیه قیافه راهبان کاپوچین بوده است!

آنچه مسلم است، قهوه گیاه مفیدی است. علاوه بر نوشیدنی مطبوعی که از آن به دست می‌آید از تفاله آن هم می‌توان استفاده کرد. تفاله‌قهوه برای گرفتن بوی زهم و سایر بوهای نامطبوع دست بسیار موثر است. از این تفاله برای رنگ کردن مو هم می‌توان استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا